ارائه مدل اخلاق حرفهای مدیران مدارس دوره متوسطه بر اساس آموزههای دینی
الموضوعات :مهدی رضالو 1 , سیفاله فضلالهی 2 , ابوالفضل بختیاری 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم ، ایران. fazlollahigh@yahoo.com (نویسنده مسئول)
3 - استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: اسلام, مدیران, آموزههای دینی, اخلاق حرفهای,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش ارائه مدل اخلاق حرفهای مدیران مدارس دوره متوسطه بر اساس آموزههای دینی بود. مطالعه حاضر کاربردی از نوع توصیفی بود. جامعه پژوهش مدیران مدارس دوره متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 بودند. نمونه پژوهش طبق فرمول کوکران 323 نفر برآورد که برای اطمینان از حجم نمونه تعداد 400 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها با پرسشنامه محققساخته 75 گویهای جمعآوری که روایی صوری و محتوایی آن با نظر متخصصان و روایی سازه آن با روش تحلیل عاملی تایید و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 91/0 بدست آمد. برای تحلیل دادهها از روشهای تحلیل عاملی اکتشافی و مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزارهای SPSS-20 و Smart-Pls-2 استفاده شد. یافتهها نشان داد که اخلاق حرفهای مدیران مدارس بر اساس آموزههای دینی اسلام دارای هفت عامل فنی- تخصصی، اخلاقی، فردی، اجتماعی، حقوقی، پژوهشی و اقتصادی بود که همه آنها دارای بار عاملی مناسبی بودند. همچنین، شاخصهای برازش مدل اخلاق حرفهای مدیران مدارس دوره متوسطه بر اساس آموزههای دینی اسلام حاکی از برازش مناسب مدل بودند و هر هفت عامل بر مدل مذکور اثر مستقیم و معنادار داشتند (05/0P˂).
_||_