نقش واسطهای توانایی حلمسئله اجتماعی در ارتباط بین جوعاطفی خانواده و سلامت اجتماعی :مدلی واریانسمحور
محورهای موضوعی : روانشناسي اجتماعيشیوا عاملی راد 1 , حمزه احمدیان 2 , حسن غریبی 3 , جلیل سحابی 4
1 - 275 Main Street
2 - استادیار، عضو هیئت علمی گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج.
3 - دانشگاه پیام نور، واحد مرکز سنندج، کردستان، ایران
4 - دانشگاه آزاد سنندج
کلید واژه: جوعاطفی خانواده# توانایی حل مسئله اجتماعی# حل مسئله سازنده# حل مسئله ناکارآمد# سلامت اجتماعی,
چکیده مقاله :
خانواده بنیادیترین نهاد اجتماعی است که در پرورش افراد سالم و در تیجه جامعهی سالم نقش اساسی دارد. بدون شک جوعاطفی مناسب و منسجم در خانواده منجر به ارتقاء خودشکوفایی افراد و توانایی آنان در کشف راهحلهای انطباقی و افزایش همبستگی در جامعه خواهد شد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطهای توانایی حلمسئله اجتماعی در ارتباط بین جوعاطفی خانواده و سلامت اجتماعی در مدلی واریانس محور بود. جامعهی آماری این پژوهش شامل همهی دانشجویان مراکز استان غرب ایران و نمونهی آماری شامل همهی دانشجویان 4 مرکز استان در سال 1398 با تعداد 377 نفر بود. نمونهگیری به روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای انجام شد. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامههای جوعاطفیخانواده هیلبرن (1964)، سلامتاجتماعی کییز (2004)، و توانایی حلمساله اجتماعی دزوریلا و همکاران (2002)، استفاده شد. نتایج تحلیلدادهها در چارچوب مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار اسمارت پی-ال-اس 3.2.8 نشان داد مدل کلی پژوهش، به صورت مطلوبی با دادهها برازش دارد. نتایج شاخصهای پایایی و روایی به منظور بررسی مدل بیرونی مطلوب میباشند. در بخش درونی مدل، معیارهای همخطی، مقادیر t،R^2 ،f^2 ، Q^2 مورد بررسی قرار گرفت و مقادیر به دست آمده قابل قبول میباشند. بر اساس نتایج اثر مستقیم جوعاطفی خانواده بر حلمسئله سازنده و ناکارآمد، اثر مستقیم حلمسئله سازنده و ناکارآمد بر سلامت اجتماعی و همچنین اثر غیرمستقیم جوعاطفی خانواده بر سلامت اجتماعی معنیدار میباشد (01/0P≤). نتایج تحلیل اندازهاثر و ماتریس اهمیت- عملکرد بیانگر ضرورت تلاش روانشناسان بر روی راهکارهای کاهش استفاده از "حلمسئله ناکارآمد" و نیز ارتقاء "جوعاطفی خانواده" میباشد که سهم مهمی در سلامت اجتماعی دارند.
Introduction: Family is the most fundamental institution in the society which plays a basic role in producing healthy individual and consequently healthy society. It goes without saying that a proper and coherent emotional atmosphere in a family leads to the growth and self-development of individuals and makes them capable to solve problems effectively, thereby creating a coherent society. This study aims to investigate how the Social Problem-solving ability mediates between the Emotional Family Atmosphere and Social Well-being. Method: The Statistical population includes all students in the provincial capitals of the western provinces in Iran. The statistical sample of the study consists of 377 students from 4 cities across the country. The sampling was conducted based on a multi-stage clustered random method. Following questioners were sued to collect the data: The Emotional Family Atmosphere (Hill Bern 1964), the Social Well-Being (Keyes 2004), and the Social Problem-solving Ability (D’Zurilla, et al. 2002). The analysis of the data, based on the formation of the casual model in the Smart PLS 3.2.8 software, shows that the general model of the project matches the collected data. Results: The results of the validity and reliability factors in studying the external model are optimal. In the internal section of the model collinearity criteria, the amounts of t, R2, F2, and Q2 are acceptable. The results of the direct effect of the Emotional Family Atmosphere on the Efficient and Ineffective Problem-solving, the direct effect of the Efficient and the Inefficient Problem-solving on Social Well-being, and also the indirect effect of the Emotional Family Atmosphere on Social Well-being are all meaningful (P≤0/01). Conclusion: The results of the analysis of the effect size and the importance-performance matrix analysis indicate that it is of fundamental importance for psychologists to discourage individuals from applying the “Inefficient Problem-Solving’’ while promoting the ‘’Emotional Family Atmosphere’’ which has a significant role on social well-being.
اکبریموید، سمیه. (2019). نقش منبع کنترل وتوانایی حلمسئلهاجتماعی در پیشبینی انگیزه پیشرفت دانشآموزان. نشریه علمی رویش روان شناسی, 8(3), 73-80.
بهراد، بهنام. (1398). تأثیربرنامه تفکرسازنده برکاهش اختلالات دروننمود کودکان. فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی،10(4). 84_69
پورستار، ملیحه؛ حکمتی، عیسی. (1389). پیشبینی سلامت اجتماعی براساس باورهای دینی در بین دانشجویان دختر. فصلنامهی زن و مطالعات خانواده. ش 2 (7)
جودی، زهرا؛ حسن حیدری و سیدعلی آلیاسین. (1396). پیشبینی اعتیاد به فضای مجازی بر اساس سبکهای فرزندپروری، جوعاطفی خانواده، اضطراب اجتماعی در دانشآموزان دبیرستانی شهر قم، ماهنامه پیشرفتهای نوین در علوم رفتاری، 2 (8)، 28-17
شربتیان، محمدحسن. (1391). تاملی بر پیوند معنایی مولفههای سرمایه اجتماعی و میزان بهرهمندی از سلامت اجتماعی در بین دانشجویان. فصلنامهی جامعه شناسی مطالعات جوانان، بهار 1391، دوره 2، شماره 5، ص 174_149
شکری، امید. سیاردوست تبریزی، آرزو. (1397). نقش واسطهایتابآوری روانشناختیدر رابطة ارزیابیهای شناختی و حمایت اجتماعی ادراک شده با بهزیستی هیجانی و رفتارهای سلامت در نوجوانان. فصلنامه علمی- پژوهشی روانشناسی سلامت، 7(26)، 75-100.
شکوهییکتا، محسن؛ پرند، اکرم. (2013). آموزش روش حلمسئله بهمادران و تأثیر آن بر روابط خانوادگی . فصلنامه خانواده پژوهشی. سال چهارم، شماره 1. 16=5
عربزاده، مهدی؛ کدیور، پروین؛ دلاور، علی. (1393). بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان بر مهارت حلمساله اجتماعی دانشآموزان. مجله شناخت اجتماعی، 5 (2)، 82_71
فارسی نژاد، معصومه. (1385). بررسی رابطهی سبکهای هویت با سلامت اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی در دانش آموزان دختر و پسر پایه دوم دبیرستانهای شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکدهی روانشناسی دانشگاه تهران. (1388)
فقهی فرهمند، ناصر؛ زنجانی، سعید. (1390). بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و سلامت اجتماعی با امنیت خانواده. مطالعات جامعهشناسی، 3 (10)، 112_99
فیروزبخت، مژگان؛ ریاحی، محمداسماعیل و تیرگر، آرام. (1396). بررسی عوامل موثر بر سلامت اجتماعی زنان: یک مطالعه مروری در مجلات فارسی. سلامت اجتماعی، مجله مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دوره 4، شماره 3.
کوتی، فرزانه؛ رجبی، غلامرضا و سودانی، منصور. (1386 ). رابطه جوعاطفی خانواده و حمایت اجتماعی با سلامت عمومی در دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهر اهواز. فصلنامه علمی-ترویجی یافته های نو در روانشناسی ، سال دوم، شماره 5، ص 18-4.
مخبری، عادل؛ درتاج، فریبا؛ دره کردی، علی. (1390). بررسی شاخصهای روانسنجی و هنجاریابی پرسشنامه توانایی حلمسئله اجتماعی، فصلنامه اندازهگیری تربیتی شماره 4، سال اول، زمستان 89
نمازی، فرحناز؛ سهرابی شگفتی، نادره. (1397). نقش واسطهگری سازگاری اجتماعی در بین الگوهای خانواده و سلامت روان نوجوانان مجلهی مطالعات روانشناسی تربیتی. 15 (29)، 256-237
نیازی، محسن. حسینی زاده آرانی، سیدسعید. یعقوبی، فاطمه. سخایی، ایوب. امیری دشتی، سیده مهدیه. (1398). دین و سلامت؛ فراتحلیلی بر مطالعات و پژوهشهای دینداری و سلامت روان در ایران (مورد مطالعه: پژوهشهای انجام شده در دهه 80 و نیمه اول دهه 90). فصلنامهعلمی- پژوهشی روانشناسی سلامت. 8 (29)، 193_168
نیکزاد، زکیه؛ کشوری، ماهرخ؛ فرجزادگان، زیبا. (1396). بررسی نقش عملکرد خانواده در منبع کنترل دختران نوجوان شهر اصفهان. نشریه پرستاری کودکان، 4 (2)، 38_32
Amato, Paul R. (Autumn, 2005). Marriage and Child Wellbeing. The Future of Children Vol. 15, No. 2, pp. 75-96
Arghabaei, M., Soleimanian, A. A., & Mohammadipour, M. (2018). The Role of Family Emotional Atmosphere, Sense of Coherence, and Affects in the Prediction of Tendency Toward Substance Use Among University Students. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology, 24(3), 310-323.
Bader, A. (2015). A model for everyday experience of the built environment: the embodied perception of architecture. The Journal of Architecture, 20(2), 244-267.
Balistreri, K. S., & Alvira-Hammond, M. (2016). Adverse childhood experiences, family functioning and adolescent health and emotional well-being. Public Health, 132, 72-78
Becker-Weidman, E., Jacobs, R., Reinecke, M., Silva, S., & March, J. (2010). Social problem-solving among adolescents treated for depression. Behaviour Research and Therapy, 48(1), 11–18.
Chin, W. W. (1998). The partial least squares approach for structioral equation modeling. In G. A.
Marcoulides (Ed). Modern methods for business research", London: Lawrence Erlbaum Associates. 236-295
Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd ed.). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates
D’Zurilla, T. J., & Nezu, A. M. (2010). Problem-solving therapy. Handbook of Cognitive Behavioral Therapies, 3, 197–225.
D’Zurilla, T. J., Nezu, A. M., & Maydeu-Olivares, A. (2002). Manual for the social problem- solving inventory-revised(pp.211-244). Nourth Tonawanda, TY: Multi- Health Systems.
Dinkelmann, I., & Buff, A. (2016). Children's and parents' perceptions of parental support and their effects on children's achievement motivation and achievement in mathematics. A longitudinal predictive mediation model. Learning and Individual Differences, 50(1), 122-132.
Dzurilla, T.j, & Sheedy, C. F. (1992). the relation between social problem-solving ability and subsequent level of academic competence in college student. cognitive therapy and Research college students. Cognitive therapy and Research16(5),589 599
Fleming DA, Sheppard VB, Mangan PA, Taylor KL, Tallarico M, Adams I, et al. Caregiving at the end of life: perceptions of health care quality and quality of life among patients and caregivers. J Pain Symptom Manag 2006; 31: 407-20.
Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Structural equation models with unobservable variablesand measurement error: Algebra and statistics. Journal of Marketing Research, 18(3),328–388
Gallarin, M., & Alonso, A. (2012). Parenting practices, parental attachment and aggressiveness in adolescence: A predictive model. Journal of Adolescence, 35(6), 1601- 1610.
Garand, Linda., Morse, Q, Jennifer., ChiaRebecca, Lichun., Barnes, Jennifer., Dadebo, Victoria., Lopez, L, Oscar., Dew, Amanda, Mary. (2019). solving therapy reduces subjective burden levels in caregivers of family members with mild cognitive impairment or early‐stage dementia: Secondary analysis of a randomized clinical trial. International Journal of Geriatric Psychiatry. Vol. 34, N. 7, P. 957-965
Grevenstein, Dennis., Bluemke, Matthias., Schweitzer, Jochen., Aguilar-Raab, Corina. (2019). Better family relationships––higher well-being: The connection between relationship quality and health related resources. Mental Health & Prevention. Vol. 14.
Hagell, A., Shah, R., Viner, R., Hargreaves, D., Varnes, L., & Heys, M. (2018). The social determinants of young people’s health: identifying the key issues and assessing how young people are doing in the 2010s. Health Foundation Working Paper.
Haratian, S. (2014). Relationship of early maladaptive schemas, sensation seeking, and family patterns with substance abuse in female school students of Kermanshah (Master's thesis), Razi University of Kermanshah.
Hulland, J. (1999), «Use of partial least square (PLS) in strategic management research: a review of four recent studies». Strateg Manage, 20, 195–204.
Johnson MD, O'Malley CL, Mitch J, Bachman E, Schoenberg RD, et al. Problem-solving skills and affective expressions as predictors of change in marital satisfaction. J Consult Clin psychol. 2014; 73(1): 15-27
Kelly, E. J., & Kaminskienė, N. (2016). Importance of emotional intelligence in negotiation and mediation. International Comparative Jurisprudence, 2(1), 55-60.
Keyes, C. L. M. (1998). Social well-being. Social Psychology Quarterly, 61, 121–140.
Keyes, C. L. M. (2004). Mental health in adolescents: is Americas youth flourishing? American journal of orthopsychiatry.76:395-402
Lauria, E. J. M., & Duchessi, P. J. (2007). A methodology for developing Bayesian networks: An application to information technology (IT) implementation. European Journal of Operational Research, 179(1), 234–252.
Liljander, V., Polsa, P., & van Riel, A. (2009). Modelling consumer responses to an apparel store brand: Store image as a risk reducer, Journal of Retailing and Consumer Services, 16, 281–290.
Moheb, Naeime. Rahmani, Parisa. (2011), Investigate ways of parenting and family emotional atmosphere of children with generalized anxiety disorder and anxiety free children. Journal of Education. fourth year - Issue 13 - Spring2011P.78-67).
Mouratidis, K. (2018). Built environment and social well-being: How does urban form affect social life and personal relationships. Cities, 74, 7-20
Novo, R. Lima, M. (2006) “So Far So Good? Subjective and Social Well-Being in Portugal and Europe”, Portuguese Journal of Social Science, Vol. 5, N. 1, P 5-33.
Nunnally, J. C., & Bernstein, I. H. (1994). Psychometric theory (3rd ed.). New York, NY: McGraw-Hill.
OECD. (2011). Better life compendium of OECD well-being indicators. Paris: Author
Paulk, A., & Zayac, R. (2013). Attachment style as a predictor of risky sexual behavior in adolescents. Journal of Social Sciences, 9(2), 42-47.
Pourmovahed, Zahra., Mazloomy Mahmoodabad, Seyed Saied., Zareei Mahmoodabadi, Hassan., Tavangar, Hossein., Yassini Ardekani, Seyed Mojtaba., &Vaezi, Ali Akbar. (2018). Deficiency of Self-Efficacy in Problem-Solving as a Contributory Factor in Family Instability: A Qualitative Study. Iranian Journal of Psychiatry. 13(1): 32–39
Raymond, K.S. C., Choi, T. (2000). An importance-performance analysis of hotel selection factors in the Hong Kong hotel industry: a comparison of business and leisure travelers. Tourism Management, 21 (4): 363-377.
Ren, Lixin., Garcia, Aileen., Esteraich, Jan., Encinger, Amy., Raikes, Helen H., Acar, Ibrahim. (2018). Parent–Child Relationships and Preschoolers' Social-Emotional Functioning Among Low-Income Families. Infants & Young Children. Vol. 32, N. 2, P 123-138
Rey, L., Extremera, N., & Sánchez-Álvarez, N. (2019). Clarifying the links between perceived emotional intelligence and well-being in older people: pathways through perceived social support from family and friends. Applied Research in Quality of Life, 14(1), 221-235.
Romano, M., Moscovitch, D. A., Ma, R., & Huppert, J. D. (2019). Social problem solving in social anxiety disorder. Journal of anxiety disorders, 68, 102152.
Saputro, A. D., Rohaeti, E., & Prodjosantoso, A. K. (2018). Promoting Critical Thinking and Problem-Solving Skills of Preservice Elementary Teachers through Process-Oriented Guided-Inquiry Learning
Satir V. The New People Making. Translated by: Birashk B. Tehran: Roshd Press. 2009. (Persian) 8.
Satir, V. (1991). The Satir Model: Family Therapy and beyond. Palo Ahto, ca: Science and behavior Books.
Shafiabadi, Abdollah, Tabrizi, Mostafa, Rashidinejad, Hadith (2012), the effectiveness of parent training with Family therapy approach, contention on the family emotional atmosphere, knowledge and research in applied psychology thirteenth year, No. 3, Fall (2012). Webster, 18 Stratoon, Herbert, Martin (1994). Troubled Familiar Problem Children. New York: Wiley & Sons.Inc..
Stone, M. (1974). Cross-validatory choice and assessment of statistical predictions.
Sun, J., Harris, K., & Vazire, S. (2019). Is well-being associated with the quantity and quality of social interactions? Journal of Personality and Social Psychology. Advance online publication
Ugoji, F. N. (2013). Family closeness, social physique anxiety and sexual coercion as determinants of academic self-efficacy among female undergraduate students in a Nigerian University. International Journal of Applied Psychology, 3(2), 25-30.
Walker, Kristin L., Kaniuka, Andrea., & Sirois, M, Fuchsia., Chang, Edward & Hirsch, K, Jameson K. Evening. (2019). and night work schedules and children's social and emotional well-being. Mental Health and Addiction. 17: PP. 295–309
Wen Wu, S. (2010). Linking Bayesian networks and PLS path modeling for causal analysis. Expert Systems with Applications, 37, 134–139.
World Health organization (WHO). (1979). Health for all, Sr. No. 5.
Wüsten, C., & Lincoln, T. M. (2017). The association of family functioning and psychosis proneness in five countries that differ in cultural values and family structures. Psychiatry research, 253, 158-164.
Yahyazadeh H, Ebrahimi M. Study the effective factors influencing robbery in delinquent juveniles of reformation and pedagogy centre in Sanandaj city. Nazm va Amniyat-e Entezami 2010; 2: 99-118. (Persian)
Yazdanpanah, L., & Nikvarz, T. (2015). Relationship between Social factors and social health among students of Shahid Bahonar University of Kerman. Journal of Applied Sociology, 9(3), 19-22.
Yoo, M. S., & Park, H. R. (2015). Effects of case‐based learning on communication skills, problem‐solving ability, and learning motivation in nursing students. Nursing & health sciences, 17(2), 166-172
_||_