مقایسه سلامت عمومی،شادکامی و امید به زندگی مادران دانش آموزان عادی با مادران دانش آموزان اتیسم مازندران
محورهای موضوعی : علوم تربیتیحمید رضا خورشیدیان 1 , یارعلی دوستی 2 , عطیه صمدایی 3 , فاطمه مرتضوی 4
1 - کارشناس آموزش و پرورش استثنایی مازندران
2 - استادیار
3 - آموزگار
4 - آموزگار
کلید واژه: شادکامی, سلامت عمومی, اتیسم, کلید واژه:اتیسم, امید به زنگی,
چکیده مقاله :
اتیسم، یکی از اختلالات فراگیر رشد است که به عنوان وخیم ترین و در عین حال ناشناخته ترین اختلال دوران کودکی، مطرح می شود شیوع اُتیسم رو به گسترش است و این امر تمرکز بر نیازهای و تجارب والدین این کودکان را ضروری تر می نماید. شرایطو نیاز های خاص کودکان اُتستیک، نه تنها کودک بلکه خانواده را نیز تحت تأثیرقرار می دهد. هدف این پژوهش مقایسه سلامت عمومی،شادکامی و امید به زندگی مادران کودکان اتیسم با مادران کودکان عادی بود. روش پژوهش حاضراز نوع علی مقایسه ای بود. شرکت کنندگان در این پژوهش ازمادران دانش آموزان اتیسم و دانش آموزان عادی استان مازندران انتخاب گردید.. که ازبین آنها 112 نفر(56نفر مادران دانش آموزان اتیسم و 56 نفر مادران دانش آموزان عادی) ازطریق روش همتا سازی انتخاب شدند. پرسشنامه امیدواری میلر، پرسشنامه 28سوالی GHO، پرسشنامه شادکامی آکسفورد به عنوان ابزارهای پژوهش به کار رفتند.به منظور تحلیل آماری داده ها از روشهای آمار توصیفی (مانند جداول توزیع فراوانی، نمودارها و ... ) و در آمار استنباطی از روش tمستقل جهت مقایسه دو گروه استفاده شد.یافته های نتایج نشان داد بین امیدواری ،سلامت عمومی و شادکامی مادران دانش آموزان اتیسم و عادی تفاوت معنادارشد. و pکمتر از 05. شد .نتیجه گیری:نتایج نشان داد که معلولیت دانش آموزان اتیسم روی سلامت عمومی و ،امیدواری ،و شادکامی مادران دانش آموزان آموزان اتیسم تاثیری منفی دارد. کلید واژه:اتیسم،شادکامی، سلامت عمومی ،امید به زنگی ،اتیسم
Abstract This study compares life expectancy, public health and happiness of mothers of normal students with mothers of Mothers of autistic children autism isa pervasive developmental disorder that is yet unknown as most serious and most childhood disorders, raised the incidence of autism is increasing, and this focus on the needs and experiences of parents is more urgent .Conditions and special needs of autistic children, not only children but also affect the family. This study compared general health, happiness and hope to the lives of mothers of children normal with Mothers of autistic children. The present study was causal-comparative method. Participants in the study mothers of autistic and normal school students in Mazandaran province were selected. of 112 mothers (56 autism students mothers and56 of normal students mothers) were selected through cloning method. Miller hopes questionnaire, a questionnaire with 28 questions GHO, Oxford Happiness Questionnaire . used as research tools for statistical analysis of data, descriptive statistics (such as frequency tables, charts, etc.) and inferential statistics, independent t-test to compare two groups were used. The results showed that between hope, health and happiness of mothers of autistic and normal students The difference was significant. The results showed that students' disabilities and autism has Negative effects on their mothers' public health, hope, and happiness
_||_