استراتژی کسب و کار پلتفرم محور
محورهای موضوعی : پردازش چند رسانه ای، سیستمهای ارتباطی، سیستمهای هوشمندمرضیه اسکندری 1 , فاطمه شکری ساروی 2
1 - گروه آموزشی علوم کامپیوتر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
2 - گروه آموزشی علوم کامپیوتر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
کلید واژه: پلتفرم, رقابت, استراتژی, اثرشبکهای, درآمدزایی,
چکیده مقاله :
چکیده: کسب و کارهای پلتفرممحور عملا یک استراتژی جدید در حوزهی صنعت و تجارت بوده که به مدد تکنولوژیهای جدید توانایی ظهور یافته است. این استراتژی به بسیاری از مفاهیم سنتی صنعت و به طور کلی کسب و کار قائل نبوده و اقدام به بازتعریف بسیاری از آنها نموده است. همین مهم موجب ناتوانی بسیاری از ابزارهای سنتی در تحلیل این دسته استراتژیها شده است. مدلهایی مانند تحلیل زنجیره ارزش و یا مدل پورتر ( و سایر مدلهای نوین نشات گرفته از آن که از ادغام چندین استراتژی موفقیت در کسب و کار حاصل شده اند) جای خود را به اثر شبکهای و استراتژیهای کسب درآمد دادهاند. موفقیت چشمگیر کسب و کارهای پلتفرممحور، موجب به حاشیه رانده شدن بازیگران قدرتمند سنتی گشته و این روند روز به روز در حال تشدید شدن است. در این پژوهش، با بررسی ابزارهای مناسب جهت تحلیل استراتژی کسب و کارهای پلتفرممحور به تبیین این مفهوم پرداخته و سپس با استفاده از مفاهیمی چون اثر شبکهای و استراتژیهای قیمتگذاری، سازوکار اقتصادی و مدیریتی این نوع کسب و کارها را بررسی مینماییم.
Abstract: Platform-based business strategy is actually a novel approach to industry and trade that has emerged by new technologies and methods. This strategy is not necessarily loyal to the business traditional rules, and has redefined a great number of the fundamental concepts. The previous models such as value-chain analysis or Porter’s model (and its modified strategies which describes a couple of mix strategies such as three basic value disciplines) are replaced by network effects and monetization strategies and the success of platform-based business strategies has led to a noticeable growth in the field of business strategies instead of using traditional methods and the substitute of traditional methods with these new strategies are increasing more and more. In this study, we explore the idea of platform-based business strategies using a number of analytic approaches. Furthermore, employing several concepts such as the network effect and monetization strategies, we examine the economic and organizational aspects of this family of businesses.
_||_