رفتارهای وندالیسمی دانشآموزی در ایران (فراتحلیل پژوهشهای سالهای 1378 تا 1399)
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیسیدعلی میرلوحی 1 , طاها عشایری 2 , طاهره جهان پرور 3 , مریم امین 4
1 - کارشناسی ارشد حقوق خصوصی و معارف اسلامی دانشگاه امام صادق (ع)،تهران ایران
2 - عضو هیئتعلمی گروه تاریخ و جامعهشناسی دانشگاه محقق اردبیلی،اردبیل
3 - دانشجوی دکترای جامعه شناسی فرهنگی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز،تهران ایران
4 - دانشجوی دکتری جامعهشناسی گروههای اجتماعی، دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات تهران
کلید واژه: هویت قومی, دانشآموزان, وندالیسم, آنومی اجتماعی,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: وندالیسم دانشآموزی، مسئله اجتماعی به معنای رفتارمخربانه؛ اخلالگرانه و غیرقانونی با هدف ضربه زدن به اموال عمومی و نظم اجتماعی است. هدف اصلی پژوهش مطالعه عوامل مؤثر بر رفتار وندالیسم در بین دانشآموزان است.روش تحقیق: روش پژوهش فرا تحلیل (cma2)؛ جامعه آماری (45 مورد)؛ حجم نمونه 23 پژوهش؛ روش نمونهگیری از نوع تعمدی و غیر احتمالی؛ بازه زمانی 1378 الی 1400 است.یافتهها: نتایج نشان میدهد که در سطح خرد (عوامل خانوادگی: انسجام خانوادگی، حمایت عاطفی خانوادگی، جامعهپذیری در خانواده، پایگاه اقتصادی-اجتماعی، سرمایه فرهنگی)، میانه (عوامل مدرسهای: تعامل اجتماعی، مشارکت اجتماعی، احساس تعلق اجتماعی، اعتماد اجتماعی، کنترل اجتماعی، سرمایه اجتماعی) و در سطح کلان (عوامل جامعهای: نارضایتی اجتماعی، محرومیت نسبی، همنشینی افتراقی، آنومی اجتماعی-سیاسی) بر رفتار وندالیسم دانش آموزان تأثیر معنیداری دارد.نتیجه: درنهایت با اصلاح و مدیریت الگوهای آموزشی مدرسه؛ تقویت ساختار نهاد خانواده و کاهش مشکلات جامعه (فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی) میتوان از بروز رفتار وندالیسم جلوگیری کرد.کلیدواژگان: آنومی اجتماعی؛ دانشآموزان؛ هویت قومی؛ وندالیسم.
Background and purpose: student vandalism, a social problem in the sense of destructive behavior; It is disruptive and illegal with the aim of hitting public property and social order. The main purpose of the research is to study the factors affecting vandalism behavior among students.Research method: meta-analytic research method (cma2); statistical population (45 cases); sample size of 23 studies; Deliberate and non-probability sampling method; The time period is 1378 to 1400.Findings: The results show that at the micro level (family factors: family cohesion, family emotional support, sociability in the family, socio-economic base, cultural capital), medium (school factors: social interaction, social participation, sense of social belonging, social trust, social control, social capital) and at the macro level (societal factors: social dissatisfaction, relative deprivation, differential cohabitation, socio-political anomie) has a significant effect on students' vandalism behavior.Result: Finally, by modifying and managing the educational models of the school; Strengthening the structure of the family institution and reducing the problems of the society (cultural, economic and social) can prevent the occurrence of vandalism.Keywords: social anomie; students; ethnic identity; vandalism
_||_