Exploring EFL teachers’ Intercultural competence and Intercultural sensitivity Level: The Story of Teachers’ Experience
محورهای موضوعی : Applied LinguisticsSina Khalili 1 , Mohammad Mohammadi 2
1 - دانشگاه ارومیه
2 - English Language Department, Faculty of Humanities, Urmia University, Urmia, Iran
کلید واژه: Intercultural Sensitivity, EFL Teachers’ Experience, Keywords: Cultural Awareness, Intercultural Communicative Competence,
چکیده مقاله :
AbstractIntercultural communicative competence (ICC) and intercultural sensitivity (IS) have attracted the attention of a number of researchers in the field of foreign language teaching and learning. Like many other studies carried out by far, the present study tries to explore EFL teachers’ (with short- and long-term teaching experiences) ICC (intercultural communicative competence) and IS (intercultural sensitivity) levels and measure them in practice through administering two questionnaires to discover Iranian EFL teachers’ perceptions or beliefs in understanding ICC and intercultural sensitivity. In order to achieve the above-mentioned objectives, via a quantitative and descriptive design; a sample of 170 EFL teachers with short (N=82)- and long-term teaching experiences (N=88) from different language institutes and high schools in West Azerbaijan province was selected to fill out the two ICC and IS questionnaires. The results of quantitative data analysis showed that both groups of Iranian EFL teachers paid special attention to ICC and IS. It also turned out that the two groups of teachers (with short term teaching experience and long-term teaching experience) were not significantly different in terms of ICC and IS levels. To put it another way, though all EFL teachers were aware of the concepts of ICC and IS and their importance in their teaching practices, they paid attention to the concept of culture. The pedagogical implications of the study are discussed.
چکیدهشایستگی ارتباطی بین فرهنگی (ICC) و حساسیت بین فرهنگی (IS) توجه تعدادی از محققان در زمینه آموزش و یادگیری زبان های خارجی را به خود جلب کرده است. مانند بسیاری از مطالعات دیگر که تاکنون انجام شده است، مطالعه حاضر سعی دارد سطوح ICC (شایستگی ارتباط بین فرهنگی) و IS (حساسیت بین فرهنگی) معلمان زبان انگلیسی (با تجارب کوتاه مدت و بلندمدت تدریس) را بررسی کرده و و آنها را در عمل از طریق اجرای دو پرسشنامه برای کشف ادراکات یا باورهای معلمان زبان انگلیسی زبان ایرانی در درک ICC و حساسیت بین فرهنگی اندازه گیری کند. به منظور دستیابی به اهداف فوق، از طریق یک طرح کمی و توصیفی؛ نمونه ای متشکل از 170 معلم زبان انگلیسی با سابقه تدریس کوتاه مدت (N=82) و بلندمدت (N=88) از موسسات و دبیرستان های مختلف زبان استان آذربایجان غربی برای تکمیل دو پرسشنامه ICC و IS انتخاب شدند. نتایج تحلیل کمی داده ها نشان داد که هر دو گروه از معلمان زبان انگلیسی ایرانی به ICC و IS توجه ویژه ای دارند. همچنین مشخص شد که دو گروه معلمان (با سابقه تدریس کوتاه مدت و سابقه تدریس طولانی مدت) از نظر سطوح ICC و IS تفاوت معنی داری ندارند. به بیان دیگر، اگرچه همه معلمان زبان انگلیسی از مفاهیم ICC و IS و اهمیت آنها در شیوه های تدریس خود آگاه بودند، اما به مفهوم فرهنگ توجه داشتند. کاربردهای آموزشی این مطالعه مورد بحث قرار خواهد گرفت.