تأثیر برنامه فلسفه برای کودکان از طریق حلقههای کندوکاو بر خلاقیت، سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی درس علوم دانشآموزان پایه سوم ابتدایی
محورهای موضوعی : علوم تربیتیحسین مومنی مهموئی 1 , عفت پرورش 2
1 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تربت حیدریه
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد اسلامی قاینات
کلید واژه: سازگاری اجتماعی, پیشرفت تحصیلی, خلاقیت, فلسفه برای کودکان,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر بررسی برنامه فلسفه برای کودکان از طریق حلقههای کندوکاو بر خلاقیت، سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی درس علوم دانشآموزان پسر پایه سوم ابتدایی است. این پژوهش از نوع تحقیقات شبه آزمایشی بود. بدین منظور، ابتدا برنامه لیپمن و چگونگی توفیق، توسعه و پیدایش برنامه (p4c) مدنظر قرار گرفت. بدینصورت که (p4c) برگرفته از آرای لیپمن است که در این پژوهش از سبک حلقههای کندوکاو استفاده گردید. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان پایه سوم ابتدایی پسرانه شهر قاین در سال تحصیلی (94-93) میباشند که از طریق روش نمونهگیری خوشهای، ابتدا از میان دبستانهای پسرانه شهر قاین بهطور تصادفی یک دبستان انتخاب و در مرحله بعد دو کلاس (20 نفری) پایه سوم از مدارس مذکور برگزیده و پرسشنامه خلاقیت عابدی (1372) و پرسشنامه سازگاری اجتماعی کالیفرنیا (1953) و پرسشنامه محقق ساخته پیشرفت تحصیلی درس علوم قبل و بعد از اجرای برنامه فلسفه برای کودکان در این درس اجرا و اطلاعات بهدستآمده جمعآوری و به کمک نرمافزار spss مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. در مرحله نهایی دادههای حاصل با استفاده از آمار توصیفی و آزمون T نمونه مستقل و تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته است. در پایان نتایج نشان داد که اجرای برنامه فلسفه برای کودکان از طریق حلقههای کندوکاو بر افزایش سازگاری اجتماعی، خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه سوم ابتدایی تأثیر دارد، لذا میتوان نتیجه گرفت که استفاده از برنامه فلسفه برای کودکان از طریق حلقههای کندوکاو باعث میگردد که سازگاری اجتماعی، خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان افزایش یابد.
The purpose of this study Philosophy for Children program through the rings to explore the creative, social adjustment and academic achievement of students’ third grade elementary school. The research method is quasi-experimental. Thus the success of the program and how Lippmann, development and creation of programs (p4c) were considered. P4c taken from Lippmann's ideas were explored in the survey style rings. To study the effect on the population of the research program that all students in third grade boys Qaen academic year (94-93) are using cluster sampling, the beginning of the boys' schools randomly choose a school and then two classes (20 people) Stand-third of the schools selected Inventory Inventory creativity Torrance, California social adjustment and academic achievement in science questionnaire before and after the implementation of the program of philosophy for children in the course of implementation and obtained information collection and analysis, spss software was used. In the final stage of data using descriptive statistics and independent samples T-test and analysis of covariance were analyzed and the results showed that: Philosophy for Children program through the rings explored to increase social harmony, creativity and academic achievement of students in third grade primary influence, Therefore it can be concluded that the use of philosophy for children can be explored through the loop of social harmony, creativity and increase student achievement.
_||_