پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی
,
شماره2,سال
15
,
تابستان
1401
محیط زیست و توسعه روستایی، رسالت خطیری برای توسعه پایدار این بخش دارند. آموزش عالی کشاورزی همچون سایر بخشهای آموزش عالی با مشکلات و موانعی روبه رو است. هدف پژوهش حاضر شناسایی چالش ها و مشکلات موجود در آموزش عالی کشاورزی بود. رویکرد این پژوهش، کیفی و به روش نظریه مبنایی چکیده کامل
محیط زیست و توسعه روستایی، رسالت خطیری برای توسعه پایدار این بخش دارند. آموزش عالی کشاورزی همچون سایر بخشهای آموزش عالی با مشکلات و موانعی روبه رو است. هدف پژوهش حاضر شناسایی چالش ها و مشکلات موجود در آموزش عالی کشاورزی بود. رویکرد این پژوهش، کیفی و به روش نظریه مبنایی یا داده بنیان میباشد، که در آن برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز از مصاحبه نیمه ساختارمند با 32 نفر از صاحب نظران دانشگاهی، فارغ التحصیلان، کارآفرینان کشاورزی و مدیران جهاد کشاورزی در استان زنجان استفاده شده است. با تحلیل متن مصاحبه ها، طی کدگذاری باز تعداد 335 گزاره مفهومی در ارتباط با هدف تحقیق استخراج شد. این مفاهیم، طی کدگذاری محوری، در قالب 82 خرده مقوله و سپس طی کدگذاری انتخابی در 7 مقولهی کلی دسته-بندی شدند. طبق این دستهبندی مهمترین موانع و مشکلات آموزش عالی کشاورزی شامل موانع آموزشی-پژوهشی، ساختاری، اقتصادی، فردی-مهارتی، فرهنگی-اجتماعی، اداری- سازمانی و زیربنایی میباشند.
پرونده مقاله
پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی
,
شماره2,سال
16
,
تابستان
1402
بخش کشاورزی بهعنوان یک بخش تجاری دارای مزیتهای مهم میتواند بهعنوان یک بخش اقتصادی مهم جهت توسعه صادرات غیرنفتی کمک کند. این بخش علیرغم داشتن مزیت نسبی در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی، متأسفانه سهم قابلتوجهی در صادرات و ارزآوری کشور ندارد. با توجه به مسئله فوق، چکیده کامل
بخش کشاورزی بهعنوان یک بخش تجاری دارای مزیتهای مهم میتواند بهعنوان یک بخش اقتصادی مهم جهت توسعه صادرات غیرنفتی کمک کند. این بخش علیرغم داشتن مزیت نسبی در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی، متأسفانه سهم قابلتوجهی در صادرات و ارزآوری کشور ندارد. با توجه به مسئله فوق، هدف کلی پژوهش کاربردی و میدانی حاضر شناسایی موانع صادرات محصولات کشاورزی بود. در این تحقیق از رویکرد کیفی و روش نظریه مبنایی استفاده شد. جامعه آماری تحقیق صادرکنندگان محصولات کشاورزی در سال 1401 و کارشناسان اداره گمرک در استان هرمزگان بودند. در تحقیق کیفی داده بنیان حاضر با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی نمونه ها انتخاب شدند. حجم نمونه با استفاده از اشباع داده تعیین شد و درنهایت 17 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای تأیید پایایی دادهها از یادداشتبرداری دقیق در طی گردآوری دادهها استفاده شد. تکرار مطالب و مفاهیم توسط کارشناسان نشاندهنده پایایی مناسب دادههای جمعآوریشده بود. نتایج نشان داد که در طی فرایند تحلیل دادهها 100 مفهوم در مرحله کدگذاری باز شناسایی شد که در مرحله کدگذاری محوری، مفاهیم فوق در 22 مقوله محوری دستهبندی شدند. بر اساس نتایج کدگذاری انتخابی، موانع صادرات محصولات کشاورزی در شش مقوله کلی شامل نارساییهای مرحله تولید محصولات، موانع سیاستگذاری و قانونی، زیرساخت و کاغذبازی ناکارآمد، ناکارآمدی سختافزاری و نرمافزاری سامانه گمرک، نارسایی و هزینه بالای سامانه حملونقل دریایی و مشکلات مدیریت فروش و انتقال ارز صادرات حاصل از تحریم دستهبندی شدند.
پرونده مقاله
پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی
,
شماره4,سال
11
,
پاییز
1397
تجاری سازی تحقیقات و دانش تولیدی، فعالیتی اجتنابناپذیر در راستای جبران هزینههای تحقیق و توسعه مراکز تحقیقاتی دولتی و خصوصی کشور به شمار می آید که می تواند علاوه بر فراهم آوردن امکان سرمایهگذاری در فناوریهای بهتر و پیشرفته تر برای محققان و مؤسسات عرضهکننده دانش، به چکیده کامل
تجاری سازی تحقیقات و دانش تولیدی، فعالیتی اجتنابناپذیر در راستای جبران هزینههای تحقیق و توسعه مراکز تحقیقاتی دولتی و خصوصی کشور به شمار می آید که می تواند علاوه بر فراهم آوردن امکان سرمایهگذاری در فناوریهای بهتر و پیشرفته تر برای محققان و مؤسسات عرضهکننده دانش، به توسعهیافتگی کشور و رقابتپذیر شدن آن در کلیه صنایع بهویژه صنایع پیشرفته کمک شایانی نماید. پژوهش حاضر باهدف شناسایی موانع پیش روی تجاریسازی تحقیقات در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی انجام گرفت. در این پژوهش از روش تحقیق نظریه بنیادی استفاده شد که در آن گرد آوری اطلاعات موردنیاز با استفاده از مصاحبه نیمه ساختارمند و پرسشنامه ای باز با نمونه ای 25 نفری از اعضای هیئتعلمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و مراکز و مؤسسات تابعه که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند، صورت گرفت. با کدگذاری باز محتوای متن مصاحبه ها تعداد 75 گزاره مفهومی در ارتباط با موانع پیش روی تجاریسازی تحقیقات در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استخراج شد. مفاهیم طی سلسلهمراتب کد گذاری در نظریه مبنایی در قالب 14 مقوله و چهار دسته شامل موانع اساسی و راهبردی، موانع تشکیلاتی و ساختاری، موانع انسانی و موانع بازار گروه بندی شدند که هر یک جنبه ای از موضوع موردبررسی را بیان می کنند.
پرونده مقاله
پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی
,
شماره2,سال
14
,
تابستان
1400
با گسترش شهرنشینی و در پی آن افزایش جمعیت بیکار، انجام فعالیت های کشاورزی در داخل و پیرامون مناطق شهری طیف وسیعی از فرصت های کسب و کار را پیش روی شهرنشینان به ویژه جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی به خصوص در کشورهای در حال توسعه و کم درآمد قرار می دهد. توسعه ی کسب و کار چکیده کامل
با گسترش شهرنشینی و در پی آن افزایش جمعیت بیکار، انجام فعالیت های کشاورزی در داخل و پیرامون مناطق شهری طیف وسیعی از فرصت های کسب و کار را پیش روی شهرنشینان به ویژه جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی به خصوص در کشورهای در حال توسعه و کم درآمد قرار می دهد. توسعه ی کسب و کارهای کشاورزی شهری همچون کسب و کارهای سایر بخش های اقتصادی همواره با مشکلات و موانعی روبروست. پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالش های کسب و کارهای کارآفرینانه ی کشاورزی شهری انجام گرفته است. رویکرد این پژوهش، کیفی و به روش نظریه ی مبنایی یا داده بنیان می باشد، که در آن برای گرد آوری اطلاعات مورد نیاز از مصاحبه ی نیمه ساختارمند با 23 نفر از صاحبان کسب و کارها و کارآفرینان در زمینه های مختلف کشاورزی در شهرستان زنجان استفاده شده است. با تحلیل متن مصاحبه ها، طی کدگذاری باز تعداد 116 گزاره مفهومی در ارتباط با هدف تحقیق استخراج شد. این مفاهیم، طی کدگذاری محوری، در قالب 22 خرده مقوله و سپس طی کدگذاری انتخابی در 7 مقوله ی کلی دسته بندی شدند. طبق این دسته بندی مهم ترین چالش های توسعه ی کسب و کارهای کشاورزی شهری شامل چالش های اقتصادی، مکانی - اقلیمی، قانونی نهادی، دانشی - آموزشی، تکنولوژی، فرهنگی اجتماعی و چالش های دسترسی به بازار و سودآوری کسب و کار می باشند.
پرونده مقاله
پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی
,
شماره4,سال
9
,
پاییز
1395
کشاورزی شهری، بهعنوان راهبردی نوظهور در فرایند توسعه پایدار شهری مطرح شده است و ترویج یکی از سازوکارهای توسعه آن محسوب می شود. ترویج کشاورزی شهری زمانی اثربخش خواهد بود که در ارائه خدمات ترویجی، نیروی انسانی کارآمد و توانمند به کار گیرد. پژوهش حاضر باهدف شناسایی صلاحیت چکیده کامل
کشاورزی شهری، بهعنوان راهبردی نوظهور در فرایند توسعه پایدار شهری مطرح شده است و ترویج یکی از سازوکارهای توسعه آن محسوب می شود. ترویج کشاورزی شهری زمانی اثربخش خواهد بود که در ارائه خدمات ترویجی، نیروی انسانی کارآمد و توانمند به کار گیرد. پژوهش حاضر باهدف شناسایی صلاحیت های موردنیاز مروجان کشاورزی شهری انجام شد. در این مطالعه از روش توصیفی-پیمایشی استفاده شد. ابزار گردآوری داده های تحقیق نیز پرسشنامه بود. برای سنجش روایی پرسشنامه از دیدگاه اعضای هیأتعلمی و کارشناسان مرتبط و برای پایایی آن از پیش آزمون و محاسبه ضریب کرونباخ آلفا استفاده شده است که مقدار این ضریب 90/0 به دست آمد. جامعه آماری این تحقیق را کارشناسان ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان تشکیل دادند (168=N). از میان آنها نمونه 91 نفری با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد ازنظر افراد موردمطالعه صلاحیت های موردنیاز مروجان شهری به ترتیب در هفت عامل مهارت های برنامه ریزی ترویجی و آموزشی، مسئولیت پذیری خلاقانه و کارآفرینانه، توانمندی در ICT و تکنولوژی آموزشی و مهارت های ارتباطات شهری، دانش اداری- حقوقی بالا، تجربه و دانش آموزش و یادگیری بزرگسالان، نگرش مثبت به کشاورزی شهری همراه باتجربه و دانش روزآمد، اخلاق علمی شایسته دسته بندی می شوند. این عوامل درمجموع 91/76 درصد از کل واریانس صلاحیتهای موردنیاز مروجان را تبیین کردند. نتایج تجزیهوتحلیل واریانس یکطرفه دیدگاه کارشناسان در مورد عامل اول و ششم معنی دار شد اما در مورد بقیه عوامل معنی دار نشد.
پرونده مقاله
پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی
,
شماره1,سال
10
,
بهار
1396
دانشگاه کارآفرین کشاورزی نهاد مهمی برای توسعه اقتصادی و تغییر اجتماعی اثربخش است. وضعیت نابسامان بیکاری فارغالتحصیلان کشاورزی گویای فاصله زیاد دانشگاههای موجود کشور با دانشگاه کارآفرین میباشد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی موانع فراروی ایجاد دانشگاه کارآفرین کشاورزی و من چکیده کامل
دانشگاه کارآفرین کشاورزی نهاد مهمی برای توسعه اقتصادی و تغییر اجتماعی اثربخش است. وضعیت نابسامان بیکاری فارغالتحصیلان کشاورزی گویای فاصله زیاد دانشگاههای موجود کشور با دانشگاه کارآفرین میباشد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی موانع فراروی ایجاد دانشگاه کارآفرین کشاورزی و منابع طبیعی در کشور صورت گرفت. در این پژوهش از روش تحقیق نظریه بنیادی یا داده بنیان استفاده شد که در آن گرد آوری اطلاعات موردنیاز با استفاده از مصاحبه نیمه ساختارمند و پرسشنامه ای باز با نمونه ای شامل 37 نفر از اعضای هیأتعلمی دانشکده ها و دانشگاه های کشاورزی و منابع طبیعی کشور صورت گرفت. با کدگذاری باز محتوای متن مصاحبه ها تعداد 149 گزاره مفهومی در ارتباط با موانع ایجاد دانشگاه کارآفرین کشاورزی و منابع طبیعی استخراج شد. مفاهیم طی سلسلهمراتب کد گذاری در نظریه مبنایی در قالب 17 گزاره مقوله ای و سه دسته موضوعی شامل موانع انسانی، غیرانسانی و راهبرد ی و زیر بنایی گروه بندی شدند که هر یک جنبه ای از موضوع موردبررسی را بیان می کنند. نتایج پژوهش نشان داد که مهمترین موانع در مسیر ایجاد دانشگاه کارآفرین کشاورزی در دو بخش "زیربنایی و راهبردی" و "ارتباطی" قرار دارند.
پرونده مقاله
پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی
,
شماره4,سال
11
,
پاییز
1397
در قرن اخیر، رشد جمعیت شهری، کاهش جمعیت روستایی و از بین رفتن زمین های کشاورزی باعث مشکلات فراوانی در این جوامع شده است. انجام فعالیتهای کشاورزی در شهر و پیرامون آن، موضوع نسبتاً جدیدی است که توسعه آن موجب افزایش پایداری شهرها می گردد. هدف از این تحقیق شناسایی عوامل با چکیده کامل
در قرن اخیر، رشد جمعیت شهری، کاهش جمعیت روستایی و از بین رفتن زمین های کشاورزی باعث مشکلات فراوانی در این جوامع شده است. انجام فعالیتهای کشاورزی در شهر و پیرامون آن، موضوع نسبتاً جدیدی است که توسعه آن موجب افزایش پایداری شهرها می گردد. هدف از این تحقیق شناسایی عوامل بازدارنده توسعه کشاورزی شهری بود. در این مطالعه از روش توصیفی-پیمایشی استفاده گردید و برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد. روایی پرسشنامه توسط پنلی از اعضای هیئتعلمی و کارشناسان مرتبط تأیید شد؛ و پایایی آن از طریق پیش آزمون و محاسبه ضریب کرون باخ آلفا انجام شد. مقدار این ضریب 93/0 =α به دست آمد. جامعه آماری این تحقیق را کارشناسان ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان تشکیل دادند (168=N). از میان آنان نمونه 91 نفری با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. بر اساس نتایج تحلیل عاملی اکتشافی موانع توسعه کشاورزی شهری به ترتیب در شش عامل فقدان پشتیبانی قانونی، مالی و آموزشی، ضعف دانش و مهارت کشاورزی و فقدان دوره های آموزشی، شیوع آفات و بیماری ها و مزاحمت های حیوانات خانگی، فقدان تعامل نهادهای مرتبط با کشاورزی با یکدیگر و شهروندان، کمبود زمین و آب مناسب کشاورزی در شهر، تمایل به آپارتمان سازی خلاصه شدند. درمجموع این عوامل 76/65 درصد از کل واریانس موانع را تبیین کردند.
پرونده مقاله
پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی
,
شماره4,سال
12
,
پاییز
1398
هدف تحقیق حاضر بررسی موانع استفاده اثربخش از شبکههای اجتماعی مجازی در ترویج و آموزش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان بود. ابزار گردآوری دادههای تحقیق توصیفی-همبستگی حاضر، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن با نظر اعضای هیئتعلمی مرتبط و پایایی آن از طریق پیشآ چکیده کامل
هدف تحقیق حاضر بررسی موانع استفاده اثربخش از شبکههای اجتماعی مجازی در ترویج و آموزش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان بود. ابزار گردآوری دادههای تحقیق توصیفی-همبستگی حاضر، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن با نظر اعضای هیئتعلمی مرتبط و پایایی آن از طریق پیشآزمون و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ در بازده (94/0-87/0=α) تائید شد.جامعه آماری تحقیقکارشناسان جهاد کشاورزی استان زنجان در سال 1397 بودند (346 N=) که با استفاده از فرمول کوکران 105 نفر بهعنوان نمونه با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد، موانع استفاده اثربخش از شبکههای اجتماعی مجازی در فعالیتهای ترویجی و آموزشی سازمان جهاد کشاورزی در نه عامل شامل اطلاعات مرتبط و صحیح ناچیز کشاورزی با امنیت پایین، احساس ناامنی اداری و اجتماعی و عدم رشد فرهنگ استفاده آموزشی از شبکههای اجتماعی، استفاده محدود کشاورزان از شبکههای اجتماعی مجازی، هنجارهای سازمانی و مدیریتی منفی در استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی، موانع زیرساختی، موانع مالی و قانونی در سازمان جهاد کشاورزی، اطلاعات متناقض و فقدان اطلاعات محلی، عدم تسلط و دانش تخصصی کافی کارشناسان و وجود کامپیوترهای قدیمی در سازمانخلاصه شدند که 54/72 درصد از کل واریانس موانع را تبیین کردند. با توجه بهصرف قابلتوجهی از وقت مفید کارشناسان و کشاورزان در شبکههای اجتماعی مجازی، توصیه میشود با رفع موانع فوق نسبت به آموزش بهینه این ظرفیت برنامهریزی شود
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد