تعیین شاخصهای عملکرد آموزشی اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی با بهرهگیری از تحلیل سلسلهمراتبی فازی
محورهای موضوعی : پژوهش در برنامه ریزی درسیآزاده چنگیزی محمدی 1 , ناصر میرسپاسی 2 , تورج مجیبی 3 , محمود اوتادی 4
1 - دانشآموخته دکترای مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران.
2 - دانشآموخته دکترای مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران.
3 - دانشیار رشته مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد فیروزکوه، ایران.
4 - دانشیار رشته ریاضی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد فیروزکوه، ایران.
کلید واژه: اعضای هیئتعلمی, ارزیابی عملکرد, AHP فازی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر؛ کنکاشی پیرامون شاخصهای عملکرد آموزشی اعضای هیئتعلمی دانشگاه، بهمنظور بازنگری آییننامهها و فرمهای ارتقاء و ارزشیابی اساتید با استفاده از روش توصیفی- پیمایشی بود که بهمنظور جمعآوری دادههای مورد نیاز از دیدگاه اعضای هیئتعلمی، دانشجویان و دانشآموختههای تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی بهره گرفته شد. روشهای چندمرحلهای طبقهای و در دسترس؛ معیار انتخاب اعضای نمونه و قاعده اشباع نظری نیز معیار اتمام نمونهگیری بود. پرسشنامه و اسناد و مدارک؛ ابزار گردآوری دادههای این پژوهش بودند و تحلیل دادهها با استفاده از جدول کدگذاری باز، شاخص مرکزی مُد و تحلیل سلسلهمراتب فازی (FAHP) صورت گرفت. یافتههای پژوهش نشان دادند که بیش از 80 شاخص برای ارزیابی عملکرد آموزشی اعضای هیئتعلمی دانشگاه وجود دارد که میتوان از آنها در فرمهای ارزیابی و آییننامههای ارتقاء، انتخاب استاد نمونه و موارد مشابه بهره برد و این شاخصها به لحاظ اهمیت بر اساس دو معیار میزان تکرارپذیری و حیاتی بودن؛ در 6 گروه از A تا F دستهبندی و وزندهی شدند. در مقایسه بین وضع موجود با وضع مطلوب مشاهده گردید که بیش از نیمی از شاخصهای مورد استفاده در سیستم فعلی ارزشیابی اساتید؛ متعلق به گروههای کماهمیت E و F هستند. همچنین شاخصهای مورد استفاده غالباً شاخصهایی هستند که مربوط به خروجی عملکرد اساتید بوده و کمیت عملکرد آنها را مورد سنجش قرار میدهند؛ بنابراین بهرهگیری بیشتر از شاخصهای سنجش کیفیت عملکرد اساتید با ضریب اهمیت بالا (شاخصهای گروههای A تا D) در سیستم ارزیابی و ارتقاء اعضای هیئتعلمی دانشگاه؛ ازجمله پیشنهادهای این پژوهش است.
The educational performance indicators of faculty members were studied to revise faculty promotion and evaluation codes and forms using a descriptive-survey method that the required data was collected based on the opinions of the faculty members, students, and graduates of the Islamic Azad University. The participants were enrolled through the multistage stratified and convenience sampling methods until the theoretical saturation was reached. Data collection was done using questionnaires and documents. Data analysis was done using the open-coding table, central tendency of mode, and FAHP. The findings showed that there are more than 80 educational performance indicators for faculty evaluation, which can be used in faculty promotion and evaluation codes and forms, selection of the instructor of the year, etc. Due to the importance of these indicators, they were categorized into six groups from A to F and weighed based on two criteria, namely repeatability and vitality. A comparison of the current and desired status shows that more than half of the indicators used in the current instructor evaluation system are in the insignificant categories (E and F). Therefore, it is recommended to use indices with high importance factor (indices in categories A to D) in the faculty promotion and evaluation system.
Aghamolaei, T., Javadpour, S. & Abedini, S. (2010). "Attitude of Bandar-Abbas Medical University Faculty Members about Their Assessment by the Scholars". Hormozgan Medical Journal, Vol. 14, No. 3, PP: 235-241. [Persian]
Aguinis, H. (2013). "Performance management". 3rd Edition, Pearson.
Alibeygi, A., Barani, S., Karami Dehkordi, M. (2019). "Designing a Comprehensive Model for Teaching Quality Evaluation of Faculty Members: the Case of Razi University". Research in Curriculum Planning, Vol. 16, No. 36, PP: 21-34. [Persian]
Alipoor, A. & Enayati, T. (2017). "Strategic Management Studies of National Defence Studies". Strategic Management Studies of National Defence Studies, Vol. 26, No. 26, PP: 53-76. [Persian]
Arnold, I. J. M (2008). "Course Level and the Relationship between Research Productivity and Teaching Effectiveness". Journal of Economic Education, Vol. 39, No. 4, PP: 307–321.
Belcourt, M. Bohlander, G. and Snell, S. (2008). "Managing Human. Resources". 5th Canadian Edition, Thomson-Nelson.
Besancenot, D. Faria, J. R. and Vranceanu, R. (2009). "Why Business Schools do so Much Research: A Signalling Explanation". Research Policy, No, 38 PP: 1093–1101.
Bogt, H. J. and Scapens, R. W. (2012). "Performance Management in Universities: Effects of the Transition to More Quantitative Measurement Systems". European
Accounting Review, Vol. 21, No. 3, PP: 451–497.
Cadez, S. Dimovski, V. and Zaman Groff, M. (2017). "Research, teaching and performance evaluation in academia: the salience of quality". Studies in Higher Education, Vol. 42, No. 8, PP: 1455–1473.
Douglas, A. S. (2013). "Advice from the Professors in a University Social Sciences Department on the Teaching-Research Nexus". Teaching in Higher Education, Vol. 18, No. 4, PP: 377–388.
Galbraith, C. and Merrill, G. (2012). "Faculty Research Productivity and Standardized Student Learning Outcomes in a University Teaching Environment: A Bayesian Analysis of Relationships". Studies in Higher Education, Vol. 37, No. 4, PP: 469–80.
Gendron, Y. (2008). "Constituting the Academic Performer: The Spectre of Superficiality and Stagnation in Academia". European Accounting Review, Vol. 17, No. 1, PP: 97–127.
Gomez-Mejia, L. R. and Balkin, D. B. (1992). "Determinants of Faculty Pay: An Agency Theory Perspective". Academy of Management Journal, Vol. 35, No. 5, PP: 921–955.
Hossini, M, Sarchami, R. (2002). "Attitude of Students of Qazvin Medical University towards Priorities in Teachers Assessment". J Qazvin Univ Med Sci, Vol. 6, No. 2, PP: 33-37. [Persian]
Kerman Saravi, F., Navidian A. & Navabi Rigi, Sh.D (2017). "Nursing Student and Teachers' Viewpoints toward Priorities in Teachers Evaluation". Iran Journal of Nursing (IJN), Vol. 24, No. 72, PP: 18-28. [Persian]
Konrad, A. M., and Pfeffer, J. (1990). "Do You Get What You Deserve? Factors Affecting the Relationship between Productivity and Pay". Administrative Science Quarterly, Vol. 35, No. 2, PP: 258–285.
Long, R. Crawford, A. White, M. and Davis, K. (2009). "Determinants of Faculty Research Productivity in Information Systems: An Empirical Analysis of the Impact of Academic Origin and Academic Affiliation". Scientometrics, Vol. 78, No. 2, PP: 231–260.
Lukovics, M. and Zuti, B. (2015). "New Functions of Universities in Century XXI towards "Fourth Generation" Universities". Journal Transition Studies Review, Vol. 22, No. 2, PP: 33-48.
Malcolm, M. (2014). "A Critical Evaluation of Recent Progress in Understanding the Role of the Research-Teaching Link in Higher Education". Higher Education, Vol. 67, No. 3, PP: 289–301.
Marsh, H. W. and Hattie, J. (2002). "The Relation between Research Productivity and Teaching Effectiveness – Complementary, Antagonistic, or Independent Constructs?" The Journal of Higher Education, Vol. 73, No. 5, PP: 603–41.
Moya, S. Prior, D. and Rodriguez-Perez, G. (2015). "Performance-based Incentives and the Behavior of Accounting Academics: Responding to Changes". Accounting Education: An International Journal, Vol. 24, No. 3, PP: 208–32.
Parker, J. (2008). "Comparing Research and Teaching in University Promotion Criteria". Higher Education Quarterly, Vol. 62, No. 3, PP: 237–251.
Sangster, A. (2011). "The ABS Journal Quality Guide: A Personal View". Accounting Education: An International Journal, Vol. 20, No. 6, PP: 575–580.
Sattary, S. (2013). "Assessment of effective teaching, components based on the students viewpoints". Research in Curriculum Planning, Vol.10, No. 39, PP: 134-146. [Persian]
Taylor, J. (2007). "The Teaching: Research Nexus: A Model for Institutional Management". Higher Education, Vol. 54, No. 6, PP: 867–884.
Wissema, J.G (2009). "Towards the Third Generation University. Managing the University in Transition". Edward Elgar, Cheltenham, United Kingdom.
Zabbah, I., Mirzadeh, S., jafari, S. (2018). "Improving Teacher Evaluation using Fuzzy Logic". Research in Curriculum Planning, Vol. 15, No.57, PP: 94-113. doi: 10.30486/jsre.2018.542521 [Persian]
_||_