تأثیر رمانتیسم در تصویرگرایی شعر سیمین بهبهانی (مجموعههای خطی ز سرعت و آتش، دشت ارژن و یک دریچه آزادی)
محورهای موضوعی : ادبیات فارسیحمیرا خانجانی 1 , مریم محمودی 2 , مرتضی رشیدی 3
1 - زبان و ادبیات فارسی- دانشگاه آزاد دهاقان
2 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان
3 - گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، اصفهان، ایران
کلید واژه: تصویر, رمانتیسم, سیمین بهبهانی, طبیعت,
چکیده مقاله :
رمانتیسم از پیچیدهترین و گستردهترین مکتبهای ادبی جهان است که به عنوان پدیدهای انقلابی، در اواخر قرن هجدهم به وجود آمد. این مکتب زمانی ظهور کرد که تحولات مهم علمی، اجتماعی و سیاسی تمام اروپا را فراگرفته بود. در ایران نیز از عهد مشروطه، رمانتیسم به عنوان رویکردی فکری در ادبیات فارسی مطرح شد. اگرچه سیمین را نمیتوان از پیروان این مکتب دانست اما بسیاری از تصاویر شعری وی ویژگیهای تصویرسازی مکتب رمانتیسم را دارد. تصاویری که بیانگر اندیشه و ذهنیت شاعر است و در انتقال احساس شاعر نقشی برجسته دارند. در این مقاله که به روش توصیفی – تحلیلی انجام شده است؛ برخی ویژگیهای تصاویر رمانتیسم چون: استحاله در طبیعت، فردیتگرایی، سایهواری و ابهام در تصاویر، پویایی و بالندگی تصاویر و اندوه در اشعار سه دفتر؛ خطی ز سرعت و آتش، دشت ارژن و یک دریچه آزادی بررسی شده است. ترکیبها و تصویرهای سایهوار، القای معنی و در انتقال احساس، طبیعت گرایی، وجود اندوه فردی و اجتماعی در تصاویر شعری و شخصی کردن نمادهای مختلف ویژگیهایی است که نشان میدهد، سیمین در تخیل شعری خود تحت تأثیر رمانتیکها بوده است.
Romanticism, one of the most complex and widespread literary schools, emerged as a groundbreaking phenomenon in the late eighteenth-century. The school developed in an era of outstanding scientific, social and political changes in Europe. In the same vein, Iranian constitutional movement introduced Romanticism as a novel intellectual approach in Persian literature. Although Simin Behbahani cannot be regarded as a follower of this literary school, many of her poetic imageries enjoy attributes associated with imagery employed in Romantic poetry. Her poems are similarly replete with imagery which express the poet’s attitude and vision and outstandingly convey her emotions.This article takes a descriptive-analytical approach to Simin Behbahani’s poetry in her three outstanding collection of poems: A case of A Line from Speed and Fire, Arzhan Plain, and A Window of Freedom. The article is an endeavor to study some attributes of romanticism in Simin’s poetry as transformation of nature, individualism, ambiguity in imageries, dynamics of language and transcendence of the images, and melancholy.Ambiguous combinations and imageries, implied meaning and expressions of feelings, transcendence of nature, individual and social melancholy, and personalization of various symbols are amongst attributes which reveal Simin’s poetry to bear influences of romanticism.The findings yield significant implications on Simin Behbahani’s poetry with regards to Persian modifications introduced to romanticism which most visibly concentrate on transcendence of nature and individualism.
_||_