Factors Affecting the Acceptance and Use of VADANA by Islamic Azad University of Zahedan Students during COVID-19 Pandemic: The Application of the UTAUT Model
محورهای موضوعی : Applied LinguisticsMehdi Haseli Songhor 1 , Mahdiya Afrashteh 2 , Samira Afrashteh 3 , Nahid Afrashteh 4
1 - Department of English Language, Zahedan Branch, Islamic Azad University, Zahedan, Iran
2 - Department of English, Zahedan Branch, Islamic Azad University, Zahedan, Iran
3 - Department of Computer, Hatef university of Zahedan
4 - Department of English Language, Zahedan Branch, Islamic Azad University, Zahedan, Iran
کلید واژه: social influence, UTAUT model, Facilitating Conditions, Behavioral Intention, VADANA, effort expectancy, performance expectancy,
چکیده مقاله :
The aim of this study was to investigate the factors affecting the acceptance and use of a learning management system called VADANA by Islamic Azad University (IAU) of Zahedan students based on the unified theory of acceptance and use of technology (UTAUT). This was quantitative and a descriptive-correlational study using structural equation modelling (SEM). The statistical population of the study was all the undergraduate students of Islamic Azad University of Zahedan. The statistical sample of this study was 185 participants (65 males and 120 females) selected through convenience sampling. The data collection tool was a questionnaire adopted from Venkatesh et al. (2003). Data were analyzed using SPSS and AMOS. The results indicated that performance expectancy, facilitating conditions, and effort expectancy had a positive significant relationship with behavioral intention and use behavior of students in using VADANA. The results also revealed that social influence had no significant effect on students’ behavioral intention and use behavior. The results of this study will help IAUs prepare more efficient online learning systems, which is vital during a state of emergency such as that caused by COVID-19.
هدف از این پژوهش بررسی عوامل موثر بر پذیرش و استفاده از سیستم مدیریت یادگیری به نام وادانا توسط دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان بر اساس نظریه یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری بود. این پژوهش یک تحقیق کمّی و توصیفی از نوع همبستگی بر پایة مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان بودند. نمونه آماری این پژوهش 185 شرکت کننده (65 مرد و 120 زن) بودند که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها، پرسشنامه ی ونکاتش و همکاران (2003) مورد استفاده قرار گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و AMOS تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که انتظار عملکرد، شرایط تسهیل گر و انتظار تلاش با قصد رفتاری و رفتار استفاده دانشجویان در استفاده از وادانا رابطه مثبت و معناداری داشتند. همچنین نتایج نشان داد که تأثیر اجتماعی بر قصد رفتاری و رفتار استفاده دانشجویان تأثیر معناداری نداشت. نتایج این مطالعه به مسوولان دانشگاه آزاد اسلامی کمک میکند تا سیستمهای یادگیری آنلاین کارآمدتری را آماده کنند که در شرایط اضطراری مانند همه گیری کرونا حیاتی می باشد.