مدلیابی معادلات ساختاری رابطه سیستم مدیریت اطلاعات و رفتار نوآورانه کاری در بخش عمومی با تاکید بر نقش درگیری کارکنان و نسلهای کاری
محورهای موضوعی : خلاقیت شناسی سازمانی و مدیریتی- مدیریت خلاقیت و نوآوریرضا رضایی 1 , رقیه حسن زاده 2 , داود حق خواه 3
1 - کارشناس ارشد، مدیریت ، دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه، میانه،ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکدۀ علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه، میانه، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکدۀ علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه، میانه، ایران
کلید واژه: سیستم مدیریت اطلاعات , رفتار نوآورانه کاری, درگیری کارکنان, نسلهای کاری.,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: پیشرفتهای فناورانه در محل کار، علیرغم تسهیل دسترسی و کارایی، با افزایش وقفهها و غیرقابل پیش بینی بودن، اثرات متناقضی ایجاد کرده است. در این راستا پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه سودمندی و سهولت استفاده از سیستم مدیریت اطلاعات بر رفتار نوآورانه کاری با نقش میانجی درگیری کارکنان و تعدیلگری نسلهای کاری در بخش عمومی صورت گرفت. روش: طرح پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی به شیوه مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری تحقیق شامل کارکنان شعبه مرکزی سازمان تامین اجتماعی در تهران است که با سیستم مدیریت اطلاعات سروکار دارند و تعداد آنها 800 نفر است. حجم نمونه با فرمول کوکران، 260 نفر تعیین شد و با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادههای پژوهش پرسشنامه استاندارد بود که روایی آن براساس روایی صوری و پایایی آلفای کرونباخ تایید شد. دادهها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری، با نرم افزار اسمارت پیالاس تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها: یافتهها نشان دهنده تاثیر معنی دار سودمندی استفاده از سیستم مدیریت اطلاعات بر رفتار نوآورانه کاری است (01/0 (p<، اما تاثیر سهولت استفاده بر رفتار نوآورانه کاری تایید نشد. همچنین تاثیر معنیدار سودمندی و سهولت استفاده از سیستم مدیریت اطلاعات بر رفتار نوآورانه کاری با نقش میانجی درگیری کارکنان سازمان تامین اجتماعی تایید شد. در نهایت یافتهها بیانگر تایید نقش تعدیلگر نسلهای کاری تنها در رابطه بین درگیری کارکنان و رفتار نوآورانه کاری است.
Background and objective: Technological advances in the workplace, despite facilitating access and efficiency, have created contradictory effects by increasing interruptions and unpredictability. In this regard, the present study was conducted with the aim of determining the relationship between the usefulness and ease of use of information management system on innovative work behavior with the mediating role of job engagement and moderating job generations in the public sector. Method: The design of the present research is descriptive and correlational in the structural equation modeling method. The statistical population of the research includes the employees of the central branch of the Social Security Organization in Tehran, who deal with the information management system, which are 800 people. The sample size was determined by Cochran's formula, 260 people were selected by simple random sampling method. The research data collection tool was a standard questionnaire whose validity was confirmed based on face validity and Cronbach's alpha reliability. The data were analyzed using the structural equation modeling method with SmartPLS software. Findings: The findings show a significant effect of the usefulness of information management system on innovative work behavior (p < 0.01), but the effect of ease of use on innovative work behavior was not confirmed. Also, the significant effect of usefulness and ease of use of information management system on innovative behavior was confirmed with the mediating role of employee engagement. Finally, the findings show the confirmation of the moderating role of work generations only in the relationship between job engagement and innovative work behavior. Conclusion: The results of this research can clarify the results of using information management systems to managers of public sector organizations in making timely and effective decisions regarding workplace technologies and achieving innovation in the organization.
امینی، علی. (1400). بررسی تأثیر سیستمهای اطلاعاتی منابع انسانی بر ظرفیت نوآوری کارکنان با نقش میانجی کارکردهای مدیریت منابع انسانی و خلاقیت کارکنان در شرکتهای دارویی. مدیریت بهداشت و درمان، 12(4), 39-62
عوض زاده، الهه، کرمی، عبدالمجید (1395). بررسی نقش درگیری شغلی بر افزایش خلاقیت کارکنان در سازمان، فصلنامه مهندسی مدیریت نوین، 5(1)، 35-45.
قزلسفلو، حمیدرضا، چورلی، علی. (1400). بررسی تأثیر ابعاد سیستمهای اطلاعات مدیریت بر خلاقیت مبتنی بر فناوری منابع انسانی مجموعههای تفریحیورزشی. مدیریت منابع انسانی در ورزش، 8(2), 379-395
خسروی، حسین، پورشافعی، هادی، طاهرپور، فاطمه. (1399). نقش سرمایه روانشناختی در رفتار نوآورانه، با میانجیگری نشاط کاری معلمان ابتدایی بیرجند. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 9(4), 193-216.
دهقان، مریم، موقر، مرتضی، حسینی، ابوالحسن. (1400). بررسی تأثیر رهبری تحولگرا بر رفتار نوآورانه با تأکید بر نقش میانجی رفتار پیشاهنگی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 10(4), 87-112.
ربیعی فرادنبه، نیلوفر، مقتدایی، لیلا، جمشیدیان، عبدالرسول. (1400). بررسی رابطه بین رهبری تحولآفرین و اشتیاق شغلی با نقش میانجی خلاقیت هیجانی در بین معلمان مدارس ابتدایی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 11(3), 139-166.
رستگار، عباسعلی، مسافری قمی، مراد، یزدانی، حمیدرضا، عادل آذر، دکتر، & دامغانیان، حسین. (1395). شناسایی گوناگونی ارزشهای کاری مبتنی بر تفاوت نسلها در محل کار. پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 8(16), 163-188.
عبدی، علی، رستمی، نیلوفر. (1400). مدل علّی نوآوری کاری بر اساس میزان آگاهی از ابعاد شهروند الکترونیک با نقش واسطهای خودکارآمدی خلاق و رایانه در معلمان دوره متوسطه اول. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 11(2), 181-206.
وهابزاده مقدم، فاطمه سادات، عسگری ده آبادی، حمیدرضا، میرسپاسی، ناصر (1400) رابطه بین تفاوت نسلهای کاری در بروز اهمالکاری کارکنان بخش بانکداری، مدیریت تحول، 13(2)، 19-38.
Al-Dmour, R. H. (2022). The Influence of HRIS Usage on Employee Performance and Mediating Effects of Employee Engagement in Five Stars Hotels in Jordan. In Research Anthology on Human Resource Practices for the Modern Workforce (pp. 1468-1489). IGI Global.
Bencsik, A. Horváth-Csikós, G. & Juhász, T. (2016). Y and Z Generations at Workplaces. Journal of competitiveness, 8(3).
Črešnar, R. & Nedelko, Z. (2020). Understanding future leaders: How are personal values of generations Y and Z tailored to leadership in industry 4.0? Sustainability, 12(11), 4417.
Davis, F.D. (1989), “Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology”, MIS Quarterly, Vol. 13 No. 3, pp. 319-340.
De Vries, H. Bekkers, V. & Tummers, L. (2016). Innovation in the public sector: A systematic review and future research agenda. Public administration, 94(1), 146-166.
Demircioglu, M. A. (2023). The effects of innovation climate on employee job satisfaction and affective commitment: Findings from public organizations. Review of Public Personnel Administration, 43(1), 130-158.
Gay, W. (2017). Why a multigenerational workforce is a competitive advantage. Forbes. Retrieved from https://www.forbes.com/sites/wesgay/2017/10/20/multigenerationworkforce/2/#11ff4ad94b61 website
Hapsari, C. Stoffers, J. & Gunawan, A. (2019). The influence of generational diversity management and leader–member exchange on innovative work behaviors mediated by employee engagement. Journal of Asia-Pacific Business, 20(2), 125-139.
Hapsari, C. Stoffers, J. & Gunawan, A. (2019). The influence of generational diversity management and leader–member exchange on innovative work behaviors mediated by employee engagement. Journal of Asia-Pacific Business, 20(2), 125-139.
Harber, J. G. (2011). "Generations in the Workplace: Similarities and Differences. Electronic Theses and Dissertations.
He, Y. Chen, Q. & Kitkuakul, S. (2018). Regulatory focus and technology acceptance: Perceived ease of use and usefulness as efficacy. Cogent Business & Management, 5(1), 1459006.
Hillman, D. R. (2014). Understanding multigenerational work-value conflict resolution. Journal of Workplace Behavioral Health, 29, 240–257. doi:10.1080/15555240.2014.933961
Jones, A. B. & Kauppi, K. (2018). Examining the antecedents of the technology acceptance model within e-procurement. International Journal of Operations and Production Management, 38(1), 22-42.
Nguyen, N. T. H. Nguyen, D. Vo, N. & Tuan, L. T. (2023). Fostering public sector employees’ innovative behavior: The roles of servant leadership, public service motivation, and learning goal orientation. Administration & Society, 55(1), 30-63.
Omuudu, O.S. Francis, K. and Changha, G. (2022), "Linking key antecedents of hotel information management system adoption to innovative work behavior through attitudinal engagement", Journal of Hospitality and Tourism Insights, 5(2), 274-291. https://doi.org/10.1108/JHTI-10-2020-0201
Rani, N. and Samuel, A. (2016), "A study on generational differences in work values and person-organization fit and its effect on turnover intention of Generation Y in India", Management Research Review, Vol. 39 No. 12, pp. 1695-1719.
Schaufeli, W.B. Salanova, M. Gonzalez-Roma, V. and Bakker, A.B. (2002), “The measurement of engagement and burnout: a two-sample confirmatory factor analytic approach”, Journal of Happiness, Vol. 3 No. 1, pp. 71-92.
Sun, L. & Bunchapattanasakda, C. (2019). Employee engagement: A literature review. International Journal of Human Resource Studies, 9(1), 63-80.
Ter Hoeven CL, van Zoonen W, Fonner KL.(2016). The practical paradox of technology: The influence of communication technology use on employee burnout and engagement. Commun Monogr. Apr 2;83(2):239-263.