ویتگنشتاین و نظریه ی معنا
محورهای موضوعی : فلسفه
1 - ندارد
کلید واژه: لفظ, گزاره, معنا, نظریه ی تصویری معنا, کاربرد,
چکیده مقاله :
منوط به دوقطبی بودن (قابل صدق و کذب بودن ) می داند، لذا قضایای غیرتجربی را گزاره نمی داند. گزاره چوندوقطبی است محکی خود را بیان می کند، اما قضایای غیرتجربی هیچ چیزی را نشان نمی دهند زیرا آنها تک قطبیهستند. با این همه، ویتگنشتاین در کتاب پژوهش های فلسفی به نقد مبانی دیدگاه های خود در کتاب رسالهمنطقی-فلسفی درباره ی مقوله ی معنا و نسبت آن با عالم واقع می پردازد . در فلسفه ی دوم او، معنای یک واژههمان کاربردی است که آن واژه یا جمله در زبان معمولی و روزمره دارد . برای دانستن معنا، نباید بپرسیم : اینواژه یا جمله چه معنایی دارد و چه چیزی را نشان می دهد؟ بلکه باید بپرسیم : این واژه یا جمله کجا به کارمی رود و چه کاربردی دارد؟ خطای او در رساله در این بوده که نوعی پی شداوری درباره ی معنای زبان را بر زبانتحمیل می کرده است، ولی پژوهش ها می کوشد تا این خطا را با توجه کردن به کاربردهای واقعی زبان تصحیحکند. همچنین در این مقاله نشان داده شده است، "اصل تحقیق پذیری " پوزیتیویست ه ا که پیوندی بنیادین با"نظریه ی تصویری معنا "ی ویتگنشتاین دارد و در پی ارائه ی معیاری جامع و مانع برای معناداری است با سهمشکل اساسی مواجه است:1. این اصل توان اثبات کلیت و ضرورت حاکم بر قوانین علمی را ندارد.2. نه تنها دین و اخلاق بلکه علم را، به ویژه در حوزه ی مسائل نظری، بی معنا می کند.3. در باب منزلت منطقی این اصل شبهاتی هست؛ از جمله : آیا این اصل را می توان به صورت تجربی آزمود؟ آیاراهی برای اثبات یا ابطال آن وجود دارد؟
The meaning and it's relation with the word is the first problem in thetheatrical linguistics. Wittgenstein believes in the, Picture theory ofmeaning, the significant depends on two poles, true pole and false pole.Therefore in his oponion, the statements that aren't empirical aren'tpropositions. Because the Propositions explainers the reality but thestatements aren't empirical so doesn’t represent anything. He critiqueshis opinions in the “Philosophical Investigations” about the meaningand its relations with the facts. In this book he believes the meaning ofa word is in its Use, and how it uses in the sentence and we must askabout its Use in the sentence. His mistake in the Tractatus was a kind ofincorrect judgment about, the meaning, but he tries to reform it in thePhilosophical investigations. This essay represents the verification thatis acceptable for positivists have three problems:necessary necessary in every dimension". But unlike to Anselem theydo not prove the existence of God through this definition. they proveGod's attributes by this. Then the kant's Objections to this argument hasbeen discussed.The article continues with a second version of this argument. Thisversion avoids kant's Objections and try to prove God on the basis ofnecessity of His being. If we can show that the proposition of "Godexists" is necesserily true, then this proposition is true in all possibleworlds. In the end Mulla Sadra's view of the rule of "necessary being isnecessary in every dimension" has been discussed and shown that thisview is compatible with the second version of ontological argument