اثر بخشی برنامه درسی پروژه محور STEM بر خلاقیت دانش آموزان پایه ششم
محورهای موضوعی : روش‏ها و فنون خلاقیت و نوآوری، مهندسی خلاقیت و نوآوریرعنا اصلانی 1 , فیروز محمودی 2 , کیومرث تقی پور 3 , حسین دهقانزاده 4
1 - دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، ایران
2 - دانشیار دانشگاه تبریز دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
3 - گروه آموزشی علوم تربیتی، تکنولوژی آموزشی، دانشگاه تبریز، ایران
4 - گروه علوم تربیتی، تکنولوژی آموزشی، دانشگاه تبریز، ایران
کلید واژه: برنامه درسی پروژه ای STEM, خلاقیت, دانش آموزان دوره ابتدایی.,
چکیده مقاله :
چکیده بحث: خلاقیت علمی مهارتی پیچیده، اکتسابی است و اغلب توسط معلمان در طول فعالیت های آموزشی نادیده گرفته می شود. پرورش خلاقیت در بین دانش آموزان منجر به تولید نیروی کار ماهر و سرمایه انسانی در آینده خواهد شد. هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامه درسی پروژه محور STEM و نقش آن بر خلاقیت دانش آموزان پایه ششم انجام گرفته است. روش: پژوهش حاضراز نوع نیمه آزمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانش آموزان پایه ششم در مدارس شهر تبریز، با روش نمونه گیری تصادفی، تعداد 120 نفر نمونه انتخاب شدند. ابزار استفاده شده در این تحقیق پرسشنامه خلاقیت تورنس بود. آزمودنی های گروه آزمایش، به مدت 20جلسه به یادگیری از طریق برنامه درسی پروژه محور STEM پرداختند. در این تحقیق از تحلیل واریانس مانوا برای مقایسه مولفه های پارامتر خلاقیت طی مرحله پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد. یافته های پژوهش: نتایج آزمون تحلیل واریانس نشان داد که استفاده از برنامه درسی مبتنی بر پروژه محور STEM بر میزان خلاقیت دانش آموزان و مولفه های آن(سیالی، انعطاف پذیری، ابتکار، بسط) تأثیر معنادار و مثبتی 05/0> P داشته است. در نتیجه می توان دریافت دانش آموزانی که در فرایند برنامه درسی مبتنی بر پروژه STEM آموزش دیده اند، نسبت به دیگر دانش آموزان خلاقیت بیشتری دارند. به طور کلی مشاهدات بیان می کند برنامه درسی پروژه محور STEM بر بهبود خلاقیت دانش آموزان در مولفه سیالی اندازه ضریب تاثیر 6/73 درصد، مولفه انعطاف پذیری۹/۶۶ ، مولفه ابتکار8/75 و مولفه بسط ۸/۶۶ درصد تاثیر گذار بوده است.
Abstract Discussion: Scientific creativity is a complex, acquired skill and is often neglected by teachers during educational activities. Cultivating creativity among students will lead to the production of skilled labor and human capital in the future. Purpose: The present research was conducted with the aim of determining the effectiveness of the STEM project-based curriculum and its role on the creativity of sixth grade students. Method: The current research is semi-experimental. The statistical population of the research includes all sixth grade students in the schools of Tabriz, 120 people were selected by random sampling method. The instrument used in this research was Torrance's creativity questionnaire. The subjects of the experimental group learned for 20 sessions through the STEM project-based curriculum. In this research, "Manova analysis of variance" was used to compare the components of the creativity parameter during the pre-test and post-test stages. Research findings: The results of the analysis of variance showed that the use of STEM project-based curriculum had a significant and positive effect on students' creativity and its components (fluidity, flexibility, innovation, development) P>0.05 . As a result, it can be seen that students who have been trained in the STEM project-based curriculum process are more creative than other students. In general, the observations show that the STEM project-based curriculum has been effective in improving students' creativity in the fluidity component, the impact factor size is 73.6%, the flexibility component is 66.9%, the innovation component is 75.8%, and the extension component is 66.8%.