-
مقاله
1 - Identifying and Ranking Factors Affecting Digital Currency FinTechInternational Journal of Finance, Accounting and Economics Studies , شماره 5 , سال 4 , زمستان 2023The purpose of this research is to identify and rank the factors affecting Fin Tech of digital currencies. The current research is in the field of applied research and based on the nature and method of a descriptive-survey research. Considering that one of the ways of e چکیده کاملThe purpose of this research is to identify and rank the factors affecting Fin Tech of digital currencies. The current research is in the field of applied research and based on the nature and method of a descriptive-survey research. Considering that one of the ways of extracting the attitude and experiences of people is to use the qualitative method, in this study, the foundational data theory has been used. The statistical population of the research includes experts and senior managers of the Fin Tech startups association. In order to collect data, a semi-structured interview was used. After implementation, the data were coded in three stages of open, central and selective coding, and qualitative content interpretive analysis method was used in MAXQDA version 10 software to analyze the results. Finally, these factors were weighted and ranked by pair wise comparison method and using 11 Expert choice software. The results of this research showed that the factors affecting Fin Techs of digital currencies are: expectation of effort, expectation of performance, social and cultural influence, and the effects of trust. Also, the results of using the fuzzy hierarchy technique showed that performance expectation is the most important. In the ranking of sub-criteria, "ease of use" was given first priority. پرونده مقاله -
مقاله
2 - اثر بخشی آموزش تابآوری مبتنی بر ذهنآگاهی بر پذیرش اجتماعی دانشجویان دانشگاه اصفهانمطالعات توسعه اجتماعی ایران , شماره 2 , سال 14 , تابستان 1401احساس ارزشمندی و پذیرفتهشدن از سوی همسالان و جامعه که پذیرشاجتماعی نامیده میشود؛ برای هر فردی بسیار مهم است زیرا پذیرش‎اجتماعی فرد را در برابر انواع مشکلات جسمی و روانی مقاوم می‎سازد. پژوهش حاضر با هدف بررسی آموزش تابآوری مبتنی بر ذهنآگاهی بر پذیرشاجتماع چکیده کاملاحساس ارزشمندی و پذیرفتهشدن از سوی همسالان و جامعه که پذیرشاجتماعی نامیده میشود؛ برای هر فردی بسیار مهم است زیرا پذیرش‎اجتماعی فرد را در برابر انواع مشکلات جسمی و روانی مقاوم می‎سازد. پژوهش حاضر با هدف بررسی آموزش تابآوری مبتنی بر ذهنآگاهی بر پذیرشاجتماعی دانشجویان دانشگاه اصفهان انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمونـپسآزمون با گروه گواه بود. جامعهی آماری را کلیه دانشجویان دانشگاه اصفهان تشکیل می‎دادند که در سال 1399 در این دانشگاه مشغول به تحصیل بودند. تعداد 30 نفر از دانشجویان به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند، سپس در دو گروه آزمایش و گواه به صورت تصادفی قرار گرفتند(15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه گواه) و به پرسش نامهی مقیاس پذیرش اجتماعی مارلوـکراون قبل و بعد از مداخله پاسخ دادند. محتویات جلسات آموزش تابآوری مبتنی بر ذهنآگاهی در 6 جلسه ارائه شد. دادههای پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس در نرمافزار spss مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که آموزش تابآوری مبتنی بر ذهنآگاهی بر پذیرشاجتماعی دانشجویان معنیدار بود (p<0.05) و پذیرش اجتماعی در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه افزایش یافته است. براساس یافتههای این پژوهش، میتوان نتیجه گرفت که آموزش تابآوری مبتنی بر ذهنآگاهی پذیرش اجتماعی دانشجویان را افزایش میدهد. با توجه به این یافته بر به کارگیری این مداخله‎ی آموزشی در سایر متغیرها و نیز برای سایر افراد جامعه نیز تأکید می‎شود. پرونده مقاله -
مقاله
3 - ریشههای آنیکونیسم در سنت و فرهنگ یهودی و بازتاب آن در دوران مدرنپژوهشنامه ادیان , شماره 1 , سال 17 , تابستان 1402شمایل پرهیزی اصطلاحی نسبتاً جدید و برساخته در دورهی مدرن است که ابتدا برای توصیف هنر یونان باستان ابداع شد ولی بعدا با هدفِ تضییع و تحقیر هنر یهودی متداول گشت. همزمان با توسعهی جنبشهای ناسیونالیستی در اروپای پس از روشنگری، مورخان هنر با استناد به ممنوعیت تصاویر در فر چکیده کاملشمایل پرهیزی اصطلاحی نسبتاً جدید و برساخته در دورهی مدرن است که ابتدا برای توصیف هنر یونان باستان ابداع شد ولی بعدا با هدفِ تضییع و تحقیر هنر یهودی متداول گشت. همزمان با توسعهی جنبشهای ناسیونالیستی در اروپای پس از روشنگری، مورخان هنر با استناد به ممنوعیت تصاویر در فرمان دوم، به انتقاد از فقدان هنر بصری و شمایلی در فرهنگ یهود پرداختند. پژوهشهای بعدی و شواهد باستانشناسی، عدهای از اندیشمندان یهود را متقاعد کرد که فرض شمایلپرهیزی یهودی، صرفا منشأ قرن نوزدهمی دارد. بنابراین نوعی دوگانگی در اینباره بهوجود آمد و درحالیکه عدهای آن را مورد نکوهش قرار میدادند، عدهای دیگر به آن همچون فضیلتی اخلاقی و انحصاری در یهودیت مینگریستند که در نهایت از طرفی در خدمت اهداف جدلی و سیاستهای هویتی- ناسیونالیستیِ معاصر قرار گرفت و از سوی دیگر به زمینهای برای هنر انتزاعی قرن بیستم تبدیل شد. با اینحال نمیتوان انکار کرد که یهودیان در برخی ادوار، به شمایلپرهیزی سخت پایبند بودهاند.این مقاله با بررسی مهمترین زمینههای شکلگیری فرهنگ شمایلپرهیزی در یهودیت، نشان میدهد که این فرهنگ، در دوران پیشامدرن نیز- همچنانکه در دوران مدرن و پساهولوکاست- بیشتر امری متأثر از شرایط اجتماعی- سیاسی بوده است تا یک منع الهیاتی. پرونده مقاله -
مقاله
4 - دیالکتیک هویت و نجات در متون مقدس ابراهیمیپژوهشنامه ادیان , شماره 1 , سال 17 , تابستان 1402سنتهای دینی اغلب دستاندرکار هویتبخشیدن به ایمان در قالب ایجاد میانذهنیتی راجع به حقیقت و نجات بودهاند. این تمهید، نهتنها به لحاظ الهیاتی از هسته کانونی پیام دین و عنصر مشروعیتبخش آن محافظت میکند، در ساحت اجتماعی نیز باعث تمایز اعضای جامعه دینی با دیگران شده و مل چکیده کاملسنتهای دینی اغلب دستاندرکار هویتبخشیدن به ایمان در قالب ایجاد میانذهنیتی راجع به حقیقت و نجات بودهاند. این تمهید، نهتنها به لحاظ الهیاتی از هسته کانونی پیام دین و عنصر مشروعیتبخش آن محافظت میکند، در ساحت اجتماعی نیز باعث تمایز اعضای جامعه دینی با دیگران شده و ملاکی برای داوری درباره انتساب افراد به آن دین پدید میآورد. تا آنجا که به متون مقدس ابراهیمی مربوط میشود، مختصات رابطه مومنان با خدا، بر تصور آنان نسبت به رستگاری و نیز بر کیفیت ارتباط آنان با دیگر گروههای بشری تأثیرگذار بوده و تحول این تصور در طول زمان، باعث پدیدآمدن ایدههای متفاوتی درباره هویت و نجات در سنت یکتاپرستی گردیده است. در این مقاله، با استفاده از روش معناشناختی ایزوتسو، میدان معنایی هویت و نجات در کتاب مقدس عبری، عهد جدید و قرآن بررسی شده و برای فهم جهانبینی معناشناختی حاکم بر آنها تلاش شده است. همچنین، به تکامل رویکردهای نجاتشناختی در هرمنوتیک متون مقدس ادیان ابراهیمی، در قالب بازتفسیر دیالکتیکی میراث معنوی ابراهیم در این سه دین پرداخته شده است. پرونده مقاله -
مقاله
5 - هستیشناسی، معرفتشناسی و روششناسی تعریف دین از نگاه توماس لوکمانپژوهشنامه ادیان , شماره 1 , سال 16 , تابستان 1401لوکمان دین را نظامی معنایی تعریف می کند که انسان را از ماهیت بیولوژیک خود فراتر برده و به کنشگر صحنه ی اجتماعی تبدیل می کند. از آنجاکه درک مبانی فلسفی علم برای فهم و تفسیر دقیق نظریه ها و نتایج پژوهش مهم است و بنیان اندیشه ی محقق و میزان انسجام نظریه او را روشن میکند، چکیده کامللوکمان دین را نظامی معنایی تعریف می کند که انسان را از ماهیت بیولوژیک خود فراتر برده و به کنشگر صحنه ی اجتماعی تبدیل می کند. از آنجاکه درک مبانی فلسفی علم برای فهم و تفسیر دقیق نظریه ها و نتایج پژوهش مهم است و بنیان اندیشه ی محقق و میزان انسجام نظریه او را روشن میکند، در نوشتار حاضر مبانی هستیشناختی، معرفت شناختی و روش شناختی این تعریف بررسی شده است. لوکمان در هستی شناسی موضعی بینابین دارد؛ در این که دین در رابطه بیناذهنی افراد به وجود می آید برساخت گرا و در این که به عنوان نهاد، قدرت کنترل اجتماعی دارد واقعگرا به نظر میرسد. او در معرفتشناسی و روش شناسی، برساختگرا است و معتقد است پدیدارشناسی رهیافتی است که می تواند چارچوبی برای درک مفاهیم و اندازهگیری واقعیت اجتماعی از موضع برساخت گرا به دست بدهد اما در روش میان جامعه شناسی به عنوان علم و پدیدارشناسی به عنوان فلسفه تمایز می نهد و پدیدارشناسی را هم چون زمینه نظری برای اندیشه خویش به کار می گیرد. پرونده مقاله -
مقاله
6 - تأثیر نظریه ادوار تکاملی یواخیم فیوره بر اندیشه مبارزاتی پیشگامان اصلاحاتپژوهشنامه ادیان , شماره 1 , سال 13 , زمستان 1398درک بشر از زمان همواره در شکلگیری نظام اعتقادی او نقش اساسی داشته است. انبیای یهود با ایمان به خدایی واحد، مقتدر و غیرقابلپیشبینی تصور دوری از زمان را رها کردند و به دیدگاه خطی به زمان رسیدند که به مفهوم تاریخ امکان بروز میداد. با مسیحیت تاریخ دارای روندی معنادار و چکیده کاملدرک بشر از زمان همواره در شکلگیری نظام اعتقادی او نقش اساسی داشته است. انبیای یهود با ایمان به خدایی واحد، مقتدر و غیرقابلپیشبینی تصور دوری از زمان را رها کردند و به دیدگاه خطی به زمان رسیدند که به مفهوم تاریخ امکان بروز میداد. با مسیحیت تاریخ دارای روندی معنادار و مومن زائری شد که به سوی غایتی رو به حرکت است. در ابتدا این غایت که عبارت بود از رستگاری مؤمنان برگزیده، خارج از تاریخ عرفی قرار داشت، اما در قرن دوازدهم یواخیم فیوره رستگاری را در آخرین مرحله از ادوار تکاملی تاریخ عرفی ترسیم کرد. به این ترتیب امید به ایجاد فردوسی زمینی پایهریزی شد. توصیفات یواخیم فیوره از آخرالزمان و عصر طلایی روحالقدس الهامبخش اصلاحطلبان پیشگامی چون جان ویکلیف شد. باور به بارور شدن اذهان و خوداتکایی نسبی مومنان در آخرین عصر تاریخ جهانی بود که منجر به مخالفت با تشکیلات و اختیارات کلیسا شد. پرونده مقاله