نقش امید به آینده، برنامه ریزی مطالعه و رضایتمندی از امکانات آموزشی در افت تحصیلی دانشجویان
محورهای موضوعی : علوم تربیتیسیروس احمدی 1 , محمد حسین ابتکاری 2
1 - دانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه یاسوج، ایران
2 - گروه علوم اجتماعی، دانشگاه یاسوج، شهر یاسوج، ایران
کلید واژه: "امید به آینده", "افت تحصیلی", "مشروطی", "برنامهریزی مطالعه", "رضایتمندی",
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش امید به آینده، برنامهریزی مطالعه و رضایتمندی از امکانات آموزشی در افت تحصیلی دانشجویان دانشگاه یاسوج است. روش تحقیق، پیمایش علی- مقایسهای و جامعهی آماری تحقیق، دانشجویان مشروط و ممتاز دانشگاه یاسوج است که 378 نفر شامل 185 نفر مشروط و 193نفر ممتاز به روش نمونهگیری نظاممند انتخاب شدند. ابزار تحقیق، مقیاس گرایش به امیدواری بزرگسالان اسنایدر (1994)، سیاههی مهارتهای مطالعه کانگس (2011) و پرسشنامهی محقق ساختهی رضایتمندی از امکانات دانشگاه است که اعتبار آنها به ترتیب مبتنی بر اعتبار محتوی و اعتبار سازهای به روش تحلیل عاملی تاییدی است. بر اساس یافتههای تحقیق، امید به آینده، آمادگی امتحان، مدیریت زمان و رضایت از کتابخانه در بین دانشجویان ممتاز به طور معناداری بیش از دانشجویان مشروطی است و پیشبینی احتمال وقوع مشروطی بر اساس این متغیرها با استفاده از رگرسیون لجستیک بیانگر این است که امید به آینده، آمادگی امتحان، مدیریت زمان و رضایت از کتابخانه قادر است به طور معناداری، احتمال وقوع مشروطی را پیشبینی کند. نتایج همچنین نشان داد، در بین متغیرهای جمعیّتی بجز متغیر سکونت در خوابگاه، سایر متغیرهای جمعیّتی قادر به پیشبینی معنادار وقوع مشروطی نیستند. با این وجود، یافتههای پژوهش مبین آن است که از طریق ارتقای امید به آینده، آمادگی امتحان، مدیریت زمان، رضایت از کتابخانه و بهبود وضعیت خوابگاهها، میتوان افت تحصیلی را در بین دانشجویان کاهش داد.
The main purpose of the present research was an Investigation on The role of hope for the future, study planning and satisfaction of educational facilities in the students Dropout. Research method was causal-comparative And the statistical community of the research is the conditional and privileged students of the Yasouj University. Population was the probation and talent students at Yasouj University that 378 people consisted of 185 probation and 193 talents, were selected using systematic sampling method. Research instrument were Adults Dispositional Hope scale (ADHS) and to assess study planning was Study Skill Inventory (SKI) for university facilities satisfaction was a researcher-made' questionnaire. For validation of the instruments ccontent and construct validity through factor analysis were used respectively. Research findings suggest that, mean preparation for exam, hope to future, time management and satisfaction of the library among the talented students is significantly more than the probation ones. Prediction of possibility of probation based the independents variables using Logistic Regression showed that, preparation for exam, hope to future, time management, satisfaction of the library, living in dormitory are able to predict the probation significantly. Nevertheless, the research findings indicate that, with promotion hope to future, dormitory quality, preparation for exam, time management and the satisfaction of the library, educational probation as one of the most important problems of the students can be decreased.
_||_