مدل تجاریسازی محصولات و خدمات در کشورهای در حال توسعه - مطالعه موردی: شرکتهای مستقر در پارک فناوری پردیس
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایرانطاها ابراهیم نظری 1 , کریم حمدی 2 , مهدی ایران نژاد پاریزی 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
2 - مدیر گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
3 - گروه مدیریت اجرایی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
کلید واژه: شرکتهای کوچک و متوسط, تکنیک چند معیاره فازی, تجاری سازی, دانش بنیان, توسعه اقتصادی,
چکیده مقاله :
تا چندی پیش دانشمندان و پژوهشگران دانشگاه، از تجاریسازی پژوهش، امتناع میکردند و رسالت اصلی خود را صرفاً تولید دانش بدون عطف نظر به کاربرد آن در عرصه تولید، میدانستند. اما امروزه دانشگاهها تمایل فراوانی به تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی از خود نشان دادهاند و مشاهده میشود که تجاریسازی داراییهای فکری به اهداف نهادی بسیاری از سیستمهای دانشگاهی تبدیل شده است. تجاریسازی نقش مهمی را در معرفی محصولات شرکتهای دانشبنیان به بازار به منظور تولید منافع اقتصادی ایفا میکند و با وجود رشد روزافزون شرکتهای دانشبنیان در کشور، رقابت شدید، سرعت بالای تغییرات و روندهای پیشبینی نشده در این حوزه باعث شده تا اهمیت توجه به بازاریابی نسبت به گذشته دوچندان شود. از این رو، تحقیق حاضر به اولویتبندی عوامل موثر بر فرآیند تجاریسازی محصولات در شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارک فناوری پردیس با استفاده از تکنیک FAHP پرداخته است. در راستای دستیابی به این هدف، ضمن مروری جامع بر ادبیات موضوع مرتبط با پژوهش حاضر از نظرات ۸۲ نفر از کارشناسان و خبرگان استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد عوامل وابسته به فناوری بیشترین میزان اهمیت و عوامل وابسته به فعالیتهای بازاریابی کمترین میزان اهمیت را در میان شرکتهای دانشبنیان جهت تجاریسازی محصولات را دارا میباشند.
Until recently, scientists and researchers in the universities refused the commercialization of academic research, and their main mission was merely the production of knowledge without reversing its application in the field of industrial production. It continued until knowledge emerged as a unique source of competitive advantage. Today, universities have shown a great desire to commercialize academic research, and commercialization of intellectual property has become the institutional goal of many academic systems.Commercialization plays an important role in introducing the products and services of knowledge- intensive companies to the market in order to generate economic benefits. Therefore, the present research aims to prioritize the factors affecting the commercialization of products in knowledge- intensive companies based in Pardis Technology Park (aka Iran Silicon Valley) using FAHP technique. In order to achieve this goal, a comprehensive overview of literature related to the current research, opinions, and comments of 82 experts and elites has been used to achieve results.The results of this research show that technological factors are the most important factor in the commercialization of products and services. Also, the sub-factors of research and development capacity, management commitment, government support, and competitive strategy have been the most important factor from the experts’ point of view.
_||_