پیش بینی سرزندگی تحصیلی بر اساس ویژگی های شخصیتی و خود تنظیمی تحصیلی در دانش آموزان دوره متوسطه دوم
محورهای موضوعی : علوم تربیتیهادی م عبدی 1 , کیانوش هاشمیان 2 , خدیجه ابوالمعالی الحسینی 3
1 - دبیر -آموزش و پرورش
2 - استاد/ آموزش عالی
3 - استاد/آموزش عالی
کلید واژه: "ویژگیهای شخصیتی", "خود تنظیمی تحصیلی", " سر زندگی تحصیلی",
چکیده مقاله :
چکیده هدف از این مطالعه پیش بینی سرزندگی تحصیلی بر اساس ویژگی های شخصیتی و خود تنظیمی تحصیلی بود .در این مطالعه ، 387 دانش آموز(195 پسر و 192 دختر ) در دوره متوسطه ی دوم شهرستان بروجرد در سال تحصیلی 93-1392 شرکت داشتند ،که به روش خوشه ای تصادفی چند مرحله ای انتخاب شده بودند . مشارکت کنندگان سه پرسشنامه شامل، پرسشنامه پنج عاملی شخصیت ،پرسشنامه خود تنظیمی تحصیلی و پرسشنامه سر زندگی تحصیلی را تکمیل کردند . برای بررسی پایایی این ابزارها از آلفای کرونباخ استفاده شده است، و برای بررسی روایی آن ها از روش تحلیل عاملی و همسانی درونی استفاده شده است ،که ابزارها پایایی و روایی مطلوبی را نشان دادند . تحلیل داده ها با استفاده از روش آماری تحلیل مسیر انجام شد . به طور کلی نتایج حاکی از آن بود که :اول ؛ سرزندگی تحصیلی را می توان به وسیله صفات شخصیتی (برونگرایی، سازش پذیری و روان رنجوری ) پیش بینی کرد . دوم ؛ صفات شخصیتی ( روان رنجوری ، باز بودن نسبت به تجربه و وظیفه شناسی )توان پیش بینی خود تنظیمی تحصیلی را دارند . سوم ؛ نتایج تحلیل مسیر از اثر میانجی گری خود تنظیمی تحصیلی حمایت نمی کند .
Abstract The aim of this study was to predict the academic buoyancy based on their personality traits and academic self –regulation. In this study, 387 students (195 boys and 192 girls) in the academic year1392 -93 of Boroujerd second high schools participated, which were selected by multistage random cluster sampling. Participants completed three questionnaires included: five-factor personality questionnaire,academic self- regulation questionnaire and academic buoyancy questionnaires. Cronbach's alpha have been used for the reliability and factor analysis and internal consistency have been used for the validity of these tools, which means demonstrated have a good reliability and validity. Data analysis was performed using path analysis. The results of this study showed that: First, the academic buoyancy can be predicted by personality traits (extraversion, neuroticism and agreeableness). Second, personality traits (neuroticism, openness to experience and conscientiousness) can predict academic self-education. Third, the results of the study do not support mediation effect of academic self-regulation.