بررسی رابطه ابعاد کمال گرایی و خلاقیت در بین دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان جاجرم
محورهای موضوعی : علوم تربیتیشهلا محمودیان 1 , بهرنگ اسماعیلی شاد 2
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران (نویسنده مسئول) behrang_esmaeeli@yahoo.com
کلید واژه: خلاقیت, جنسیت, کمال گرایی مثبت, کمالگرایی منفی, دانش آموزان متوسطه,
چکیده مقاله :
روش پژوهش: این پژوهش از نوع توصیفی و به شیوه همبستگی است. جامعه آماری پژوهش 203 دانش آموز متوسطه دختر و پسر را شامل می شود . نمونه تحقیق تمام شماری شده و پرسشنامه بین کلیه دانش آموزان توزیع گردیده است . داده های پژوهش از طریق پرسشنامه کما لگرایی تری - شورت و همکاران (1995) و خلاقیت تورنس (2002) جمع آوری گردید. پایایی آن با روش ضریب آلفای کرونباخ برای مقیاسهای کمال گرایی به ترتیب 85/0 و برای مقیاس خلاقیت ضریب 81/0 به دست آمد. داده ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیره و آزمونT به کمک نرم افزار spss نسخه 18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج آزمون پیرسون نشان داد که رابطه معنا داری بین ابعاد کمال گرایی با خلاقیت وجود دارد . همچنین نتایج رگرسیون حاکی از آن است که ابعاد کمالگرایی می تواند خلاقیت را پیش بینی کند. بعلاوه دختران نمره های بالاتری در متغیر کمال گرایی منفی کسب کردند در حالی که پسران نمره های بالاتری در کمال گرایی مثبت به دست آوردند.نتیجه گیری: پیشنهاد می شود که ویژگیهای شخصیتی دانش آموزان مورد بررسی قرار گرفته و با شناسایی ابعاد مثبت و منفی کمال گرایی در دانش آموزان در جهت کمک به رشد و تقویت خلاقیت آنها کمک نمود.
The purpose of this research is to study the relation between perfectionism and creativity in second high school students in Jajarm .This research is a kind of descriptive-correlation research.203 girls and boys students who are studing in high schools are considered as statistic population of this research.All samples of this research was counted and the questionnaires was distributed between all of the students .The data of research were collected via the scale of Tree-short and workers, perfectionism (1995) and Torrance,s creativity quiz (2002) .previously, the integrity of it was approved of professors and experts stability of this scale via Cronbach's alpha coefficient for positive and negative perfectionism of subscales was obtained 0/87 and 0/85 , respectively. and we obtained 0/82 for scale of creativity .In order to study the relations between the hypothesises of research via 18th version of SPSS software , we used collected data of Peirsoon,s correlation statiscal quiz , and then they were analysed by method of statistical analysis of multivariate Regression and T .the scale of perfectionism elaluates two dimensions that was named positive perfectionism and negative perfectionism .The result of multiple Regression ,s analysis is showed that:There is a meaningful relation between the dimension of perfectionism and creativity. The girls obtained higher grades in negative perfectionism while the boys obtained higher grades in positive perfectionism.
_||_