دیالکتیک هویت و نجات در متون مقدس ابراهیمی
محورهای موضوعی :
مسیحیت
منصور معتمدی
1
,
یاسر آئین
2
,
مهدی حسن زاده
3
1 - گروه ادیان و عرفان دانشگاه فردوسی مشهد
2 - دانشکده الاهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد
3 - گروه ادیان و عرفان دانشگاه فردوسی مشهد
تاریخ دریافت : 1401/12/10
تاریخ پذیرش : 1402/09/19
تاریخ انتشار : 1402/06/01
کلید واژه:
شمولگرایی ,
تاریخ رستگاری,
قرآن,
انحصارگرایی,
کتاب مقدس عبری,
هرمنوتیک متن مقدس,
عهد جدید,
چکیده مقاله :
سنتهای دینی اغلب دستاندرکار هویتبخشیدن به ایمان در قالب ایجاد میانذهنیتی راجع به حقیقت و نجات بودهاند. این تمهید، نهتنها به لحاظ الهیاتی از هسته کانونی پیام دین و عنصر مشروعیتبخش آن محافظت میکند، در ساحت اجتماعی نیز باعث تمایز اعضای جامعه دینی با دیگران شده و ملاکی برای داوری درباره انتساب افراد به آن دین پدید میآورد. تا آنجا که به متون مقدس ابراهیمی مربوط میشود، مختصات رابطه مومنان با خدا، بر تصور آنان نسبت به رستگاری و نیز بر کیفیت ارتباط آنان با دیگر گروههای بشری تأثیرگذار بوده و تحول این تصور در طول زمان، باعث پدیدآمدن ایدههای متفاوتی درباره هویت و نجات در سنت یکتاپرستی گردیده است. در این مقاله، با استفاده از روش معناشناختی ایزوتسو، میدان معنایی هویت و نجات در کتاب مقدس عبری، عهد جدید و قرآن بررسی شده و برای فهم جهانبینی معناشناختی حاکم بر آنها تلاش شده است. همچنین، به تکامل رویکردهای نجاتشناختی در هرمنوتیک متون مقدس ادیان ابراهیمی، در قالب بازتفسیر دیالکتیکی میراث معنوی ابراهیم در این سه دین پرداخته شده است.
چکیده انگلیسی:
A religious tradition cannot be separated from the identification of faith through the intersubjective seeking of truth and salvation. By establishing a criterion for judging the attribution of people to that religion, this provision not only protects the theological message of religion and legitimizes it, but also distinguishes religious community members from others in the social sphere. Regarding the Abrahamic scriptures, how believers envision God has had an impact on both those who are concerned with salvation and the quality of their relationships with other people. As a result of this dialectic, Abrahamic monotheism has evolved different ideas about identity and salvation over time. To understand the conceptual worldview that governs the Hebrew Bible, the New Testament, and the Qur'an, this article examines the semantic field of identity and salvation using Izutsu's semantic method. We have also discussed how salvational approaches in the hermeneutics of Abrahamic scriptures, such as the reinterpretation of Abraham's spiritual heritage, have advanced.
منابع و مأخذ:
Brecht, Maya. (2015) “Soterilogical Privilege”, Comparative Theology in the Millennial Classroom: Hybrid Identities, Negotiated Boundaries. New York: Routledge.
Brill, Alan (2012). Judaism and world religions: encountering Christianity, Islam, and Eastern traditions. New York: Palgrave Macmillan.
Cohn-Sherbok, Dan (1994). Judaism and Other Faiths. London: The MacMillan Press.
Dale Hughes, H. (1976). “Salvation-History as Hermeneutic”, Evangelical Quarterly: An International Review of Bible and Theology, 48(2), 79-89. doi: https://doi.org/10.1163/27725472-04802003
D’Costa, Gavin (2003). “Christian theology and other faiths” In the Routledge Encyclopedia of Theology, London and New York: Routledge.
Firestone, Reuven (2008). Who are the real chosen people?: The meaning of chosenness in Judaism, Christianity, and Islam. SkyLight Paths Publishing.
Firestone, Reuven (2011). “Chosenness and the Exclusivity of Truth” In Learned Ignorance: Intellectual Humility Among Jews, Christians, and Muslims, Ed. James L. Heft, Reuven Firestone, and Omid Safi, New York: Oxford University Press.
Gürkan, S. Leyla (2009). The Jews as a chosen people: tradition and transformation. New York: Routledge.
Hays, R. B. (2002). The faith of Jesus Christ: the narrative substructure of Galatians 3:1-4:11. Dearborn: W.B. Eerdmans.
Hick, John (2004). An Interpretation of Religion: Human Responses to the Transcendent. 2nd Ed. New York: Palgrave Macmillan.
Izutsu, Toshihiko (2008). God and Man in the Qur'an: Semantics of the Qur'anic Weltanschauung. Petaling Jaya, Malaysia: Islamic Book Trust.
Kärkkäinen, Veli-Matti (2003). An introduction to the theology of religions: Biblical, historical, and contemporary perspectives. Downers Grove, Illinois: InterVarsity Press.
Knitter, Paul F. (2002). Introducing Theologies of Religions. New York: Orbis Books.
Leeming, David (2004). Jealous gods and chosen people: the mythology of the zMiddle East. New York: Oxford University Press.
Legenhausen, Muhammad (1999). Islam and Religious Pluralism. London: Al-Hoda.
Levenson, Jon D. (2012). Inheriting Abraham: The Legacy of the Patriarch in Judaism, Christianity, and Islam. Princeton, New Jersey: Princeton University Press.
Ludlo, M. & Flower, R. (2020). Rhetoric and Religious Identity in Late Antiquity. New York: Oxford University Press.
Novak, David (1995). The election of Israel: the idea of the chosen people. New York: Cambridge University Press.
Pekarske, Daniel T. (2002). Abstracts of Karl Rahner’s Theological investigations 1-23. Milwaukee: Marquette University Press.
Plantinga, Alvin (2000). “Pluralism: A Defense of Religious Exclusivism.” In The philosophical challenge of religious diversity. Ed. Philip L. Quinn, Kevin Meeker, New York: Oxford University Press.
Sachedina, Abdulaziz Abdulhussein (2001). The Islamic roots of democratic pluralism. New York: Oxford.
Sweeney, Mark (2014). Islam and Christianity: Comparing the Theory of Supersession Concerning Abraham (Master's thesis). Retrieved from http://digitalcommons.fiu.edu/etd/1557
Tirosh-Samuelson, Hava (2000). “A Jewish Perspective on Religious Pluralism.” Macalester International, 8(11). Retrieved from:
http://digitalcommons.macalester.edu/macintl/vol8/iss1/11
Wright, Nicholas Thomas (2013). Paul and the Faithfulness of God. Minneapolis: Fortress Press.
Yarbrough, R. (2004). Paul and Salvation History. In D. A. Carson, M. A. Seifrid, & P. T. O'Brien (Eds.), Justification and variegated nomism (Vol. II: The paradoxes of Paul, pp. 297-342). Tubingen: Mohr Siebeck
_||_