مقایسه خودکارآمدی با فرسودگی شغلی اعضاء هیات علمی
محورهای موضوعی : علوم تربیتیحسن امیر خسروی 1 , محسن توکلی 2 , اسماعیل علیمحمدی 3 , معصومه آقا افشار 4
1 - هیات علمی
2 - هیات علمی
3 - آموزش و پرورش
4 - آموزش و پرورش
کلید واژه: فرسودگی شغلی, اعضای هیات علمی, خودکارامدی,
چکیده مقاله :
مقدمه: خودکارآمدی، سازوکار لازم را برای انسان را بمنظور دستکاری و کنترل حوادث در زندگی را فراهم می کند . روش تحقیق: با توجه به ماهیّت پژوهش روش آن توصیفی و به شکل میدانی، به وسیله دو پرسش نامه خودکارآمدی و فرسودگی شغلی انجام گرفت.جامعه آماری این پژوهش را اعضای هیات علمی تمام وقت دانشگاههای آزاد در سال تحصیلی1392-1391 که شامل 349 نفر بودند تشکیل دادند. نمونه گیری بصورت تصادفی ساده انجام وتعداد نمونه بر اساس مراجعه به جدول مورگان 186 نفر برآورد شد که محقق 190 نفر را بعنوان نمونه مورد بررسی قرار داد.یافته ها: ، تفاوت آماری معناداری در خودکارآمدی اعضای هیات علمی مرد و زن مشاهده نشد (p=0/711). تفاوت آماری معناداری در فرسودگی شغلی اعضای هیات علمی مرد و زن مشاهده نشد (p=0/343).نتیجه گیری: زنان با تلاش بیشتر و انگیزه و وجدان کاری این تعارض را حل و با جدیت و تعهد و جدان کاری، پابه پای مردان کار و تلاش می کنند همچنین تفاوت درعوامل فرهنگی، خانوادگی، ادارک نادرست از توانایی هاداشتن انتظارات پایین یا بالا، نگرش جامعه و نهادهای اجتماعی، افزایش تعداد دانشجویان و تعداد کلاسها، عنصر عشق و علاقه به تدریس کمبود نیروی انسانی و وجود تقاضاهای نامتناسب باعث عدم تاثیر جنسیت بر متغیرهای خودکارامدی و فرسودگی شغلی شده است.واژگان کلیدی: خودکارامدی، فرسودگی شغلی، اعضای هیات علمی
Abstract: Self-efficacy, mechanism necessary for man to manipulate and control events that affect his life Materials and Methods : Due to the descriptive nature of the research methodology as a field , with two questionnaires efficacy and burnout . The population consisted of full-time faculty members in Kerman Azad University Thsyly1392-1391 involving 349 patients formed. Simple random sampling the number of samples based on 186 Morgan estimated that the researcher examined 190 as an example . In inferential statistics, according to the research objectives and parameters estimation and prediction of statistical tests of Pearson correlation coefficients , and t-test for independent groups was used. To analyze the data and calculate the results of the statistical package version 16 spss significant at p <0/05 used.Finding:.No statistically significant differences in efficacy were observed in male and female faculty members (p =0/711).statistically significant differences were observed in male and female faculty members Burnout (p =0/343).Concluded: women cultural factors, family, wrong perception of the ability Hadashtn high or low expectations, the attitude of society and social institutions, increasing the number of students and number of classes, teaching is love Shortage of personnel and inappropriate demands and burnout caused by the effect of gender on efficacy variables.Keyword: self efficiency , burnout, faculty members