طراحی و آزمون مدل توسعه حرفهای مدیران ورزشی
محورهای موضوعی : سایر موضوعات مرتبط با مدیریت ورزشیعلی رشیدی رشیدی 1 , سیروس احمدی 2 , مجید سلیمانی 3
1 - گروه مدیریت ورزشی، واحد همدان؛ دانشگاه ازاد اسلامی، همدان ، ایران
2 - گروه مدیریت ورزشی، واحد همدان ، دانشگاه ازاد اسلامی ، همدان، ایران
3 - گروه مدیریت ورزشی ، واحد همدان، دانشگاه ازاد اسلامی ، همدان، ایران
کلید واژه: مدیران حرفهای, مدیریت حرفهای, مدیران ورزشی, توانمندسازی مدیران,
چکیده مقاله :
هدف: هدف از این پژوهش طراحی و تبیین مدل توسعه حرفهای مدیران سازمانهای ورزشی کشور بود. روششناسی: روش تحقیق از نوع توصیفی همبستگی انتخاب شد. جامعه آماری شامل مدیران سازمانهای ورزشی و اساتید مدیریت ورزشی دانشگاهها بود. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت جهت مدلسازی در نرم افزار اسمارت پیالاس برآورد شد (158 نفر). نمونهگیری به روش قضاوتی انجام گردید. ابزار پژوهش، شامل پرسشنامه مستخرج از بخش کیفی با 66 سؤال در مقیاس 5 گزینهای لیکرت بود. روایی ابزار پژوهش از طریق ارزیابی روایی محتوایی (11 نفر)، پایایی (آلفای کرونباخ) و روایی سازه (شاخصهای برازش) تأیید گردید. نتایج: براساس مدلسازی معالات ساختاری مشخص شد که: متغیر الزامات ملی حرفهای شدن (با ضریب 26/0) و متغیر پارادایم حرفهای شدن مدیریت ورزشی (52/0) اثر مستقیم، مثبت و معنیداری بر برنامهریزی توسعه حرفهای دارند. اثر متغیر برنامهریزی توسعه حرفهای بر مستندسازی سوابق (57/0) ، نیازسنجی مدیران (43/0)، ظرفیتسازی محیطی (53/0)، ظرفیتسازی سازمانی (67/0) و ظرفیتسازی فردی (67/0) معنیداری است. استانداردسازی حرفهای مشاغل بر یکپارچهسازی فرایندهای توسعه حرفهای (48/0) و شبکهسازی جامعه یادگیرنده حرفهای (25/0) اثر معنیداری داشت. قابلیتهای عمومی مدیریت (28/0)، مهارتهای مدیریت حرفهای (82/0) و قابلیتهای مدیریت ورزشی (40/0) بر حرفهای شدن مدیران ورزشی اثر معنیداری را دارند. در نهایت اثر حرفهای شدن مدیران ورزشی بر پیامدهای توسعه حرفهای معنیداری بود (72/0). نتیجهگیری: براساس یافتههای پژوهش میتوان گفت توسعه حرفهای مدیران ورزشی، یک فرایند چندبعدی است که نتایج آن حاصل برآیند اثر بین عوامل مربوط به سطوح مدل میباشد. از این رو پیشنهاد میشود
Objective: The aim of this research was designing and Explanaion the model of professional development for sports managers. Methodology: The research method was descriptive - correlational. The statistical population consisted the managers of sport organizations and sport management professors of universities. The statistical sample was estimated as sufficient for modeling in pls software (n = 158). Sampling was performed by judgingt method. Research tools consisted researcher-made questionnaire extracted from the qualitative section with 66 questions at 5-point Likert scale. Validity of the research instrument was confirmed by content validity (n=11), reliability (Cronbach's alpha) and construct validity (fit indices). Result: Based on the modeling of structural documents, it was determined that: National requirements for professionalization (with a coefficient of 0.26) and the paradigm variable of professionalization of sports management (0.52) They have a direct, positive and significant effect on career development planning. The effect of professional development planning vaofessional management skills (0.82) and sports management skills (0.40) have a significant effect on the professionalization of sports managers. Finally, the effect of professionalization of sports managers on the consequences of professional development was significant (0.72). Conclusion: Based on research findings it can be said that the professional development of sports managers, it is a multidimensional process that results in the result is the effect between factors related to odel levels. Therefore, the present model is suggested as a framework for analysis and planning to be used in training and empowering sports managers.