شناسایی موانع پیش روی تجاریسازی تحقیقات در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با استفاده از نظریه بنیادی
محورهای موضوعی : پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزیبهمن خسروی پور 1 , سهیل نصرتی 2 , جعفر یعقوبی 3
1 - استاد ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان، ایران
2 - دانشجوی دکتری ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان، ایران
3 - دانشیار ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه زنجان، ایران
کلید واژه: تجاریسازی, تحقیقات کشاورزی, سازمان تات,
چکیده مقاله :
تجاری سازی تحقیقات و دانش تولیدی، فعالیتی اجتنابناپذیر در راستای جبران هزینههای تحقیق و توسعه مراکز تحقیقاتی دولتی و خصوصی کشور به شمار می آید که می تواند علاوه بر فراهم آوردن امکان سرمایهگذاری در فناوریهای بهتر و پیشرفته تر برای محققان و مؤسسات عرضهکننده دانش، به توسعهیافتگی کشور و رقابتپذیر شدن آن در کلیه صنایع بهویژه صنایع پیشرفته کمک شایانی نماید. پژوهش حاضر باهدف شناسایی موانع پیش روی تجاریسازی تحقیقات در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی انجام گرفت. در این پژوهش از روش تحقیق نظریه بنیادی استفاده شد که در آن گرد آوری اطلاعات موردنیاز با استفاده از مصاحبه نیمه ساختارمند و پرسشنامه ای باز با نمونه ای 25 نفری از اعضای هیئتعلمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و مراکز و مؤسسات تابعه که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند، صورت گرفت. با کدگذاری باز محتوای متن مصاحبه ها تعداد 75 گزاره مفهومی در ارتباط با موانع پیش روی تجاریسازی تحقیقات در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استخراج شد. مفاهیم طی سلسلهمراتب کد گذاری در نظریه مبنایی در قالب 14 مقوله و چهار دسته شامل موانع اساسی و راهبردی، موانع تشکیلاتی و ساختاری، موانع انسانی و موانع بازار گروه بندی شدند که هر یک جنبه ای از موضوع موردبررسی را بیان می کنند.
Commercialization of research and knowledge is an inevitable activity to offset the cost of research and development (R&D) in the public and private research centers of the country which will help the country’s development and its competitiveness in all industries especially in advanced industries in addition to providing investment opportunities. The purpose of this study was to identify barriers to commercialization of research in AREEO. Grounded theory was used in this study as a research method. The data were gathered using a semi-structured interview and an open questionnaire with a sample of 25 faculty members of AREEO and subsidiary research centers and institute. Using open coding for the context of the interviews, 84 conceptual propositions were extracted about the barriers to the advancement of research commercialization in research, education and extension organization. The Concepts grouped in 14 categories and four groups within the coding hierarchy of grounded theory including basic and strategic barriers, organizational and structural barriers, human barriers and market barriers each of them represent an aspect of subject.
امامی، ح.، و رادفر، ر. (1394). ارزیابی وضعیت تجاریسازی تحقیق و توسعه دانشگاهی. فصلنامه کومش، جلد 17، شماره 2 (پیاپی 58)، صفحات 446-439.
امین مظفری، ف.، و شمسی، ل. (1390). بررسی روشها و رویکردهای تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی؛ مطالعه موردی. فصلنامه علمی-پژوهشی سیاست علم و فناوری، سال 3، شماره 4، صفحات 15-29.
انصاری، م. ت.، و سنجابی، م. ر. (1392). تحلیل چالشهای تجاریسازی تحقیقات از دیدگاه اعضای هیئتعلمی دانشکدههای کشاورزی ایران. فصلنامه تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، دوره 44، شماره 4، صفحات 568-555.
ایمان، م. ت.، و محمدیان، م. (1378). روششناسی نظریهی بنیادی، فصلنامه علمی- پژوهشی روششناسی علوم انسانی، سال ۱۴، شماره ۵۶، صفحات 51 -31.
پرندی، م.، قهرمانی، م.، ابوالقاسمی، م.، و فراست خواه، م. (1393). موانع تجاریسازی نتایج تحقیقات دانشگاهی در رشتههای علوم پایه دانشگاههای تهران. فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران، سال 6، شماره 4، صفحات 105- 83.
پویا، ع.، و اخروی، ا. ح. (1388). راهبرد کیفی پژوهش عملی؛ مفهوم، پارادایم، نوعشناسی و مباحث تکمیلی. فصلنامه کتاب 80، دوره 20، شماره 4، صفحات 96-81.
جلالی، ر. (1391). نمونهگیری در پژوهشهای کیفی. مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت، دوره 1، شماره 4، صفحات،320-310.
حسنقلی پور، ح.، قلی پور، آ.، و روشندل اربطانی، ط. (1390). موانع تجاریسازی دانش در کارآفرینی دانشگاهی. فصلنامه توسعه کارآفرینی، سال 4، شماره 14، صفحات 183-165.
رضایی، م. ر.، کریمی، م.، و چرختاب مقدم، ج. (1394). شناسایی چالشهای تجاریسازی فناوری و ارائه مدلی جهت راهکارهای مقابله با آن. فصلنامه علمی- ترویجی اندیشه آماد. سال 14، شماره، 25، صفحات 117-130.
رضوی، م. ر.، امامی، ح.، و ولایی، ن. (1392). بررسی برون دادها و تجاریسازی طرحهای پژوهشی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، سالهای 1390-1380، پژوهش در پزشکی (مجله پژوهشی دانشکده پزشکی)، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، دوره 37، شماره 4، صفحات 220-227.
زارع، ه.، و حجازی، س. ر. (1390). طراحی نظام ارزیابی عملکرد تجاریسازی تحقیقهای دانشگاهی، فصلنامه توسعه کارآفرینی، سال 3، شماره 12، صفحات 164-145.
سپهوند، ر.، زرنگاریان، ی.، و زارعی، ه. (1393). بررسی ضرورت آموزش تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی در صنعت زیستفناوری کشاورزی، نشریه کارآفرینی در کشاورزی، جلد 1، شماره 1، صفحات 137-131.
طالقانی، م.، گودرزوندچگینی، م.، و پورمرادی، ب. (1393). تبیین مدل ساختاری تأثیر ویژگیهای فناوری بر تجاریسازی فناوری از دیدگاه مدیران شرکتهای دانشبنیان مطالعه موردی پارک علم و فناوری گیلان، رشد فناوری، فصلنامه تخصصی پارکها و مراکز رشد، شماره 38، صفحات 64-55.
کریمیان، ز.، صباغیان، ز.، و صالح صدق پور، ب. (1390). بررسی موانع و چالشهای پژوهش و تولید علم در دانشگاههای علوم پزشکی. دو فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران، سال 3، شماره 4، صفحات 63-35.
گودرزی، م.، بامداد صوفی، ج.، اعرابی، س. م.، و امیری، م. (1392). الگوی جامع تجاریسازی فناوری در پژوهشگاههای دولتی ایران. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، شماره 1. صفحات 66-37.
محمدی، م.، و سالک نادری، م. (1394). شناسایی و وزن دهی عوامل هزینهای تأثیرگذار در ارزشگذاری دانش فنی به روش AHP. دو فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی، شماره 24، صفحات 61-68.
محمود پور، ب.، رحیمیان، ح.، عباسپور، ع. و دلاور، ع. (1391). بازشناسی چالشهای فراروی تجاریسازی پژوهشهای مدیریت آموزشی با ارائه یک نظریه زمینهای. فصلنامه علمی – پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال 3، شماره 3، صفحات 26-1.
مقیمی، س. م.، صدیق زاده، ا.، جعفر زاده کوچکی، ا.، و نظری، عزت. (1389). تأثیر عوامل محیطی بر تجاریسازی ایدهها و نتایج تحقیقات. مطالعات مدیریت راهبردی، شماره 2، صفحات 126-113.
یداللهی فارسی، ج.، و کلاتهایی، ز. (1391). رتبهبندی عوامل بومی مؤثر در انتخاب راهبرد تجاریسازی فناوری: مطالعۀ موردی صنعت زیستفناوری، رشد فناوری. فصلنامه اقتصاد و تجارت نوین، شمارههای 27- 28، صفحات 22-1.
Ansari, M. T., Armaghan, N., & Ghasemi, J. (2016). Barriers and Solutions to Commercialization of Research Findings in Schools of Agriculture in Iran: A Qualitative Approach. Industrial Engineering, 7(1).
Cervantes-Godoy, D., & Dewbre, J. (2010). Economic importance of agriculture for poverty reduction.
Farmani, F. (2013). Identification of effective factors on knowledge commercialization: a case study of Mashhad city universities.
FAO.(2002).The Role of Agriculture in The Development of Leat-Developed Countries and Their Integration into The World Economy.commodities and trade division food and Agriculture Organization of the United Nations
Govindaraju, C. (2010). R&D commercialization challenges for developing countries: The case of Malaysia.
Hajirostamlo, B., Mirsaeedghazi, N., Arefnia, M., Shariati, M. A., & Fard, E. A. (2015). The role of research and development in agriculture and its dependent concepts in agriculture. Asian Journal Of Applied Science And Engineering, 4(1): 78-80.
Hellman, H. L., & van den Hoed, R. (2007). Characterising fuel cell technology: Challenges of the commercialisation process. International Journal of Hydrogen Energy, 32(3): 305-315.
Khan, S. N. (2014). Qualitative research method: Grounded theory. International Journal of Business and Management, 9(11): 224.
Lin, J. H., & Wang, M. Y. (2015). Complementary assets, appropriability, and patent commercialization: Market sensing capability as a moderator. Asia Pacific Management Review, 20(3): 141-147.
Al Natsheh, A., Gbadegeshin, S. A., Rimpiläinen, A., Imamovic-Tokalic, I., & Zambrano, A. (2015). Identifying the challenges in commercializing high technology: A case study of quantum key distribution technology. Technology Innovation Management Review, 5(1).
Nassiri-Koopaei, N., Majdzadeh, R., Kebriaeezadeh, A., Rashidian, A., Yazdi, M. T., Nedjat, S., & Nikfar, S. (2014). Commercialization of biopharmaceutical knowledge in Iran; challenges and solutions. DARU Journal of Pharmaceutical Sciences, 22(1): 29.
Noor, S., Ismail, K., & Arif, A. (2014). Academic Research Commercialization in Pakistan: Issues and Challenges. Jurnal Kemanusiaan, 12(1).
Ismail, N., Nor, M. J. M., & Sidek, S. (2015). A framework for a successful research products commercialisation: a case of Malaysian academic researchers. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 195: 283-292.
Omorogiuwa, O., Zivkovic, J., & Ademoh, F. (2014). The role of agriculture in the economic development of Nigeria. European Scientific Journal, ESJ, 10(4).
Samila, S., & Sorenson, O. (2010). Venture capital as a catalyst to commercialization. Research Policy, 39(10): 1348-1360.
Wu, Y., Welch, E. W., & Huang, W. L. (2015). Commercialization of university inventions: Individual and institutional factors affecting licensing of university patents. Technovation, 36:12-25.
Diao, X. (2016). Economic importance of agriculture for sustainable development and poverty reduction: Findings from a case study of Ghana. Global Forum on Agriculture, 29–30 November 2010. Policies for Agricultural Development, Poverty Reduction and Food Security.November.76.
Yaakub, N. I., Hussain, W. M. H. W., Rahman, M. N. A., Zainol, Z. A., Mujani, W. K., Jamsari, E. A., & Jusoff, K. (2011). Challenges for commercialization of university research for agricultural based invention. World Applied Sciences Journal, 12(2): 132-138.
Yusuf, S. A. (2014). Role of Agriculture in Economic Growth & Development: Nigeria Perspective.
_||_