تدوین الگوی توسعه هویت برند ورزشکاران والیبالیست ایران
الموضوعات :یوسف قاضی اردکانی 1 , طیبه زرگر 2 , اکبر آفرینش خاکی 3 , رضا نیک بخش 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد تهران جنوب ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار مدیریت ورزشی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار مدیریت ورزشی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - دانشیار مدیریت ورزشی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: والیبال, برندسازی, هویت برند, بازاریابی,
ملخص المقالة :
این تحقیق باهدف تدوین الگوی هویت برند ورزشکاران والیبالیست ایران انجام شد. روش تحقیق حاضر توصیفی – همبستگی بود. جامعۀ آماری این تحقیق در بخش کیفی را کلیه خبرگان مدیریت ورزشی و والیبال و در بخش کمی تمامی بازیکنان 14 تیم حاضر در لیگ برتر والیبال مردان ایران(168 نفر) و 14 تیم حاضر در لیگ برتر والیبال زنان ایران (96 نفر) بودند. نتیجه آزمون تحلیل عاملی اکتشافی تحقیق شش عامل ارزشها، ارتباطات یکپارچه، هویت بصری، نیروی انسانی، اهداف و راهبردها و کیفیت خدمات را بهعنوان ابعاد هویت برند شناسایی نمود. ارزشها اشاره به مؤلفههایی دارد که برای هواداران بهعنوان مؤلفهای باارزش و درخور احترام تلقی میشود. ارتباطات یکپارچه قابلیت برقراری ارتباط با هواداران و دیگر مصرفکنندگان در راستای درک تصویر روشن برند است. تیمهای ورزشی و باشگاههای فرهنگی ورزشی بهعنوان یک سازمان تجاری بایستی بسترهای تقویت هویت بصری خود را مهیا سازند تا از طریق آن بتوانند بر تعداد هواداران و مقدار درآمدهای باشگاه بیفزایند. از طرفی با بهبود وضعیت نیروی انسانی بهعنوان بعد دیگر هویت برند باشگاهها بتوان وضعیت هویت برند و مزایای خاص از ارتقای آن را افزایش داد و منجر به ایجاد اهداف روشن و مشخص برای همه ذینفعان باشگاه، مشارکت هواداران در برنامهریزی، داشتن اهداف کوتاهمدت و بلندمدت بر اساس هویت باشگاه و در مسیر دستیابی به هویت برند شایسته شوند. بدیهی است که فعالیتها و اقدامات درخور و شایستهای در راستای ایجاد و بهبود شش بعد اشارهشده از سوی مسئولین و مدیران باشگاهها بایستی صورت گیرد تا منجر به نهادینهسازی هویت برند باشگاههای ورزشی گردد.