تأثیر رمانتیسم در تصویرگرایی شعر سیمین بهبهانی (مجموعههای خطی ز سرعت و آتش، دشت ارژن و یک دریچه آزادی)
الموضوعات :حمیرا خانجانی 1 , مریم محمودی 2 , مرتضی رشیدی 3
1 - زبان و ادبیات فارسی- دانشگاه آزاد دهاقان
2 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان
3 - گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، اصفهان، ایران
الکلمات المفتاحية: تصویر, رمانتیسم, سیمین بهبهانی, طبیعت,
ملخص المقالة :
رمانتیسم از پیچیدهترین و گستردهترین مکتبهای ادبی جهان است که به عنوان پدیدهای انقلابی، در اواخر قرن هجدهم به وجود آمد. این مکتب زمانی ظهور کرد که تحولات مهم علمی، اجتماعی و سیاسی تمام اروپا را فراگرفته بود. در ایران نیز از عهد مشروطه، رمانتیسم به عنوان رویکردی فکری در ادبیات فارسی مطرح شد. اگرچه سیمین را نمیتوان از پیروان این مکتب دانست اما بسیاری از تصاویر شعری وی ویژگیهای تصویرسازی مکتب رمانتیسم را دارد. تصاویری که بیانگر اندیشه و ذهنیت شاعر است و در انتقال احساس شاعر نقشی برجسته دارند. در این مقاله که به روش توصیفی – تحلیلی انجام شده است؛ برخی ویژگیهای تصاویر رمانتیسم چون: استحاله در طبیعت، فردیتگرایی، سایهواری و ابهام در تصاویر، پویایی و بالندگی تصاویر و اندوه در اشعار سه دفتر؛ خطی ز سرعت و آتش، دشت ارژن و یک دریچه آزادی بررسی شده است. ترکیبها و تصویرهای سایهوار، القای معنی و در انتقال احساس، طبیعت گرایی، وجود اندوه فردی و اجتماعی در تصاویر شعری و شخصی کردن نمادهای مختلف ویژگیهایی است که نشان میدهد، سیمین در تخیل شعری خود تحت تأثیر رمانتیکها بوده است.
_||_