تدوین الگوی توسعه هویت برند ورزشکاران والیبالیست ایران
محورهای موضوعی : بازاریابی ورزشییوسف قاضی اردکانی 1 , طیبه زرگر 2 , اکبر آفرینش خاکی 3 , رضا نیک بخش 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد تهران جنوب ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار مدیریت ورزشی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار مدیریت ورزشی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - دانشیار مدیریت ورزشی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: والیبال, برندسازی, هویت برند, بازاریابی,
چکیده مقاله :
این تحقیق باهدف تدوین الگوی هویت برند ورزشکاران والیبالیست ایران انجام شد. روش تحقیق حاضر توصیفی – همبستگی بود. جامعۀ آماری این تحقیق در بخش کیفی را کلیه خبرگان مدیریت ورزشی و والیبال و در بخش کمی تمامی بازیکنان 14 تیم حاضر در لیگ برتر والیبال مردان ایران(168 نفر) و 14 تیم حاضر در لیگ برتر والیبال زنان ایران (96 نفر) بودند. نتیجه آزمون تحلیل عاملی اکتشافی تحقیق شش عامل ارزشها، ارتباطات یکپارچه، هویت بصری، نیروی انسانی، اهداف و راهبردها و کیفیت خدمات را بهعنوان ابعاد هویت برند شناسایی نمود. ارزشها اشاره به مؤلفههایی دارد که برای هواداران بهعنوان مؤلفهای باارزش و درخور احترام تلقی میشود. ارتباطات یکپارچه قابلیت برقراری ارتباط با هواداران و دیگر مصرفکنندگان در راستای درک تصویر روشن برند است. تیمهای ورزشی و باشگاههای فرهنگی ورزشی بهعنوان یک سازمان تجاری بایستی بسترهای تقویت هویت بصری خود را مهیا سازند تا از طریق آن بتوانند بر تعداد هواداران و مقدار درآمدهای باشگاه بیفزایند. از طرفی با بهبود وضعیت نیروی انسانی بهعنوان بعد دیگر هویت برند باشگاهها بتوان وضعیت هویت برند و مزایای خاص از ارتقای آن را افزایش داد و منجر به ایجاد اهداف روشن و مشخص برای همه ذینفعان باشگاه، مشارکت هواداران در برنامهریزی، داشتن اهداف کوتاهمدت و بلندمدت بر اساس هویت باشگاه و در مسیر دستیابی به هویت برند شایسته شوند. بدیهی است که فعالیتها و اقدامات درخور و شایستهای در راستای ایجاد و بهبود شش بعد اشارهشده از سوی مسئولین و مدیران باشگاهها بایستی صورت گیرد تا منجر به نهادینهسازی هویت برند باشگاههای ورزشی گردد.
The aim of this study was to develop a brand identity model for Iranian volleyball athletes. The method of the present study was descriptive-correlation. The statistical population of this study was all experts in sports and volleyball management in the qualitative section and in the quantitative section all players were 14 teams in the Iranian Men's Volleyball Premier League (168 people) and 14 teams in the Iranian Women's Volleyball Premier League (96 people). The results of exploratory factor analysis test identified six factors: values, integrated communication, visual identity, human resources, goals and strategies, and service quality as dimensions of brand identity. Values refer to components that are considered valuable and respected by fans. Integrated communication is the ability to communicate with fans and other consumers in order to understand the clear image of the brand. Sports teams and cultural and sports clubs, as a business organization, must provide the basis for strengthening their visual identity through which they can increase the number of fans and the amount of revenue of the club. On the other hand, by improving the status of human resources as another dimension of club brand identity, the brand identity status and special benefits of its promotion can be increased and lead to clear goals for all club stakeholders, fan participation in planning, having short-term and long-term goals. The basis of the club's identity and ... to be worthy in the way of achieving brand identity.