اثربخشی ارائه محرکهای رنگی بر حل مساله اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان
محورهای موضوعی : روانشناسي اجتماعيشادی تلوک 1 , مجید ضرغام حاجبی 2 , قاسم آهی 3
1 - دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
2 - استادیار، گروه روانشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
3 - استادیار، گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
کلید واژه: محرکهای رنگی#حل مساله اجتماعی#پیشرفت تحصیلی# دانشآموزان,
چکیده مقاله :
مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی ارائه محرکهای رنگی بر حل مساله اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان انجام شد. این مطالعه نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون چندگروهی با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش دانشآموزان دختر پایه سوم ابتدایی شهر بیرجند در سال تحصیلی 98-1397 بودند. از میان اعضای جامعه تعداد 154 نفر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در هفت گروه مساوی 22 نفری جایگزین شدند. هر یک از هفت گروه تحت یکی از محرکهای رنگی قرمز، زرد، سبز، آبی، صورتی، آبی کمرنگ (شش گروه آزمایش) و سفید (یک گروه کنترل) قرار گرفت. برای اندازهگیری حل مساله اجتماعی از پرسشنامه حل مساله اجتماعی (دزوریلا و همکاران، 2002) و برای اندازهگیری پیشرفت تحصیلی از معدل ترم اول و دوم دانشآموزان استفاده شد. دادهها به روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری و آزمون تعقیبی شفه در نرمافزار SPSS-23 تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که بین گروههای آزمایش و کنترل از نظر هر دو متغیر حل مساله اجتماعی و پیشرفت تحصیلی تفاوت معناداری وجود داشت (001/0p <). به عبارت دیگر، در متغیر حل مساله اجتماعی تاثیر محرکهای رنگی سبز، آبی و صورتی از رنگهای قرمز، زرد، آبی کمرنگ و سفید بیشتر و بین سایر گروهها تفاوت معناداری وجود نداشت. همچنین، در متغیر پیشرفت تحصیلی تاثیر محرکهای رنگی زرد، آبی، صورتی و آبی کمرنگ از رنگهای قرمز و سفید بیشتر و بین سایر گروهها تفاوت معناداری وجود نداشت. با توجه به یافتهها، استفاده از محرکهای رنگی برای بهبود حل مساله اجتماعی و پیشرفت تحصیلی به معلمان توصیه میشود. بنابراین، استفاده از محرکهای رنگی برای بهبود حل مساله اجتماعی و پیشرفت تحصیلی ضروری است.
Present study aimed to determine the effectiveness of providing color stimuli on social problem solving and academic achievement of students. This study was semi-experimental with pre-test and post-test design of multi-group with control group. The research population was female third grade elementary school students in Birjand city in the academic year of 2018-19. From among the members of the community, 154 people were selected by available sampling method and randomly replaced in seven equal groups of 22 people. Each of the seven groups was subjected to one of the color stimuli of red, yellow, green, blue, pink, light blue (six experimental groups) and white (one control group). To measure social problem solving was used from the questionnaire social problem solving (D’Zurilla & et al, 2002) and to measure academic achievement was used from the first and second semester average of students. Data were analyzed by multivariate analysis of covariance method and Scheffe post hoc test in SPSS-23 software. The findings showed that there was a significant difference between the experimental and control groups in terms of both variables of social problem solving and academic achievement (p < 0/001). In the other words, in social problem solving variable, the effect of green, blue and pink color stimuli was more than red, yellow, light blue and white colors and there was no significant difference between other groups. Also, in academic achievement variable, the effect of yellow, blue, pink and light blue color stimuli was more than red and white colors and there was no significant difference between other groups. According to the findings, the use of color stimuli to improve social problem solving and academic achievement is recommended to teachers. Therefore, the use of color stimuli to improve social problem solving and academic achievement is necessary.
ثابت، مهرداد و جمشیدیفر، زهرا. (1391). هنجاریابی مقدماتی آزمون حل مساله اجتماعی. مجله روانشناسی اجتماعی، 7(22)، 124-113.
ثناگوی محرر، غلامرضا؛ مقصودلو، فاطمه؛ محمدی، رویا و کرمی مهاجری، زهرا. (1398). اثربخشی شناخت درمانی بر نشخوار فکری، تنظیم هیجان و حل مساله اجتماعی در بیماران مبتلا به اختلال وسواسی- اجباری. مجله روانشناسی اجتماعی، 13(50)، 22-11.
خواجوی راوری، احسان؛ فرخی، احمد؛ عباسقلیپور، امیر؛ کارشناس نجفآبادی، نفیسه و سهیلیپور، سعید. (1392). تاثیر انواع رنگ محیطی بر زمان واکنش ساده به محرک شنیداری. مجله رشد و یادگیری حرکتی- ورزشی، 13، 40-27.
Brooker, A., & Franklin, A. (2016). The effect of colour on children's cognitive performance. The British Journal of Educational Psychology, 86(2), 241-255.
Chen, C., & Yang, Y. (2019). Revisiting the effects of project-based learning on students’ academic achievement: A meta-analysis investigating moderators. Educational Research Review, 26, 71-81.
Day, R. L., Hickman, J. M., Sprague, R. I., & Wratten, S. D. (2015). Predatory hoverflies increase oviposition in response to colour stimuli offering no reward: Implications for biological control. Basic and Applied Ecology, 16(6), 544-552.
Dela Fuente, A., Chang, E. C., Cardenoso, O., & Chang, O. D. (2019). The psychological impact of social problem solving under stress in adults: Debased life satisfaction, heightened depressed mood, or both? Personality and Individual Differences, 146, 46-52.
D’Zurilla, T. J., Nezu, A. M., & Maydeu-Olivares, A. (2002). Manual for the social problem solving inventory-revised. Nourth Tonawanda, TY: Multi-Health Systems.
Jackson-Browne, M. S., Papandonatos, G. D., Chen, A., Calafat, A. M., Yolton, K., Lanphear, B. P., & Braun, J. M. (2020). Gestational and childhood urinary triclosan concentrations and academic achievement among 8-year-old children. NeuroToxicology, 78, 170-176.
Jackson, S. L. J., & Dritschel, B. (2016). Modeling the impact of social problem-solving deficits on depressive vulnerability in the broader autism phenotype. Research in Autism Spectrum Disorders, 21, 128-138.
Lichtenfeld, S., Elliot, A. J., Maier, M. A., & Pekrun, R. (2012). Fertile green: green facilitates creative performance. Personality & Social Psychology Bulletin, 38(6), 784-797.
Mortimer, R. J., & Varley, T. S. (2011). Quantification of colour stimuli through the calculation of CIE chromaticity coordinates and luminance data for application to in situ colorimetry studies of electrochromic materials. Displays, 32(1), 35-44.
Sharaf, A. Y., Lachine, O. A., & Thompson, E. A. (2018). Rumination, social problem solving and suicide intent among Egyptians with a recent suicide Attempt. Archives of Psychiatric Nursing, 32(1), 86-92.
Shi, J., Zhang, C., & Jiang, F. (2015). Does red undermine individuals' intellectual performance? A test in China. International Journal of Psychology: Journal International De Psychologie, 50(1), 81-84.
Takeda, T., & Lamichhane, K. (2018). Determinants of schooling and academic achievements: Comparison between children with and without disabilities in India. International Journal of Educational Development, 61, 184-195.
Taylor, C., Clifford, A., & Franklin, A. (2013). Color preferences are not universal. Journal of Experimental Psychology General, 142(4), 1015-1027.
Wachtler, T., Sejnowski, T. J., & Albright, T. D. (2003). Representation of color stimuli in awake macaque primary visual cortex. Neuron, 37(4), 681-691.
_||_