موانع اجرای برنامه درسی مبتنی بر فناوری واقعیت افزده برای آموزش ابتدایی
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشسمیه حقیقت 1 , حمیدرضا معتمد 2 , علی رضا قاسمی زاد 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون، ایران.
2 - استادیار مدیریت آموزشی، واحد کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون، ایران.
3 - استادیار مدیریت آموزشی، واحد کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون، ایران
کلید واژه: واژههای کلیدی: برنامه درسی آموزش ابتدایی , فن آوری واقعیت افزوده, موانع اجرایی,
چکیده مقاله :
مقدمه: فناوری های جدید، تغییرات عمده ای در کلاس درس بوجود می آورد،که سبب ایجاد تغییرات در ساختارهای آموزشی، الگوهای رفتاری داخل نظام آموزش و پرورش و حتی محتوا آموزشی شده است. موسسات آموزشی در تمام سطوح سعی کرده اند، با ادغام فناوری در روش های آموزشی بهبود فرایندهای یاددهی- یادگیری را تسهیل کنند. وقتی که فناوری اطلاعات در آموزش وپرورش تغییرات عمده ایجاد می کند، بی شک برنامه های درسی نیز تغییر خواهند کرد. هدف اصلی پژوهش حاضر، موانع اجرای فناوری واقعیت افزوده در برنامه درسی نظام آموزش ابتدایی ایران است. روش شناسی پژوهش:روش پژوهش کیفی است.از روش تحلیل مضمون انجام شد. جامعه آماری صاحب نظران برنامه درسی و کارشناسان تکنولوژی آموزشی و معلمان بودند. که بر اساس نمونه گیری هدفمند 18 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. بهمنظور بررسی روایی و پایایی چهار معیار:1- مقبولبودن 2- تائیدپذیری3ـ اطمینانپذیری4ـ انتقالپذیری برای ارزیابی مدنظر قرار گرفت. یافته ها :پس از کدگذاری و تحلیل دادههای مصاحبه، تعداد 51 مضمون پایه استخراج شد. از این مضامین پایه تعداد 15مضمون سازماندهنده و در نهایت 6 مضمون فراگیر که شکل دهنده موانع اجرای برنامه درسی مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده بودند، شناسایی شدند. بحث و نتیجه گیری: شواهد نشان می دهد که عوامل زیادی موانع استفاده از فن آوری های نوین آموزشی در فرایند تدریس و آموزش می شوند و ترتیب اولویت این موانع با همدیگر در تحقیقات مختلف، متفاوت است.
Introduction: New technologies bring major changes in the classroom, which have caused changes in educational structures, behavioral patterns within the education system, and even educational content. Educational institutions at all levels have tried to facilitate the improvement of teaching and learning processes by integrating technology into educational methods.When information technology makes major changes in education, the curricula will undoubtedly change as well. The main goal of the current research is the obstacles to the implementation of augmented reality technology in the curriculum of the elementary education system of Iran research methodology: The research method is qualitative. It was done by thematic analysis method. The statistical population consisted of curriculum experts and educational technology experts and teachers. 18 people were selected based on targeted sampling. The research tool was a semi-structured interview. In order to check the validity and reliability, four criteria: 1- Acceptability, 2- Verifiability, 3- Reliability, 4- Transferability were considered for evaluation Findings: After coding and analyzing the interview data, 51 basic themes were extracted. From these basic themes, 15 organizing themes and finally 6 overarching themes were identified and extracted, which formed obstacles to the implementation of the curriculum based on augmented reality technology. Discussion and conclusion: The evidence shows that many factors prevent the use of new educational technologies in the teaching and learning process, and the order of priority of these obstacles is different from each other in different researches.