ارائه مدل اخلاق حرفهای مدیران مدارس دوره متوسطه بر اساس آموزههای دینی
محورهای موضوعی : علوم تربیتیمهدی رضالو 1 , سیفاله فضلالهی 2 , ابوالفضل بختیاری 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم ، ایران. fazlollahigh@yahoo.com (نویسنده مسئول)
3 - استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
کلید واژه: اسلام, مدیران, آموزههای دینی, اخلاق حرفهای,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش ارائه مدل اخلاق حرفهای مدیران مدارس دوره متوسطه بر اساس آموزههای دینی بود. مطالعه حاضر کاربردی از نوع توصیفی بود. جامعه پژوهش مدیران مدارس دوره متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 بودند. نمونه پژوهش طبق فرمول کوکران 323 نفر برآورد که برای اطمینان از حجم نمونه تعداد 400 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها با پرسشنامه محققساخته 75 گویهای جمعآوری که روایی صوری و محتوایی آن با نظر متخصصان و روایی سازه آن با روش تحلیل عاملی تایید و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 91/0 بدست آمد. برای تحلیل دادهها از روشهای تحلیل عاملی اکتشافی و مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزارهای SPSS-20 و Smart-Pls-2 استفاده شد. یافتهها نشان داد که اخلاق حرفهای مدیران مدارس بر اساس آموزههای دینی اسلام دارای هفت عامل فنی- تخصصی، اخلاقی، فردی، اجتماعی، حقوقی، پژوهشی و اقتصادی بود که همه آنها دارای بار عاملی مناسبی بودند. همچنین، شاخصهای برازش مدل اخلاق حرفهای مدیران مدارس دوره متوسطه بر اساس آموزههای دینی اسلام حاکی از برازش مناسب مدل بودند و هر هفت عامل بر مدل مذکور اثر مستقیم و معنادار داشتند (05/0P˂).
The aim of this research was providing a model of professional ethics of high school managers based on religious teachings. The present study was applied from type of descriptive. The research population was high school managers of Tehran city in the 2018-19 academic years. The research sample according to Cochran's formula calculated 233 people who to ensure the sample size number of 400 people were selected as a sample by multi-stage cluster sampling method. Data were collected by the 75 items researcher-made questionnaire, that its face and content validity by experts' opinion and its construct validity by exploratory factor analysis was confirmed and its reliability was obtained 0.91 by Cronbach's alpha method. To analyze the data were used from exploratory factor analysis and structural equation modeling methods in SPSS-20 and Smart-PLS-2 software. The findings showed that professional ethics of school managers based on religious teachings of Islam had seven factors of technical-professional, ethical, individual, social, legal, research and economic that they all had the appropriate factor load. Also, the fit indices of the model of professional ethics of high school managers based on religious teachings of Islam indicated the proper fit of the model and all seven factors had a direct and significant effect on the model (p < 0.05).
_||_