اثر بخشی قصه گویی خلاق بر توانایی حل مسئله و خلاقیت کودکان پیش دبستانی
محورهای موضوعی : علوم تربیتیحامد دوست محمدی 1 , معصومه مروی زاده 2 , رامش دادفر 3 , طاهره آیین 4
1 - گروه روان شناسی شخصیت ، دانشگاه پیام نور سمنان ، گرمسار ، ایران.
2 - گروه روانشناسی، دانشگاه پردیس خوارزمی، تهران، ایران.
3 - گروه روان شناسی، واحد بین المللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، کیش، ایران.
4 - گروه مشاوره و راهنمایی، دانشکده علوم انسانی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
کلید واژه: کودکان, خلاقیت, حل مسئله, پیش دبستانی, قصه گویی خلاق,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف، بررسی اثر بخشی قصه گویی خلاق بر توانایی حل مسئله و خلاقیت کودکان پیش دبستانی انجام شد. روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی کودکان پیش دبستانی (5-6 ساله) ناحیه یک شهر یزد بود که از بین آنها نمونهای به حجم 30 نفر به روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جا گماری شدند. در هر دو گروه، پیش آزمون اجرا شده و سپس گروه آزمایش، عمل آزمایشی یعنی قصه گویی خلاق را به مدت 10 جلسه دریافت کرد و سپس پس آزمون برای هر دو گروه اجرا شد. جهت گردآوری اطلاعات از آزمون برج لندن و پرسشنامه خلاقیت تورنس (فرم تصویری) استفاده شد. دادهها به روش تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که قصه گویی خلاق به طور معناداری به بهبود توانایی حل مسئله و خلاقیت کودکان پیش دبستانی منجر شده است. بر اساس نتایج پژوهش حاضر، میتوان گفت، قصه گویی خلاق میتواند روش کارآمدی در بهبود توانایی حل مسئله و خلاقیت کودکان پیش دبستانی باشد.
This study aimed to investigate the effectiveness of creative storytelling on creativity and problem solving ability of preschool children was conducted. Research method was quasi-experimental with pretest-posttest design with a control group. The study population included all preschool children (5-6 years old) in city of Yazd, that a sample of 30 subjects were selected by multistage cluster sampling and And randomly divided into two groups (n = 15) and control (n = 15). In both groups, pre-test was conducted and the experimental group and trial operation of creative storytelling and received 10 sessions and post-test for both groups. To gather data, the Tower of London and Torrance creativity questionnaire (picture form) was used. Data were analyzed using analysis of covariance. The results showed that creative storytelling significantly improves problem solving ability and creativity of preschool children. Based on our results, we can say, creative storytelling can be an efficient method to improve problem solving ability and creativity of preschool children.
_||_