شمول قواعد فقه اسلامی در حقوق معلم و متعلم
محورهای موضوعی : پژوهش در برنامه ریزی درسیسید حسین واعظی 1 , پونه مؤذنی 2
1 - 1استادیار گروه الهیات، واحد خوراسگان (اصفهان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2 - 2کارشناس ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد خوراسگان (اصفهان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
کلید واژه: تکلیف, قواعد فقه, حق, متعلم, معلم,
چکیده مقاله :
از زمان تشکیل جوامع اولیه فرایند یاددهی و یادگیری بین معلم و متعلم، حقوق متقابلی را ایجاد نمود که رعایت آنها منشأ تداوم و تکامل این فرایند گردید. در فقه اسلامی نیز توجه بسیاری به این مقوله شده، آیات و روایات فراوانی در این زمینه دست آویز بسیاری از نویسندگان در کتابت این حقوق متقابل شده است. هدف این پژوهش، تبیین شمول قواعد فقه اسلامی پیرامون حقوق معلم و متعلم است که به روش توصیفی، تدوین یافته است. شایان ذکر است که غالب این نگارشها بر اساس حقوق و تکالیف معلم و متعلم از دید اخلاقی تبیین شده، شمول قواعد فقه اسلامی بر این حقوق در آنها کمرنگ است؛ ولی یافتههای پژوهش با استناد به هفده قاعده فقهی، اشاره به این حقوق از منظر قواعد فقه اسلامی دارد.
Since the formation of early societies, the process of teaching and learning between the teacher and student has created reciprocal rights hence, it was the observing 0f such rights that led to the perfection of this process. This issue, also, has been highly taken into consideration in Islamic and, therefore, many books are written based on the various verses and tradition in this regard.This current study aims to explain the rules of Islamic law on the rights of teachers and students. The method applied is of a descriptive one. It should be noted that most of these writings have been made on the basis of rights and obligations of the teacher and student from ethical perspective, while the inclusion of Islamic jurisprudence has been ignored. However, the research findings refer to these rights from the perspective of Islamic jurisprudence, while considering the seventeen jurisprudence rules.
Holy Qur`an Akbari, M. (2008). Respect and dignity. (1st ed.). Qom: Islamic Publication Office of Qom`s Seminary of Teacher`s society. Ameli, H. & Mohammad Ibn Hassan. (1993). Vasael Al- Shia. (1st ed.). (Vol. 30). Qom: Mehr Publication. Ameli, M. (the first testimony). (1979). The Principles and its benefits. Hakim, A. (Ed.). (1st ed.). (Vol. 2). Qom: Mofid Publication. Ameli, Z. (1988). What a pupil wants and needs for a useful principle. Mokhtari, R. (Ed.). Qom: Maktab Al- Aalam Al- Islami Publication. Ataei Nazari, H. (2010). A brief introduction on the “teaching`s principles” and its position in seminary`s morality system. Morality Journal. 21(1). Retrieved November 6, 2010, from the World Wide Web: www.daftarmags.ir/Journal/Text/Akhlagh Bojnourdi, S. H. (1998). Figh`s principles. Mehrizi, M. & Derayati, M. H. (Eds.), (Vol. 7) (Qom: Alhadi`s Publication Civil Laws together with the last modifications. Retrieved January 2, 2014, from the World Wide Web: www.dadkhahi.net/law/Ghavanin/Ghavaninn_Madani/gh_Madani.htm Damad Yazdi, M (1991). Figh`s Principles. (12th ed). Tehran: Islamic Science Publication Centre Islamic Punishment`s Constitution. Retrieved April 13, 2009, from the World Wide Web: www.dadkhahi.net/law/Ghavanin/Ghavanin_Jazaee/gh_mojazat_eslami.htm Islamic Republic of Iran`s Constitution. Retrieved January 2, 2014, from the World Wide Web: http://law.persianblog.ir/post/10 Koleini, M. Osul Kafi. In Mostafavi, J. (Vol. 1), Tehran: Farhang Ahl Al- Beit Publication Majlesi, M. B. (1982). Bahar Al- Anvar. (3rd ed). Beirut: Dar Ehyae Al- Torath Al- Arabi Publication Makarem Shirazi, N. (2002). Al- Figh`s Principles. Qom: Matbaat Al- Hikma Publication Mohamadi, A. (2010). Figh`s Principles. (11th ed). Tehran: Mizan Publication Nahj Al- Balagha (2008). Translated by Dashti, M. (9th ed.). Tehran: Payam Edalat Publication Sadough, M. (1982). Book of virtues and characteristics. Ghaffari, M. (Ed.), Qom`s Seminary of Teacher`s society.
_||_