پیش بینی نظم دهی یادگیری براساس اضطراب امتحان و اهداف پیشرفت با واسطه گری راهبردهای پردازش اطلاعات
محورهای موضوعی : علوم تربیتی
1 - دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2 - دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران
کلید واژه: اضطراب امتحان, نظمدهی بیرونی, هدف تسلط, اهداف عملکردی و راهبردهای پردازش اطلاعات, یادگیری خودنظم داده شده,
چکیده مقاله :
هدف: هدف از این پژوهش، تعیین نقش سازههای انگیزشی و راهبردهای پردازش اطلاعات در نظمدهی یادگیری (خودنظمدهی یادگیری و نظمدهی بیرونی) بوده است. دادهها از دانشآموزان دبیرستانی شهرستان نور (138 دختر و 126 پسر) به دست آمد که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامهای شامل زیر مقیاس نظمدهی یادگیری ورمونت (1998)، اضطراب امتحان از راهبردهای انگیزشی برای یادگیری پینتریچ و دی گروت (1994)، اهداف پیشرفت میگلی و کاپلان، میدلتون و میر (1998) و راهبردهای یادگیری از راهبردهای انگیزشی برای یادگیری پینتریچ و دی گروت (1994) استفاده شد. یافتههای حاصل از به کارگیری تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد اضطراب امتحان و اهداف پیشرفت با راهبردهای پردازش اطلاعات عمیق و سطحی و راهبردهای پردازش اطلاعات با نظمدهی یادگیری رابطه معناداری دارد. اضطراب امتحان و اهداف پیشرفت نیز به واسطه رابطه با راهبردهای پردازش اطلاعات، به طور معناداری نظمدهی یادگیری را پیش بینی میکند.
The purpose of this study was to investigate the role of motivational construct (achievement goals & test anxiety) and information processing strategies in regulation of learning (self-regulated learning and external regulation). The data were obtained from eleventh-grade students (138 female and 126 male) in Noor city. The sample was selected based on a multistage cluster random sampling. Our questionnaires in this study consisted of regulation of learning subscale from Inventory of Learning Styles (Vermunt, 1998), test anxiety from Motivated Strategies for Learning Questionnaire (Pintrich & Degroot, 1994), Achievement Goals Scale (Midgley، Kaplan , Middleton & Maehr, 1998) and learning strategies from Motivated Strategies for Learning Questionnaire (Pintrich & Degroot, 1994). The structural equations model has been used for data analysis. The results indicated that test anxiety and achievement goals have significant effects on the deep and surface information processing strategies and information processing strategies have significant effects on regulation of learning. In result test anxiety and achievement goals predict significantly regulation learning by mediating of effects on the information processing strategies.
_||_