ویژگیهای روانسنجی مقیاس ارزش تکلیف تحصیلی در میان دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی مشهد
محورهای موضوعی : علوم تربیتی
1 - دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد.
2 - کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
کلید واژه: ارزش تکلیف, مقیاس ارزش تکلیف تحصیلی, روا سازی,
چکیده مقاله :
علاوه بر هوش و استعداد، متغیرهای دیگری مانند ارزشدهی دانشجویان به تکالیف تحصیلی بر عملکرد و پیشرفت تحصیلی آنان مؤثر است. هدف پژوهش حاضر بررسی روایی و پایایی مقیاس ارزشدهی به تکالیف تحصیلی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی در سال 95-1394 بود. نمونه با استفاده از فرمول کوکران 306 نفر تعیین شد و پژوهیدگان به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای از میان پنج دانشکده انتخاب شدند. مقیاس ارزش تکلیف تحصیلی لو و همکاران (2012) توسط پژوهیدگان تکمیل گردید. پایایی مقیاس از طریق روش آلفای کرونباخ و روایی از طریق روایی محتوایی و روایی سازه (تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی) احراز شد. نتایج نشان داد که ضریب آلفای کرونباخ کل پرسشنامه (94/0) و برای خرده مؤلفهها (77/0 تا 87/0) بود. تحلیل مؤلفههای اصلی با چرخش واریماکس چهار عامل را نشان داد که 78/50 درصد از واریانس ارزش تکلیف تحصیلی را تبیین میکند. همچنین نتایج تحلیل عاملی تأییدی بیانگر برازش قابلقبول مقیاس با دادهها بود. بنابراین، مقیاس ارزش تکلیف تحصیلی همسانی درونی خوبی دارد و از اعتبار کافی در دانشجویان ایرانی برخوردار است.
In addition to Intelligence and Talent, other variables such as College student`s achievement task value improved their academic performance and achievement. the aim of this study was to investigate Validity and Reliability of the Achievement Task Value Scale. The research method was descriptive-correlative. The population was graduate students of Ferdowsi university of Mashhad in 2015-2016 year. The required sample size was determined 306 based on Cochran formula, and participants were selected by multi-stage Cluster Sampling among five Colleges. The Achievement Task Value Scale (ATVS) of Lou et al (2012) were completed by participants. The reliability of ATVS was confirmed by Internal Consistency (Cochran`s alpha). The validity was determined by Content validity, Exploratory and Confirmatory factor analysis. Results showed that alpha coefficient for total size was 0/94 and for subscales was from 0/77 to 0/87. The analysis of principle components with Varimax Rotation showed that eigenvalue of 4 factors are considerable which explains 50/78 percent of the total variance. The goodness of fit indexes was confirmed by confirmatory factor analysis (CFA). Hence, ATVS has a good internal consistency and sufficient validity in the sample of Iranian college students.
_||_