An Intercultural Analysis of Iranian and American Websites in light of Hofstede’s Cultural Dimensions Theory
محورهای موضوعی : Applied Linguistics
1 - گروه زبان انگلیسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
کلید واژه: Hofstede’s cultural dimensions theory, Website design, Intercultural Competence,
چکیده مقاله :
One of the most significant discussions in sociolinguistics has been intercultural competence which involves interactions between people from different cultural backgrounds. Undeniably, beyond the linguistic competence, one needs intercultural competence for an effective communication. One of the main areas which may be affected by intercultural competence is website design for target users. The purpose of this review is to compare the cultural dimensions between Iran and the United States in terms of website design from a variety of state and private sectors. As the theoretical framework, the study relies on Hofstede’s Cultural Dimensions Theory which consists of 6 indices of power distance, individualism/collectivism, masculinity/femininity, uncertainty avoidance, long/short term orientation, and indulgence/restraint. The results of the comparison of websites indicated that the way information is presented via Iranian and American websites differs to a great extent, each country reflecting its own cultural norms and values. The study implies that target users’ needs, interests, and cultural values should be taken into account in order to achieve an effective intercultural communication with target users.
یکی ازمهمترین موارد در حوزه جامعه شناسی زبان، دانش بین فرهنگی است که دربرگیرنده ارتباطات بین افراد دارای سوابق فرهنگی متفاوت میباشد. این یک واقعیت انکار ناپذیر است که برای ارتباط موثر، علاوه بر دانش زبانی، اطلاعات بین فرهنگی نیز مورد نیاز است. یکی از حوزه های متاثر از دانش بین فرهنگی، طراحی وبسایت برای جامعه هدف میباشد. در مطالعه حاضر مقایسه وبسایت بخشهای دولتی و خصوصی دو کشور ایران و آمریکا با توجه به تئوری ابعاد فرهنگی هافستد، استاد و محقق برجسته هلندی در حوزه روان شناسی اجتماعی، انجام شد. این تئوری دارای شش مولفه اصلی شامل فاصله قدرت، فردگرایی در مقابل جمع گرایی، مردسالاری در برابر زن سالاری، ابهام گریزی، رویکرد دراز مدت در برابر رویکرد کوتاه مدت، وافراط در مقابل تفریط است. بررسی محتوای وبسایتهای مذکور موید انعکاس فرهنگ هر کشوربا توجه به مولفه های تئوری هافستد در طراحی وبسایتها بود. بدین مفهوم که طراحان با هدف نیل به ارتباط موثر با مخاطبان، عنایت ویژه ای به نیازها، علایق، ارزشها و هنجارهای فرهنگی داشتند.