مبانی ارزش شناسی تربیت شهروندی در آموزش و پرورش ایران
محورهای موضوعی : علوم تربیتیمحمود ارونتن 1 , حسن دیناروند 2 , جهانبخش رحمانی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه علوم تربیتی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2 - استادیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت، واحد یادگار امام، دانشگاه آزاداسلامی، شهر ری، ایران
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاداسلامی، اصفهان، ایران
کلید واژه: شهروند, ارزش شناسی, تربیت شهروندی,
چکیده مقاله :
آموزش انسان ها، مهم ترین مسئله جوامع مختلف میباشد. آموزش و پرورش زمانی در رسیدن به اهدافش موفق خواهد بود که بتواند شهروندانی آگاه، مسئول و خلاق بپرورد و این میسر نیست مگر از طریق آموزش بهینۀ شهروندی و نیز ارتقا فرهنگ شهروندی. هدف این پژوهش بررسی مبانی ارزش شناسی تربیت شهروندی در آموزش و پرورش ایران است. پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی بوده و از لحاظ جهتگیری جزو پژوهشهای بنیادی طبقه بندی میشود.روش پژوهش تحلیلی استنتاجی است. ابزار پژوهش فیش برداری است. نتیجۀ تحقیق نشان می دهد که در تربیـت شهروندی اسلامی- ایرانی، ارزش های اسلامی به تربیـت شـهروندی سـمت و سوی الهی میبخشند. این ارزش ها از قبیل ایمان، تقوا، آخرت گرایی، احترام بـه هم نوع، عدالت، توکل بر خدا و... در تمام شئون تأثیرگذارند. از یافته های این پژوهش میتوان به مواردی همچون مشارکت دانش آموزان در فعالیت های فوق برنامه، ضرورت برنامه جامع آموزش شهروندی بین خانه، مدرسه و جامعه اشاره نمود.
Education in today's societies is considered as the most important educational institution for comprehensive development. Because it is in the light of the education system that human beings evolve. Human education is the most important issue, and those who work in the educational system should be highly respected and with a high social prestige. In fact, it provides development and its fields (through the training of well-informed and responsible citizens) and provides the most valuable human capital with the educated culture and the personality of that society (civilians). To make Therefore, education will succeed in attaining its goals by developing informed, responsible and creative citizens, and this is not possible except through the education of citizenship and the promotion of citizenship culture. The purpose of this study is to study the foundations of citizenship education value assessment in Iranian education. The research method is based on the fundamental purpose and based on the descriptive nature. The research tool is also a hyphen. In this research, the education of citizenship from the point of view of Islam, the education of citizenship in the education system of Iran, the place of values in the education of citizenship, the basis of citizenship education based on Islamic values, the goals of education of citizenship based on Islamic values and components and Characteristics of citizenship education based on Islamic values have been studied and analyzed
_||_