بررسی و تحلیل عوامل مؤثر بر رضایتمندی گردشگران از منطقه بنای گنبد قابوس در استان گلستان
محورهای موضوعی : مدیریت محیط زیستمنا بشارت 1 , مهدیه پژوهان فر 2
1 - کارشناسی ارشد معماری،گروه معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان، گرگان، ایران.
2 - استادیار، گروه معماری، دانشکده فنی و مهندسی گرگان، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران.
کلید واژه: گردشگری, رضایتمندی, انتظارات, ادراکات, نوستالژی,
چکیده مقاله :
چکیده زمینه و هدف: صنعت گردشگری به لحاظ درآمدزایی و تأثیر در رشد اقتصادی کشورها در حال تبدیلشدن به صنعت اول در جهان است؛ یکی از عوامل رقابتی، رضایتمندی گردشگران است که بهعنوان بهترین شاخص برای تضمین رشد سودهای آتی بهحساب میآید. ازاینرو، هدف از این تحقیق بررسی عوامل تأثیرگذار بر رضایتمندی گردشگران میباشد. روش بررسی: پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش تحقیق توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی محسوب میگردد. جامعه آماری این پژوهش گردشگران مراجعهکننده به بنای گنبد قابوس در ایام نوروز سال 1394 میباشند. با برآورد انجامشده، در روز 3000 گردشگر از این بنا در این ایام بازدید میکردند، تعداد 340 گردشگر بهعنوان نمونه آماری از طریق جدول مورگان انتخاب شدند و جهت انتخاب نمونه مناسب از روش تصادفی ساده استفادهشده است. روش جمعآوری دادهها نیز میدانی و کتابخانهای و ابزار آن پرسشنامه است. یافتهها: آزمون همبستگی نشان میدهد که بین ادراکات، انتظارات و نوستالژی با رضایتمندی گردشگران ارتباط معنیداری وجود دارد. همچنین از میان متغیرهای بررسیشده متغیرهای ادراکات (265/0=β) و نوستالژی (145/0=β) در پیشبینی رضایتمندی گردشگران مؤثر بودهاند و متغیر انتظارات نقش معنیداری ایفا نکرده است. بحث و نتیجهگیری: از اینرو با توجه به نتایج بهدستآمده پیشنهاد میشود مسئولین توجه بیشتری به انتظارات گردشگران و ارتقاء سطح نوستالژی و ادراکات آنان داشته باشد و در راستای آن بتوانند با ارائه استراتژیهای مدون در جذب و نگهداشت بهینه گردشگران و افزایش سطح رضایتمندی آنان باعث ترقی و پیشرفت گنبدکاووس شوند.
Background and Objective: Tourism with its positive social, cultural, and econmical effects attracts more attention in various countries. Tourism industry is the first industry in the world because of its high income and effects on economic growth in countries. One of the competitive factors is satisfaction of tourists that is accounted as the best indicator for assuring the growth of future profit. In this way, the aim of this study is to investigate the factors which influence satisfaction of tourists. Method: This study is descriptive-survey according to practical purpose and research methodology and is considered as a correlation. Participants are tourists who visited Gonband Kavous building during Nowruz Holiday in 2015. According to the estimates, 3,000 tourists visited this building during Nowruz Holiday per day. 340 tourists as participants are chosen and also simple randomization is employed. The method for data collection is field and library research and the instrument is questionnaire. Findings: The results of correlation test show a significant correlation among receptions, expectations, nostalgia and satisfaction of tourists. To predict satisfaction, regression is used by these three factors. Results show that the multiple correlation coefficient is 0.32 and correlation of model determining is 10%. Among the checked variables, perception variables (b: 0.275) and nostalgia (0.145) are effective in predicting satisfaction of tourists and expectations variables do not play a significant role. Conclusion: According to the results, it is suggested that authorities should pay more attention to expectations of tourists and promoting nostalgia and their perception in order to present modern strategies for attracting tourists and increasing their satisfaction to develop Gonbad-e Kavous.
1- تقوایی. مسعود، وارژی، حمیدرضا. صفرآبادی، اعظم ،1391، عوامل مؤثر در توسعه گردشگری شهری کرمانشاه. فصلنامه علمی-پژوهشی انجمن جغرافیای ایران، شماره 33، صص 47-27.
2- سعید اردکانی، سعید ؛ میرغفوری، حبیبالله؛ برقی، شاهین،1389، شناسایی و اولویتبندی مولفههای مؤثر برسطح رضایت گردشگران خارجی در شیراز، فصلنامه مطالعات گردشگری، شماره13، صص23-1.
3- ابراهیم پور. حبیب، سیدنقوی. میرعلی، یعقوبی. نورمحمد،1390، عوامل مؤثر بر رضایت و وفاداری گردشگران دراستان اردبیل، فصلنامه مطالعات گردشگری، شماره 92، صص14 -70.
4- ساعت چیان. وحید. صفری، حمیدرضا. رسولی، سیدمهدی. اسکندری، عیسی الهی، علیرضا ،1392، ارتباط کیفیت خدمات، رضایت مندی و وفاداری با قصد حضورآتی مشتریان در مراکز آمادگی جسمانی و ایروبیک، دو فصلنامه پژوهش درمدیریت ورزشی ورفتارحرکتی، شماره 15، صص 138-125.
5- نداف. مهدی، گسکری. ریحانه، زمانی.مصطفی،1390، بررسی و رتبه بندی نقش عناصر آمیخته بازاریابی در رضایتمندی مصرف کنندگان ماهی پرورشی درشهرستان خرمشهر، تحقیقات اقتصادکشاورزی، شماره 4، صص37-21.
6- ابراهیم زاده. عیسی، یاری. منیر، یاری. یاسمن،1390، شناسایی و اولویت بندی الزامات رضایتمندی گردشگری شهری با استفاده از مدل کانو، فصلنامه آمایش جغرافیایی فضا، شماره 9، صص 150-127 .
7- زیاری. کرامت الله، امانپور. سعید، امیری فهلیانی. محمدرضا، 1392، بررسی عوامل مؤثر در توسعه صنعت گردشگری با تاکید بر عوامل مؤثر بر رضایتمندی گردشگران (نور اباد ممسنی)، فصلنامه جغرافیای سرزمین، شماره 37، صص32-15.
8- فنی. زهره، برغمری. مجتبی، اسکندرپور. مجید، سلیمانی. منصور ،1391، سنجش میزان رضایت مندی گردشگران شهرگرگان. فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات مدیریت گردشگری سال هفتم، شماره 20، صص 48-31.
9- هزارجریبی. جعفر، نجفی. ملک محمد ،1391، بررسی جامعه شناختی عوامل مؤثر برتوسعه گردشگری درایران (با رویکرد جذب گردشگران خارجی)، جغرافیا و برنامهریزی محیطی، شماره 3، صص 147-133.
10- Unwto, 2007, Tourism Highlights, first Edition, (www.unwto.com).
11- ابراهیم پور. حبیب، روشندل اربطانی. طاهر ،1390، بررسی عوامل مؤثر درگردشگری براساس انتظارات وادراکات گردشگران و مدل تحلیل شکاف، مدیریت بازرگانی، شماره 8، صص 22-1.
12- راوری. علی، میرزایی. طیبه، ونکی، زهره ،1391، تبیین ماهیت مفهوم رضایت شغلی، فصلنامه مدیریت پرستاری، شماره 4، صص 71-61.
13- همتی. رضا، زهرانی. داوود ،1393، بررسی عوامل مؤثر بر رضایت مندی و وفاداری گردشگران خارجی به اصفهان به مثابه برند گردشگری، مجله برنامهریزی و توسعه گردشگری، شماره 10، صص204-182.
14- کروبی. مهدی، یوسفی. جواد ،1389، مقایسه ادراکات و انتظارات مهمانان نسبت به پنج بعد کیفیت خدمات (هتل همای 2 مشهد)، فصلنامه مطالعات گردشگری، شماره 13، صص84 – 65.
15- خوشفر. غلام رضا، اسفندیان. آزیتا ، رحمانی. مریم ،1392، بررسی احساس امنیت فردی و اجتماعی از دیدگاه گردشگران و عوامل مؤثر بر آن، مجله برنامه ریزی و توسعه گردشگری، شماره 6، صص 202-181.
16- وثوقی. لیلا ، دادورخانی. فضیله، مطیعی لنگرودی. حسن، رهنمایی. محمدتقی ،1390، ارزیابی عوامل مؤثر بر رضایت درگردشگری زمستانی (شمشک و دربند)، فصلنامه مطالعات گردشگری سال هفتم، شماره 15، صص 27-1.
17- پورسلیمانی. قلی فرزاد، رشیدی علی و فرزاد ،1387، عوامل مؤثر بر رضایت گردشگران در ایران: http://marketingarticles.ir
18- Armario, E. M, (2007), Tourismt satisfaction: Am analysis of its antecedents, Journal of Environmental Economics and Management, Vol. 26, pp. 271- 292.
19- Neal, J. and Gursoy, D, (2008), A multifaceted analysis of tourism satisfaction Journal of Travel Research, Vol. 47, pp 53-62.
_||_