بررسی تطبیقی تصویر در سرودههای نادر نادرپور و نِزار قَبّانی (واکاوی تصویرهای ذهنی با نگارههای جهان آفرینش)
محورهای موضوعی : شعرزهرا فیروزیان 1 , محمد علی شریفیان 2 , محمّد قادری مقدم زوارم 3
1 - دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد واحد شیروان. خراسان شمالی. ایران.
2 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان.
3 - استادیار، مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان
کلید واژه: نادر نادرپور», «, نزار قبّانی», شعر معاصر», تصویر ذهنی»,
چکیده مقاله :
نادر نادرپور، شاعرِ تصویرگرای فارسی و نزار قبّانی، عاشقانهسرای عرب از چهرههای مشهور معاصر هستند. شعر نادرپور، تصویرِ ناب است. قبّانی، عشق را در مفهوم تمام دلبستگیها گسترش میدهد و تصویرهای باشکوه و بکری میسازد. بازتاب دادخواهی او از بیدادها و حق پایمال شدۀ زن در عاشقانهها با تصویرهای تازه نمایان میشود. درونمایۀ شعر دو شاعر، غم و عشق است؛ هر دو از وطن خود دور افتادند و زمان و مکان غربت را به تصویر میکشند. این پژوهش روش توصیفی _ تحلیلی دارد و با ردهبندی تصویرهای برجستۀ سرودههای دو شاعر به سنجش و تطبیق آنها میپردازد و کارسازی جلوههای طبیعت را در ساختار تصویرها نقد و بررسی مینماید. نادرپور در فضاسازی بسیار چیرهدست است و به شعر گونۀ روایی می-بخشد. یافتهها نشان میدهد؛ پدیدهها در سازههای تصویر آنها نقش بنیادین دارند. بازتاب احساسات عاشقانه و تصویرسازی با نگارههای زیبای آفرینش سبب جاذبۀ شعر آنها میشود. ژرفای اندیشگی هر دو به انسان و فراسوی دنیای آرمانی، غم گسترده و عشق در تصویرها تأثیر میگذارد و همحسی ایجاد میکند. اندیشۀ آزاد دو شاعر در شکلگیری ایماژها نقش برجسته دارد و با ساختار مدرن به نوآوری دست مییابند. شعر نادرپور و قبّانی از نظر مضمون و سازههای ایماژ، همسو و قابل تطبیق است.
Nader Naderpour, a Persian pictorial poet, and Nizar Qabbani, an Arab romancer, are famous contemporary figures. Naderpour's poetry is a pure image. Qabbani expands love in the concept of all attachments and creates magnificent and pristine images. The reflection of his petition against the rampages and trampled women's right is shown in romances with new images. The theme of two poets' poems is sadness and love; Both of them moved away from their homeland and depict the time and place of exile. This research has a descriptive-analytical method and evaluates and compares the prominent images of two poets' poems by classifying them and criticizes the use of nature effects in the structure of the images. Naderpour is very masterful in creating atmosphere and gives a narrative form to the poem. The findings show; Phenomena play a fundamental role in their image structures. Reflection of romantic feelings and depiction with beautiful pictures of creation makes their poetry attractive. The depth of thought affects both humans and beyond the ideal world, extensive sadness and love in the images and creates empathy. The free thought of two poets plays a prominent role in the formation of images and they achieve innovation with the modern structure. Naderpour's and Qabbani's poems are consistent and compatible in terms of themes and image structures.
_||_