بررسی داستان تمثیلی تکدرخت اثر استاد دکتر عبدالحسین زرین کوب
محورهای موضوعی : تمثیل در زبان و ادب فارسیمحمدرضا شعبانی 1 , عبدالحسن فرزاد 2
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
2 - دانشجوی دوره دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: عشق, خدا, مرگ, Death, love, تکدرخت, عبدالحسین زرّین کوب, The Lone Tree, Abdolhossein Zarrinkoob, God and approaching independence,
چکیده مقاله :
یکی از آثار داستانی زنده یاد زرّین کوب، تکدرخت است که برای نخستین بار در سال 1347 در مجله یغما به چاپ رسید. تکدرخت داستانی نمادی- فلسفی است و جزء ادب غنایی که با نثری زیبا، ساده و شیوا نوشته شده، در این مقاله، ضمن بررسی مواضع مهم داستان، درخواهیم یافت؛ تکدرخت، ماجرای شخصیّت تمثیلی نویسنده داستان و نقد حال استاد زرّین کوب است. تکدرخت موجودی تنها است، که تا یادش هست، در برابر باد ایستادگی و مقاومت نشان داده بود، پس از سخنهایی که میان او و پیردرخت و صخره وحشی ردّ و بدل میشود در مییابد، که راز زندگی و حقیقت هستی در نظرش، ایستادگی، مقاومت و سرانجام ورود به عرصه بی نیازی و نزدیک گشتن به قلمرو خدایان است و او این مسائل را با تکامل تدریجی فکری و فلسفی در مییابد و فرجام کار تکدرخت رسیدن به چنین عرصهای است.
One of Zarrinkoob’s stories, May he be remembered, is The Lone Tree which was first published in Yaghma in 1347. The Lone Tree is a philosophic story in nature written in a beautiful, simple, fluent prose. In this article, while examining the important parts of the story, well find out The Lone Tree is the allegorical character for the writer of the story. The Lone Tree is a solitary being who has with stoop wind ever since it can recall, and after some words it has with the old tree and the wild rock, it realizes that the secret of life and the truth of existence resistance, perseverance, and eventually entering independence area and approaching gods realm; he finds out about all these as the gradual perfection of his thoughts and philosophy takes place, and finally The Lone Tree gets to such an area. و او این مسائل را با تکامل تدریجی فکری و فلسفی در مییابد و فرجام کار تکدرخت رسیدن به چنین عرصهای است.
_||_