شناسایی موانع پیش روی تجاریسازی تحقیقات در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با استفاده از نظریه بنیادی
الموضوعات : Agricultural Extension and Education Researchبهمن خسروی پور 1 , سهیل نصرتی 2 , جعفر یعقوبی 3
1 - استاد ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان، ایران
2 - دانشجوی دکتری ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان، ایران
3 - دانشیار ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه زنجان، ایران
الکلمات المفتاحية: تجاریسازی, تحقیقات کشاورزی, سازمان تات,
ملخص المقالة :
تجاری سازی تحقیقات و دانش تولیدی، فعالیتی اجتنابناپذیر در راستای جبران هزینههای تحقیق و توسعه مراکز تحقیقاتی دولتی و خصوصی کشور به شمار می آید که می تواند علاوه بر فراهم آوردن امکان سرمایهگذاری در فناوریهای بهتر و پیشرفته تر برای محققان و مؤسسات عرضهکننده دانش، به توسعهیافتگی کشور و رقابتپذیر شدن آن در کلیه صنایع بهویژه صنایع پیشرفته کمک شایانی نماید. پژوهش حاضر باهدف شناسایی موانع پیش روی تجاریسازی تحقیقات در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی انجام گرفت. در این پژوهش از روش تحقیق نظریه بنیادی استفاده شد که در آن گرد آوری اطلاعات موردنیاز با استفاده از مصاحبه نیمه ساختارمند و پرسشنامه ای باز با نمونه ای 25 نفری از اعضای هیئتعلمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و مراکز و مؤسسات تابعه که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند، صورت گرفت. با کدگذاری باز محتوای متن مصاحبه ها تعداد 75 گزاره مفهومی در ارتباط با موانع پیش روی تجاریسازی تحقیقات در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استخراج شد. مفاهیم طی سلسلهمراتب کد گذاری در نظریه مبنایی در قالب 14 مقوله و چهار دسته شامل موانع اساسی و راهبردی، موانع تشکیلاتی و ساختاری، موانع انسانی و موانع بازار گروه بندی شدند که هر یک جنبه ای از موضوع موردبررسی را بیان می کنند.
