درآمدی بر برخی از مهمترین مبانی و نظریه های کثرت گرایی دینی
محورهای موضوعی : مسیحیت
1 - ندارد
کلید واژه: کثرت گرایی دینی, انحصارگرایی دینی, حقیقت مطلق, تجربه دینی, معرفت دینی, تعبیر
, 
, دینی, جان هیک,
چکیده مقاله :
در فلسفۀ دین و الهیات جدید مسیحی، دربارۀ نسبت ادیان با یکدیگر، و موضوع کثرت واختلاف ادیان دو موضع کلی وحدت گرایی و کثرت گرایی دینی وجود دارد و هر یک،قرائت ها و مبانی مخ تلف معرفت شناختی، دین شناختی و زبانشناختی خاصی دارند کهموجب تمایز و اختلاف آنها شده است.در این مقاله، با طرح و بررسی برخی از مهمترین مبانی و نظریات کثرت گرایی دینی، میکوشیم تا به این پرسش ها پاسخ دهیم که آیا اختلاف و کثرت ادیان ذاتی و حقیقی است،یا صوری و مجازی؟ و این اختلاف و کثرت بر کدام مبانی استوار است؟ و بالاخره اینکهآیا امکان توافق، یا حداقل تفاهم، میان ادیان وجود دارد یا نه؟از مجموع مباحث چنین استنباط می شود که مهمترین مبانی اختلاف و کثرت ادیان مبانیمعرفت شناختی و زبانشناختی است که موجب می شود متعلق تجربه دینی یا ایمانی یعنیحقیقت مطلق یا امر قدسی که واحد است، به اشکال و صور مختلف فهم و تعبیر شود . درنتیجه، آن حقیقت مطلق دینی به اقتضای تفاوت نفوس و اذهان و زبان انسان ها به صورمختلف ادراک و تجربه می شود و در قالب تعابیر مختلف بیان می گردد و هم ین نقطه نظرمشترک می تواند مبنای اساسی و بسیار مهمی برای تفاهم ادیان، علیرغم کثرت و اختلافآنها قرار گیرد.
In the modern and philosophy of religion, there are two generalapproaches, namely religious pluralism and unificationism, each ofthem has its own epistemological, linguistic and religious principleswhich have made them different and distinguished.In this article we consider some of the most important principlesand theories of religious pluralism and attempt to answer thesequestions: Is the difference and plurality of religions inherent andrealistic or superficial and formal? What is the nature of suchdifferences and plurality? Is it possible to establish agreement or atleast some understanding among religions or not? Finally we come tothe conclusion that the most important difference between religions isthe distinction of their epistemological and linguistic principles.Because of this difference, the single source of all religiousexperiences, the Absolute Reality or the Sacred, seems plural andmultiple; as a consequence, It takes different shapes and forms.Nevertheless, the Absolute Reality could be perceived as a commonelement of different religions and It can establish agreement andunderstanding among them.