بررسی تاثیر برنامه درسی فلسفی بر مهارتهای تفکر اقدام پژوهی کودکان
محورهای موضوعی : علوم تربیتی
1 - مربی، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور،ص.پ19395-3697 ، تهران، ایران
2 - مدرس مدعو
کلید واژه: کودکان, برنامه درسی فلسفه محور, تفکر اقدام پژوهی,
چکیده مقاله :
، مطالعه حاضر به منظور تعیین تاثیر برنامه درسی فلسفه محور بر تفکر اقدام پژوهشی کودکان مبتنی بر آموزه های اسلامی انجام شد. در این مطالعه نیمه تجربی ، برنامه درسی فلسفه محور به کودکان آموزش داده شد. دانش آموزان پسر و دختر پایه پنجم دوره ابتدایی شهرستان شهررضا به طور تصادفی انتخاب و به دو گروه کنترل و آزمون، هر کدام از گروهها 56نفر تقسیم شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه محقق ساخته تفکر اقدام پژوهی بود و دادها با نرم افزار spss18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر برنامه درسی فلسفه محور بر تفکر اقدام پژوهی کودکان مبتنی بر آموزه های اسلامی صورت گرفته است. در این پژوهش از روش نیمه تجربی با استفاده از طرح پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل و آزمایش بهره گرفته شد. جامعه آماری کلیه دانش آموزان پسر و دختر پایه پنجم دوره ابتدایی شهرستان شهررضا بوده است که جهت انتخاب نمونه از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای گروه کنترل و آزمایش استفاده شد. در نهایت 56 نفر در گروه آزمایش و 56 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که برنامه درسی فلسفه محور بر تفکر اقدام پژوهی کودکان( تشخیص، تغییر وارزیابی مسئله) تاثیری مثبت و معنادار دارد. برنامه درسی فلسفه محور می تواند تاثیر بسزایی در بهبود مهارتهای تفکر کودکان داشته باشد و می توان ازآن به عنوان یک اقدام موثر در این زمینه استفاده نمود.
Paying attention to philosophy-oriented curriculum as an integral part of improving public thinking skills is growing worldwide. Due to the positive effects of Philosophy-oriented curriculum, this study was conducted to evaluate the impact of Philosophy-oriented curriculum on children ' thinking skills based on Islamic teachings. In this quasi-experimental study Fifth grade students at Shahreza were randomly selected and then divided into control and case groups, each group contained 56 members. Data gathering device was researcher-made questionnaire on action-seeking thinking and data was analyzed by SPSS- 18. The findings of this study indicated that philosophy-oriented curriculum causes significant improvement in the children' thinking skills (Detect, change and evaluate the issue) philosophy-oriented curriculum is effective in improving the quality of thinking skills of children so it canbe considered as a useful measure in this field. Keywords: Philosophy-oriented curriculum, Action Planning Thought, Children, Islam Keywords: Philosophy-oriented curriculum, Action Planning Thought, Children, Islam, s
_||_