بررسی دانش بین فرهنگی در وبسایتهای ایرانی و آمریکایی با توجه به تئوری ابعاد فرهنگی هافستد
Subject Areas : Applied Linguistics
1 - گروه زبان انگلیسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
Keywords: طراحی وبسایت, تئوری ابعاد فرهنگی هافستد, دانش بین فرهنگی,
Abstract :
یکی ازمهمترین موارد در حوزه جامعه شناسی زبان، دانش بین فرهنگی است که دربرگیرنده ارتباطات بین افراد دارای سوابق فرهنگی متفاوت میباشد. این یک واقعیت انکار ناپذیر است که برای ارتباط موثر، علاوه بر دانش زبانی، اطلاعات بین فرهنگی نیز مورد نیاز است. یکی از حوزه های متاثر از دانش بین فرهنگی، طراحی وبسایت برای جامعه هدف میباشد. در مطالعه حاضر مقایسه وبسایت بخشهای دولتی و خصوصی دو کشور ایران و آمریکا با توجه به تئوری ابعاد فرهنگی هافستد، استاد و محقق برجسته هلندی در حوزه روان شناسی اجتماعی، انجام شد. این تئوری دارای شش مولفه اصلی شامل فاصله قدرت، فردگرایی در مقابل جمع گرایی، مردسالاری در برابر زن سالاری، ابهام گریزی، رویکرد دراز مدت در برابر رویکرد کوتاه مدت، وافراط در مقابل تفریط است. بررسی محتوای وبسایتهای مذکور موید انعکاس فرهنگ هر کشوربا توجه به مولفه های تئوری هافستد در طراحی وبسایتها بود. بدین مفهوم که طراحان با هدف نیل به ارتباط موثر با مخاطبان، عنایت ویژه ای به نیازها، علایق، ارزشها و هنجارهای فرهنگی داشتند.