طراحی الگوی دانشگاه نوآور با استفاده از رویکرد کیفی
محورهای موضوعی : خلاقیت شناسی سازمانی و مدیریتی- مدیریت خلاقیت و نوآوری
مریم قلی پور
1
,
رویا افراسیابی
2
,
محمود قربانی
3
,
مریم حافظیان
4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران.
2 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
3 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
4 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
کلید واژه: دانشگاه نوآور, رویکرد کیفی, دانشگاههای آزاد خراسان شمالی,
چکیده مقاله :
هدف:هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل دانشگاه نوآور در دانشگاه های آزاد اسلامی خراسان شمالی است.روش:در این تحقیق از رویکرد کیفی و تحلیل تِم جهت تحلیل اطلاعات استفاده شده است.اعضای گروه خبرگان شامل متخصصین حوزه مدیریت بودند که محقق 20 نفر از آنها را به عنوان پانل خبرگان برگزید.با استفاده از ابزار مصاحبه و بهرهگیری از نرم افزار تحلیل اطلاعات کیفی Nvivo،اطلاعات مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.نتایج این تحقیق نشان دادکه بر اساس دیدگاه اعضای گروه خبرگان دانشگاه نوآور در دانشگاههای آزاد خراسان شمالی دارای 5 کد انتخابی،13 کد محوری و 59 کد آزاد میباشند.برای سنجش روایی مرحله کیفی پژوهش حاضر،از روش" ممیزی کردن از سوی داور"استفاده شده است که این روند توسط دو نفر از اساتید حوزه مدیریت انجام شده است.در ادامه با استفاده از آزمون فریدمن به رتبهبندی کدهای انتخابی شناسایی شده پرداخته شده است.یافته ها:نتایج حاصله از این بخش نشان دادند که به ترتیب:ویژگیهای شخصیتی،ساختار سازمانی و فناوری اطلاعات دارای بیشترین میزان اهمیت در ساخت دانشگاه نوآور می باشند.نتیجه گیری:بر اساس نتایج حاصله از تحقیق،جهت پیادهسازی دانشگاه نوآور توجه به ویژگیهای شخصیتی،ساختار سازمانی و فناوری اطلاعات باید در اولویت قرار گیرند.
Purpose: The purpose of the present study was to present an innovative university model for and among the Islamic Azad Universities of North Khorasan. Method: The researchers applied the qualitative method to carry out the study and the ‘theme analysis’ to analyze the data. The target population was comprised of the experts in the field of management of whom 20 subjects were selected as the expert panel. By applying an interview protocol, the data was collected and by using the software ‘NVIVO’ the data was analyzed. The findings of the study indicated that, based on the expert panel’s views, an innovative university among the Islamic Azad Universities of North Khorasan enjoyed five selective indicators (codes), thirteen indicators (codes) of orientation, and fifty nine free codes. To measure the validity of the qualitative phase of the study, the researchers used the expert-triangulation method which was conducted by two experts in management. Thence, the identified selective indicators (codes) were ranked by applying the Friedman Test.Results : The results of this section showed that the personality, organizational structure, and information technology dimension characteristics respectively enjoyed the utmost significance in structuring an innovative university. Conclusion: Therefore, according to the findings of the present study, to materialize an innovative university, one is required to closely prioritize the personality, organizational structure, and information technology characteristics.
