مؤلفه های ادبیات تعلیمی مقاومت در اشعار کودکانه نزار قبانی و عباس یمینی شریف با تکیه بر نظریه ژان پیاژه
محورهای موضوعی : ادبیات تطبیقی (فارسی- انگلیسی)آیدا دانائی 1 , محمد شایگان مهر 2 , فریبرز حسین جانزاده 3
1 - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی ،دانشگاه آزاد کاشمر
2 - استادیار گروه زبان و ادبیات عرب، واحد کاشمر، دانشگاه آزاد اسلامی، استد راهنما
3 - استادیار، گروه زبان و ادبیات عرب،واحد کاشمر، دانشگاهد آزاد اسلامی، استاد مشاور
کلید واژه: ", ادبیّات تعلیمی", , ", مقاومت", , ", شعر کودکانه", , ", یمینی شریف , قبانی", .,
چکیده مقاله :
شاعران کودک و نوجوان در ایران و جهان عرب به ادبیّات تعلیمی توجهات ویژه ای داشتند. امروزه شعر کودک چهرۀ جدیدی از خود را به جهانیان به نمایش گذاشته و از لحاظ ساختاری، بیان، وسعت خیال و تصویرآفرینی شیوهای نوین را در سیاق خود در پیش گرفته است. پژوهش در مورد ادبیّات و شعر کودک و نوجوان را میتوان به دو قرن اخیر حوالت داد.و قرن بیستم را قرن کودک نامید. بدان جهت که مسئله تعلیم در ادبیات کودک و نوجوان از جایگاه ویژه ای برخوردار است. شعر کودک و نوجوان زبانی خیالانگیز و ساده گون دارد که البته در شعر کودک به تدریج معنا جای می گیرد. و از آنجا که شعر کودک، شعری باید باشد تا بدون آموز ش بتوان ذوق و استعداد وی را برانگیزد، باید دارای سحطی در خور تصور و اندیشه کودک باشد. نزار قبانی و عباس یمینی شریف از شاعران شعر کودک هستند، که مضامین تعلیمی و تربیتی در قالب مقاومت را دراشعار خود گنجاندهاند. هر دو بیانی ساده دارند که با مضامینی تعلیم گونه به آنان پرداخته اند. این پژوهش با استفاده از روش مکتب فرانسوی، مکتبی که به تأثیرگذاری ملّتها و پیوندهای ادبی آنان در محدوده زمانی یکسانی میپردازد و بر خلاف دیگر مکاتب به آثار از دید زیباشناسی اهمّیّت چندانی نمیدهد به نگارش در آمده است، و سعی شده است تا با استفاده از این مکتب جلوهایی از تعلیمی بودن اشعار و برخی از شباهتها و تفاوتهای هر دو شاعر را بیان نماییم.
Children's and adolescent poets in Iran and the Arab world paid special attention to educational literature. Today, children's poetry has shown a new face to the world, and in terms of structure, it has adopted a new way of expressing imagination and image creation in its context. Is. The research on the literature and poetry of children and teenagers can be referred to the last two centuries and the 20th century can be called the century of children. Because the issue of education has a special place in the literature of children and teenagers, the poetry of children and teenagers is an imaginative and simple language. Of course, in the children's poem,The meaning gradually takes place. And since a child's poetry should be poetic so that it can arouse his taste and talent without education, it should have a quality suitable for the child's imagination and thought. Nizar Qabbani and Abbas Yamini Sharif are among the children's poetry poets who have educational themes. And they have included education in the form of resistance in their poems. Both of them have a simple expression that is addressed to them with educational themes. This research, using the method of the French school, is a school that deals with the influence of nations and their literary links in the same time frame, and unlike other schoolsThe works do not give much importance from the aesthetic point of view.