مدل یابی معادلات ساختاری رابطه تعارض والدین - نوجوان با بد تنظیمی هیجانی در نوجوانان: نقش میانجی اجتناب از تجربه
محورهای موضوعی : مطالعات اسلامی ایرانی خانوادهطیبه عزیزی 1 , حسن امیری 2 , کریم افشاری نیا 3
1 - دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
2 - گروه روان شناسی ، واحد کرمانشاه،دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
3 - استادیار گروه روانشناسی و مشاوره، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
کلید واژه: تعارض والد-نوجوان, اجتناب از تجربه, بدتنظیمی هیجانی,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر تعیین برازش مدل رابطه ساختاری تعارض والدین و نوجوان با بدتنظیمی هیجانی با نقش میانجی اجتناب از تجربه در نوجوانان شهر تهران بود. جامعه آماری پژوهش شامل نوجوانان 13 تا 18 ساله شهر تهران بود که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، 400 نفر(200 نوجوان دختر و 200 نوجوان پسر) به عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامهی تعارض والد نوجوان اسدی و یونسی (1390)، اجتناب از تجربه بوند و همکاران (2007) و بدتنظیمی هیجانی گراتز و رومر (2004) پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از مدل معادلات ساختاری و نرم افزار IBM AMOS24 استفاده شد. نتایج نشان داد بین تعارض والدین و نوجوان با بدتنظیمی هیجان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد(05/0p<). همچنین، بین تعارض والدین و نوجوان با بدتنظیمی هیجانی با نقش میانجی اجتناب از تجربه رابطه مثبت و معناداری وجود دارد(05/0 p<). همچنین نتایج نشان داد که رابطه تعارض والد –نوجوان با بدتنظیمی هیجانی با نقش میانجی اجتناب از تجربه در پسران از دختران بیشتر بود(05/0 p<). بر اساس یافته های پژوهشی می توان گفت که از والدین خواسته شود تا حدالامکان زمینه را برای نوجوانان جهت کسب تجربه های جدید و مفید فراهم کنند تا اعتماد به نفس آنان افزایش یابد و از این طریق حتی تعارض میان خود و فرزندشان را برطرف نمایند.
The aim of this study was to determine the fit of the structural relationship model of parent-adolescent conflict with emotional dysregulation with the mediating role of experience avoidance in adolescents in Tehran. The statistical population of the study included 13 to 18 year old adolescents in Tehran. Using available sampling method, 400 people (200 female adolescents and 200 male adolescents) were selected as the sample and according to the Asadi and Younesi adolescent parent conflict conflict questionnaire. (2011), Avoiding the Experience of Bond et al. (2007) and Graz and Romer (2004) responded to emotional dysregulation. Structural equation model and IBM AMOS24 software were used for data analysis. The results showed that there is a positive and significant relationship between parent-adolescent conflict and emotion dysregulation (p <0.05). Also, there is a positive and significant relationship between parent-adolescent conflict with emotional dysregulation with the mediating role of avoiding experience (p <0.05). The results also showed that the relationship between parent-adolescent conflict and emotional dysfunction with the mediating role of experience avoidance was higher in boys than girls (p <0.05). Based on the research findings, it can be said that parents should be asked to provide as much ground as possible for adolescents to gain new and useful experiences to increase their self-confidence and thus even resolve the conflict between themselves and their child.
_||_