تمثیل های حیوانات (فابل) در شعر ناصر کشاورز
محورهای موضوعی : تمثیل در زبان و ادب فارسیسارا وثوقیان منش 1 , جلیل نظری 2 , محمدهادی خالق زاده 3
1 - زبان و ادبیات فارسی،علوم انسانی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج-ایران
2 - زبان و ادبیات فارسی،علوم انسانی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج-ایران
3 - زبان و ادبیات فارسی،علوم انسانی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج-ایران
کلید واژه: تمثیل, فابل, fable, Farmer, allegory, کشاورز, قصهی کودکان, children's story,
چکیده مقاله :
معروفترین قسم تمثیل فابل یا تمثیل حیوانی است که در آن هر حیوان ممثّل تیپ یا گروهی از افراد جامعه میباشد. معمولاً شاعران و نویسندگان کودک به خاطر جذب کودکان به داستانها از این نوع تمثیل بهره جسته و داستانشان را از زبان حیوانات بیان میکنند؛ یکی از این شاعران، ناصر کشاورز ، شاعر و نویسنده ی نوگرا و صاحب سبک معاصر ماست .از آنجایی که در رابطه با شعر کودک فقط به نقش و جایگاه فابل در آموزش کودکان6تا12سال(با نگاهی به فارسی سوم و چهارم ابتدایی) در فصلنامهی پویش توسط شیدا اچرش پرداخته شده است ؛ سعی بر آن است تا با روش تحلیل محتوای کیفی به اهداف و اهمیّت بررسی این تحقیق جهت گشودن دریچهای نو به روی والدین، مربیان و دستاندرکاران امر تعلیم و تربیت کودکان بپردازیم و آنان را به بررسی عمیقتر و دقیقتر در خصوص مفاهیم تمثیلی اجتماعی نهفته در شعر کودکان تشویق کنیم. حال پرسش این است که کشاورز ازچه حیوانات و داستانهایی به عنوان تمثیل در شعر بهره جسته است و چرا؟ در نهایت به این نتیجه دست یافتیم که داستان های دارای تمثیل حیوانی ناصر کشاورز بیشتر همان داستان های تمثیلی کلیله و دمنه است که به صورت نظم نوشته شده است تا اینچنین داستانهای آموزنده را به طورغیرمستقیم به کود کان و نوجوانان بشناساند و کودکان را با دنیای مشترک انسان و حیوان آشنا سازد.
The most famous type of allegory is fable or animal allegory in which each animal represents a type or group of people in society. Usually, children's poets and writers use this kind of allegory to tell children stories, and tell their stories in the language of animals; One of these poets is Nasser Keshavarz, a modern poet and writer with a contemporary style. Since in relation to children's poetry, only the role and possible position in the education of children aged 6 to 12 (with a look at the Persian reading of the third and fourth elementary in the Pooyesh quarterly by Sheida Echresh has been discussed; Qualitatively, let's examine the importance of examining this research in order to open a new window for parents, educators and those involved in children's education, and encourage them to study more deeply and accurately the social allegorical concepts hidden in children's poetry. What animals and stories has Keshavarz used as an allegory in poetry and why? Introduce such instructive stories indirectly to children and adolescents and acquaint children with the common world of man and animal .
_||_