بررسی صلاحیت بین فرهنگی معلمان زبان انگلیسی و سطح حساسیت بین فرهنگی: داستان تجربه معلمان
Subject Areas : Applied LinguisticsSina Khalili 1 , Mohammad Mohammadi 2
1 - دانشگاه ارومیه
2 - English Language Department, Faculty of Humanities, Urmia University, Urmia, Iran
Keywords: صلاحیت ارتباطی بین فرهنگی, تجربه معلمان زبان انگلیسی, حساسیت بین فرهنگی, کلمات کلیدی: آگاهی فرهنگی,
Abstract :
چکیدهشایستگی ارتباطی بین فرهنگی (ICC) و حساسیت بین فرهنگی (IS) توجه تعدادی از محققان در زمینه آموزش و یادگیری زبان های خارجی را به خود جلب کرده است. مانند بسیاری از مطالعات دیگر که تاکنون انجام شده است، مطالعه حاضر سعی دارد سطوح ICC (شایستگی ارتباط بین فرهنگی) و IS (حساسیت بین فرهنگی) معلمان زبان انگلیسی (با تجارب کوتاه مدت و بلندمدت تدریس) را بررسی کرده و و آنها را در عمل از طریق اجرای دو پرسشنامه برای کشف ادراکات یا باورهای معلمان زبان انگلیسی زبان ایرانی در درک ICC و حساسیت بین فرهنگی اندازه گیری کند. به منظور دستیابی به اهداف فوق، از طریق یک طرح کمی و توصیفی؛ نمونه ای متشکل از 170 معلم زبان انگلیسی با سابقه تدریس کوتاه مدت (N=82) و بلندمدت (N=88) از موسسات و دبیرستان های مختلف زبان استان آذربایجان غربی برای تکمیل دو پرسشنامه ICC و IS انتخاب شدند. نتایج تحلیل کمی داده ها نشان داد که هر دو گروه از معلمان زبان انگلیسی ایرانی به ICC و IS توجه ویژه ای دارند. همچنین مشخص شد که دو گروه معلمان (با سابقه تدریس کوتاه مدت و سابقه تدریس طولانی مدت) از نظر سطوح ICC و IS تفاوت معنی داری ندارند. به بیان دیگر، اگرچه همه معلمان زبان انگلیسی از مفاهیم ICC و IS و اهمیت آنها در شیوه های تدریس خود آگاه بودند، اما به مفهوم فرهنگ توجه داشتند. کاربردهای آموزشی این مطالعه مورد بحث قرار خواهد گرفت.