اثربخشی روان نمایشگری بر طرحواره های ناسازگار اولیه و مشکلات رفتاری- هیجانی نوجوانان دختر تک والد
محورهای موضوعی : علوم تربیتیشهلا قاسمی رحمت آبادی 1 , فریبا یزدخواستی 2 , حمیدرضا عریضی 3
1 - کارشناس ارشد رشته مشاوره و راهنمایی (نویسنده مسئول) دانشگاه آزاد خمنی شهر
2 - استادیار گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
3 - استادیار گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
کلید واژه: روان نمایشگری, طرحواره های ناسازگار اولیه, مشکلات رفتاری- هیجانی, نوجوانان تک والد ,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی روان نمایشگری بر طرحواره های ناسازگار اولیه و مشکلات رفتاری- هیجانی نوجوانان دختر تک والد بود. جامعه ی آماری این پژوهش را کلیه ی دختران دبیرستانی تک والد شهر اصفهان تشکیل دادند که از میان آن ها تعداد 30 نفر به شیوه ی نمونه گیری در دسترس، انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر)، قرار گرفتند. گروه آزمایش طی 10 جلسه ی هفتگی تحت آموزش روان نمایشگری قرار گرفتند، در حالیکه گروه کنترل، هیچ مداخلهای دریافت نکرد. داده ها به وسیله تحلیل کوریانس مورد بررسی قرار گرفت. نتایج، نشان داد بین میانگین طرحواره های ناسازگار اولیه و مشکلات رفتاری و هیجانی بین دو گروه آمایش و گواه تفاوت معنی دار وجود دارد و میانگین گروه آزمایش در پس آزمون کاهش یافته است. براساس نتایج به دست آمده در این پژوهش، روان نمایشگری می تواند به عنوان یک درمان مؤثر در تعدیل طرحواره های ناسازگار اولیه و مشکلات رفتاری- هیجانی نوجوانان دختر تک والد، مورد استفاده قرار گیرد. کلیدواژگان: روان نمایشگری، طرحواره های ناسازگار اولیه، مشکلات رفتاری- هیجانی، نوجوانان تک والد
Effectiveness of Psychodrama on early maladaptive schemas and behavioral-emotional problems in young girls with single parent Ghasemi RahmatAbadi, SH., Yazdikhsasti, F., Orayzi, HM Abstract The purpose of this study was to investigate the effectiveness of Psychodrama on early maladaptive schemas and behavioral- emotional problems in young girls with single parent. The statistical population of this study were all of high school girls with single parent in Isfahan city. Among this population 30 students were selected by convenience sampling and assigned randomly in one experimental (n=15) and one control (n=15) group. 10 weekly sessions of Psychodrama were administrated for experimental group, but the control was received no intervention. Data were analyzed by ANCOVA. The results showed that Psychodrama reduced the rate of early maladaptive schemas and behavioral- emotional problems. Based on the results of this study, Psychodrama can be considered as an effective intervention for improvement of the intensity of early maladaptive schemas and behavioral-emotional problems in young girls with single parent. Keywords: Psychodrama, early maladaptive schemas, behavioral-emotional problems
_||_