درآمدی بر برخی از مهمترین مبانی و نظریه های کثرت گرایی دینی
الموضوعات :
1 - ندارد
الکلمات المفتاحية: کثرت گرایی دینی, انحصارگرایی دینی, حقیقت مطلق, تجربه دینی, معرفت دینی, تعبیر
, 
, دینی, جان هیک,
ملخص المقالة :
در فلسفۀ دین و الهیات جدید مسیحی، دربارۀ نسبت ادیان با یکدیگر، و موضوع کثرت واختلاف ادیان دو موضع کلی وحدت گرایی و کثرت گرایی دینی وجود دارد و هر یک،قرائت ها و مبانی مخ تلف معرفت شناختی، دین شناختی و زبانشناختی خاصی دارند کهموجب تمایز و اختلاف آنها شده است.در این مقاله، با طرح و بررسی برخی از مهمترین مبانی و نظریات کثرت گرایی دینی، میکوشیم تا به این پرسش ها پاسخ دهیم که آیا اختلاف و کثرت ادیان ذاتی و حقیقی است،یا صوری و مجازی؟ و این اختلاف و کثرت بر کدام مبانی استوار است؟ و بالاخره اینکهآیا امکان توافق، یا حداقل تفاهم، میان ادیان وجود دارد یا نه؟از مجموع مباحث چنین استنباط می شود که مهمترین مبانی اختلاف و کثرت ادیان مبانیمعرفت شناختی و زبانشناختی است که موجب می شود متعلق تجربه دینی یا ایمانی یعنیحقیقت مطلق یا امر قدسی که واحد است، به اشکال و صور مختلف فهم و تعبیر شود . درنتیجه، آن حقیقت مطلق دینی به اقتضای تفاوت نفوس و اذهان و زبان انسان ها به صورمختلف ادراک و تجربه می شود و در قالب تعابیر مختلف بیان می گردد و هم ین نقطه نظرمشترک می تواند مبنای اساسی و بسیار مهمی برای تفاهم ادیان، علیرغم کثرت و اختلافآنها قرار گیرد.