واکاوی مؤلفههای آموزش فراگیر برای دانش آموزان با نیازهای ویژه درآموزش وپرورش ایران
محورهای موضوعی : پژوهش در برنامه ریزی درسیهایده بهبودی 1 , مجتبی معظمی 2 , سید محمود هاشمی 3
1 - دانشجوی دکتری سیاست گذاری فرهنگی واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت، واحد تهران شمال ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت واحدتهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: آموزش فراگیر, دانشآموزان نیازهای ویژه, آمــوزش و پــرورش استثنایی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر شناسایی ابعاد و مؤلفههای آموزش فراگیر برای دانشآموزان با نیازهای ویژه درآموزش و پرورش ایران است. روش پژوهش کیفی، از نوع توصیفی و تحلیل مضمون با رویکرد استقرایی اکتشافی بود. در این پژوهش تا اشباع دادهها از 10 نفراز متخصصان و استادان مدیریت آموزشی و روانشناسی کودکان استثنایی که در زمینۀ آموزش فراگیر و سیاستگذاریهای آموزشی و فرهنگی برای کودکان استثنایی کار پژوهشی انجام داده بودند، انتخاب و مصاحبه نیمۀ ساختارمند با آنها انجام شد. همچنین تجزیه و تحلیل دادهها با کدگذاری باز، محوری و انتخابی با استفاده از نرمافزارهای MAXQDA 2018، انجام گرفت. نتایج به دست آمده در مجموع 7 کد انتخابی، 16 کد محوری و 40 کد باز برای آموزش فراگیر در آمــوزش و پــرورش شناسایی گردید. ابعاد به دست آمده شامل توسعۀ سرمایههای فرهنگی؛ توسعۀ منابع انسانی؛ ارتباط بین خانواده و مدرسه؛ آمادهسازی زیرساختهای آموزشی؛ پاسخگویی به نیازهای آموزشی؛ نظارت و پیگیری مستمر؛ تعامل مستمر با آموزش و پرورش عادی است که در بین ابعاد به دست آمده توانمندسازی و ارتقای علمی معلمان آموزش و پرورش عادی و استثنایی از طریق برنامهریزیهای آموزشی در درجۀ اولویت بیشتری قرار دارد؛ بنابراین شایسته است با استفاده از نتایج این پژوهش و کاربست آن در برنامهریزی ستادی و استانی، تعارضات موجود را شناسایی و در راستای ایجاد فرصتهای برابر آموزشی وپرورشی برای تمامی کودکان و دانشآموزان با نیازهای ویژه اقدام شود تا بتوانند، تمام افراد از فرهنگها و سطوح اجتماعی مختلف، با طیف گستردهای ازتواناییها و ناتوانیها را در برگیرد.
The purpose of this study is to identify the dimensions and components of inclusive education for students with special needs in education. The research method was qualitative, which was done descriptively and content analysis with heuristic inductive approach. In this study, until data saturation, 10 experts and professors of exceptional child psychology and educational management who had previously done research in the field of inclusive education and educational and cultural policy for exceptional children were selected and semi-structured interviews were conducted with them. Also, data analysis was performed with open, axial and selective coding using MAXQDA 2018 software. The obtained results were identified as a total of 7 dimensions, 16 components and 40 indicators for inclusive education in education. in between the dimensions of training and empowerment of the forces through holding training courses. Therefore, it is worthwhile to identify the existing conflicts by using the results of this research and their application in provincial and staff planning and in order to create equal educational opportunities for all children and students with special needs, measures should be taken to include all people from different cultures and social levels with a wide range of abilities and disabilities.
Alizadeh, H. Saeedi, A. Hosseinzadeh, P. A. (2009)The Impact of Inclusive In-service Training on the Regular Primary Teacher’s Attitude Toward Inclusive Education of students with Hearing Impairment. JOEC.; 9 (2):121-132.URL: http://joec.ir/article-1-322-fa.html
Behpajooh, A. And Ashouri, M., (2014), Students with Special Needs and Inclusive Education, Payvand Educational Educational Monthly, 420, pp. 7-14.
Eslami Harandi, F., karimi, F., Nadi, M. (2019). Identifying the Components of Educational Justice in Iran,s Education. Journal of Research in Educational Science, 13(47), 55-75. doi: 10.22034/jiera.2019.150212.1645
Exceptional Education Organization of the country. (2013), Executive Rules of the Regulations for Integrated-Inclusive Education of Children with Special Needs. Resolution of the eight hundred and fifty-fourth session of the Higher Education Council.
Hendi T, hemmati S. (2019)Inclusion of children with special needs in preschool. J Except Educ.; 1 (156):41-54.URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1323-fa.html
Hornby, G. (2012). Inclusive education for children with special educational needs: A critique of policy and practice in New Zealand. Journal of International and Comparative Education, 1(1), 52-60.
Gholami, N., (2021). Assessing the number of ordinary school teachers regarding students with special needs and inclusive education and their readiness to admit these students to their classrooms: A step towards successful inclusion. Journal of Educational Research. Volume 7, Number 72
Kashi, A., Ghorbanzadeh, B., Shirvaniha, Z. (2018). The Effect of Inclusive Education System in Elementary Schools on Motor, Social and Emotional Development of Students with Intellectual Disability. Motor Behavior, 10(33), 105-124. doi: 10.22089/mbj.2018.5424.1631
Lorman, Tim; Doppler, Young and Harvey, David., (2012), Inclusive Education: A Practical Guide to Supporting Learners with Different Abilities, translated by Ahmad to Pajooh and Abbas Ali Hossein Khanzadeh. Tehran: University of Tehran Press.
Maleki, Hassan., (2015), Life Skills for Youth and Adolescents, Tehran: Ayizh Publications.
Moberg, S, Muta, E., Korenaga, K., Kuorelahti, M., & Savolainen, H. (2020). Struggling for inclusive education in Japan and Finland: teachers’ attitudes towards inclusive education. European Journal of Special Needs Education, 35(1), 100-114.
Page, A., Boyle, C., McKay, K., & Mavropoulou, S. (2019). Teacher perceptions of inclusive education in the Cook Islands. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 47(1), 81-94.
Pakar ., Z., (2021). Investigating educational justice in support of inclusive education. First National Conference on Futurology, Educational Sciences and Psychology
Stubbs, S. (2008). Inclusive Education: Where There Are Few Resources. Oslo, Norway: The Atlas Alliance.
Yada, A., & Savolainen, H. (2017). Japanese in-service teachers’ attitudes toward inclusive education and self-efficacy for inclusive practices. Teaching and Teacher Education, 64, 222-229.
_||_